Motorsåg och handhållet

Gammal Stihl

8 inlägg 1427 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gammal Stihl

Snälle Kjelle  
#637986 Har kommit över en gammal Stihl som ser ut att heta 024AV, för att använda i trädgården. Men kan inte hitta någon ny kedja som verkar passa. Det är ett 14" svärd, på drivhjulet står det "Stihl 3.25 - 8 ". Någon som vet vad en passande kedja heter?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Gammal Stihl

alias  
#637996
Snälle Kjelle skrev:Har kommit över en gammal Stihl som ser ut att heta 024AV, för att använda i trädgården. Men kan inte hitta någon ny kedja som verkar passa. Det är ett 14" svärd, på drivhjulet står det "Stihl 3.25 - 8 ". Någon som vet vad en passande kedja heter?


Vad är det som inte vill passa?

Är det delningen på länkarna, kedjebredden eller längden?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gammal Stihl

bmbamse  
#638001 Den kombinationen känns väldigt udda. Satt det en kedja på sågen när du fick tag på den eller var den utan?

.325-8 verkar ok, för jag har en 024 med .325 delning. Men jag tror att svärdet ska vara för 3/8" delning. därför får du inget att passa...

-Tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Gammal Stihl

Snälle Kjelle  
#638004 Jodå, det finns en sliten kedja, men jag vill köpa en ny och vet inte vad den ska heta. Är 3.25-8 samma sak som .325?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal Stihl

bmbamse  
#638006 Ok, bra!

Hur många drivlänkar har gamla kedjan, och finns det några siffror eller andra markeringar präglade i den?

Avatar Fallback

Re: Gammal Stihl

alias  
#638010
Snälle Kjelle skrev:Jodå, det finns en sliten kedja, men jag vill köpa en ny och vet inte vad den ska heta. Är 3.25-8 samma sak som .325?


.325 är högst sannolikt den kedjedelning som drivhjulet är anpassat. 8:an tror jag står för att du har 8 kuggar på drivhjulet (ju fler kuggar desto högre maximal kedjehastighet men desto svagare).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gammal Stihl

Snälle Kjelle  
#638024 Tack för hjälpen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal Stihl

JensSkoog  
#638029 Åk till en kunnig ÅF och få han till att titta på sågen så du får köpt ett svärdpacket (svärd och 2 kedjor) av rätta sorten. 024 kan vara utrustad med båda .325 och 3/8 kedjor, så man får kolla kedjedrevet för att få det rätt. (och lita inte på att du får riktigt svar om såg, svärd eller kedjor på Jula eller Biltema, så gå inte dit :mrgreen: )

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).