Motorsåg och handhållet

536LiXP Kapacitet

7 inlägg 1905 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

536LiXP Kapacitet

cruisern  
#636150 Det har ju diskuterats en del om batterisågars kapacitet. Jag gjorde ett nytt test i helgen. Ni får ta det som det är.

I förra veckan så sågade jag ner en 17 meters gran med 33 cm i roten. Granen kvistades och sågades upp i 17 st 90cm stockar. För detta arbete så använde jag min 550.

De 17 stockarna kapade jag i 30 cm längder, dvs, 34 kapningar med diameter från 32 cm till 10 cm. Till detta använde jag min 536LiXP, Techlite 12” svärd, H38 nyslipade kedja och 4,2Ah batterier. Det behövdes en och en kvarts batteri för jobbet dvs ≈ 5,3 Ah. Hade jag inte först delat upp stammen i 90 cm stockar utan sågat upp hela granen med 50 kapningar med batterisågen hade det behövts cirka 7,7 Ah.

När man med batterisågen sågar upp mot en 15-20 cm i diameter så upplevs det inte som att det går långsamt relativs bensinsågen. Över 20 cm märks det tydligt att det går mycket långsammare.

Granen var lättsågad och tvärsnitt enligt nedan.

1586277755_img_3557_(1).jpeg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 536LiXP Kapacitet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636157 Det var väl ett bra referat av ett test. Bra beskrivet uch lätt o förstå.
La du märke till om det blev nåt varmt vid de tyngre kapen?

Användarvisningsbild

Re: 536LiXP Kapacitet

cruisern  
#636164 Nej. Jag gjorde bara 2-6 kap åt gången. Skottade de kapade delarna till min hustru som körde vedklyven. Därefter staplade jag veden och därefter återgick jag till kapning. Det gällde att inte bygga upp allt för mycket kapningar för min hustru. När jag kom till de grövre delarna så var det bara 2 kapningar innan sågen fick vila. Detta bl.a för att undvika just värmeutveckling.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 536LiXP Kapacitet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636180 Det låter klokt.

Användarvisningsbild

Re: 536LiXP Kapacitet

cruisern  
#637991 Gjorde ett nytt test idag. Jag är medveten om att detta är inte intressant för vissa men för de som har eller funderar på att skaffa en batterisåg kan det ge viss information.

I mitt tidigare inlägg skrev jag:
17 stockar gran kapades i 30 cm längder, dvs, 34 kapningar med diameter från 32 cm till 10 cm. Det behövdes en och ett kvarts batteri för jobbet dvs ≈ 5,3 Ah

Idag kapade jag 17 stockar björk i 30 cm längder, dvs, 34 kapningar med diameter från 22 cm till 5 cm. Det behövdes ett halvt 4,2 Ah batteri för jobbet dvs ≈ 2,1 Ah

Om jag gör en teoretisk beräkning av ytan som kapats i båda fallen i blir det:
Gran 64 dm2, 5,3 Ah vilket ger 0,083 Ah per dm3
Björk 27 dm2, 2,1 Ah vilket ger 0,077 Ah per dm3

Sammanfattning: Tror inte det är någon skillnad mellan gran och björk. Tror det högre energibehovet för gran beror på att större diametrar kräver mer energi.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 536LiXP Kapacitet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638007 Det är snarare tvärsnittsarean än volymen som avgör en sågs kapkapacitet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 536LiXP Kapacitet

cruisern  
#638015 Javisst "Niking" är det tvärsnittsarean som avgör. Jag räknade på arean men av misstag blev det dm3 istället för dm2.
Vet ej varför det blev så. Tror det är datorn som korrigerade detta utan att jag noterade detta

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).