Avverkning (slutavverkning)

koll leveransrotköp till självkostnad

5 inlägg 3281 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

koll leveransrotköp till självkostnad

Sommar  
#637930 Samäger skog och vi gör nu sista avverkning tillsammans före klyvning. Vill gärna kolla så att slutlikviden blir rätt. Andra parten arbetar åt skogsbolaget som utför slutavverkningen, dock inte så att jag var tvungen att välja just denna köpare och just virkesköparen som står på kontraktet till avverkningen upplever jag inte som oärlig. Alltid något, även om det är si och så på skogsbolaget. Kubikmassan på kontraktet är endast grovt uppskattad, vilket väl inte är så ovanligt. Men funderar på om det finns sätt att kolla hur stor kubikmassan blir i efterhand. Kanske hur mycket som är inmätt i skogsmaskin jämfört med volym/kvalitet sågat timmer hos sågen? Hur brukar ni göra?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: koll leveransrotköp till självkostnad

jannee  
#637936 Jag får (kräver) ALLTID att få skördarlistan. Och p.g.a. detta har jag full kontroll på allt.
Det positiva är att skördarlistan nästan alltid visat på mindre kubik än vad jag senare levererat.

Avatar Fallback

Re: koll leveransrotköp till självkostnad

Tralsmo  
#637946 Nu vet ja inte va som menas me självkostnadspris?

Hur som helst , ja säljer alltid på LRK.
Numera är det väl alltid sortimentsvis. Tror inte nån köper på nåt annat vis.

Ä det inte skördare som ä certifierad för mätning så bör du få något mindre volym från skördarmätningen. Uppskattningsvis 2-3% mindre.
Ä det certifierad så ska det ju stämma.

Användarvisningsbild

Re: koll leveransrotköp till självkostnad

Contårta  
#638023
Tralsmo skrev:Nu vet ja inte va som menas me självkostnadspris?

Hur som helst , ja säljer alltid på LRK.
Numera är det väl alltid sortimentsvis. Tror inte nån köper på nåt annat vis.


LRS är självkostnad. Virkesvärdet minus drivningskostnaderna. Den vanligaste köpformen.

Fast pris per kubik är näst vanligast skulle jag säga.

Användarvisningsbild

Re: koll leveransrotköp till självkostnad

Contårta  
#638026
Sommar skrev:Vill gärna kolla så att slutlikviden blir rätt... Kubikmassan på kontraktet är endast grovt uppskattad, vilket väl inte är så ovanligt. Men funderar på om det finns sätt att kolla hur stor kubikmassan blir i efterhand. Kanske hur mycket som är inmätt i skogsmaskin jämfört med volym/kvalitet sågat timmer hos sågen? Hur brukar ni göra?


Blir rätt? Du får mätbesked från Biometria när virket mäts in. Drivningskostnaderna beräknas (om inte annat överenskommet) på bruttovolymen och slås ut på nettovolymen. Så kontrollera att inte du får flera procent vrak. Vilket borde ligga i din samägares intresse också. Att kontrollera inmätt volym mot skördarmätt volym är väl bara brukligt om något uppenbarligen blivit fel?

Det viktigaste i en LRS-affär är ju att inte det uppstår massa kostnader som du inte ska betala. Är avverkningskostnaden orimligt hög så be att få det specificerat. Har hört att vissa föreningar är dåliga på att specificera vid förfrågan..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).