Arbetskläder för skogen

Protos Hjälm

16 inlägg 5852 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Protos Hjälm

Raggarö  
#637785 För- och nackdelar för Protos hjälmar?

Jag har haft två gamla 80- och 90-talshjälmar med rassliga visir och dålig passform, sugen på ny hjälm som är så bekväm att den blir använd ALLTID.

Kan en glasögonbärare använda de uppfällbara skyddsglasögonen på Protos utan problem?

Tack på förhand / Raggarö



   TS
Användarvisningsbild

Re: Protos Hjälm

Williamm  
#637787 Hej
Vad jag vet så kan man fästa t.e.x. läsglasögon i hållarna till de uppfällbara skyddsglasögonen.
Jag har inte erfarenhet av hjälmen för att jag inte arbetar i skogen ännu men har hört att dem är sköna.

Avatar Fallback

Re: Protos Hjälm

Jim_the_one  
#638443 Kan varmt rekommendera protoshjälmen!

Sätter på mig den på morgonen innan jag åker med bilen till skogen å sen kanske den åker av när jag äter mat annars tar jag av mig den när jag kommer hem.

Visst händer det väl att jag inte tar på mig den när jag åker bil men det är inga problem i en Peugeot Expert att ha den på sig. Inte heller i traktorer.

Har haft min i 5 eller 6 år nu å det börjar bli dags för en ny.

Finns extra ventilation att öppna om det blir varmt.

Kan till 98% garantera att du kommer bli helt nöjd.

Vet dock inte hur det är med glasögon och skyddsglasögon.

Avatar Fallback

Re: Protos Hjälm

Hema  
#638447 Hur ser det ut med radio och/eller blutooth/handsfree?

Avatar Fallback

Re: Protos Hjälm

Jim_the_one  
#638459 Dom har en egen, man byter ena hörselskyddet till denna. Men jag vet inte alls kvaliteten på denna. Dock behåller man det slimmade trevliga hörselskyddet som kan fällas upp inuti hjälmen när det inte används.

Jag kör dock med deras adapter till Peltor lurar. Funkar fint men går ej att fälla upp i hjälmen.

Avatar Fallback

Re: Protos Hjälm

Jim_the_one  
#638471 Sen kan jag nämna bakkappan också. Betydligt gedignare material än alla andra hjälmar och stannar kvar utfälld utan att trassla sig. Enkel att bara knäppa på plats, dock är den lite knepigare att få loss men hellre det än tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Protos Hjälm

Jim_the_one  
#638474
Jim_the_one skrev:Sen kan jag nämna bakkappan också. Betydligt gedignare material än alla andra hjälmar och stannar kvar utfälld utan att trassla sig. Enkel att bara knäppa på plats, dock är den lite knepigare att få loss men hellre det än tvärtom.



Sen är det ju prislappen, den är högre än andra men så tycker iaf jag att den ger mångfalt tillbaka i form av bekvämligheten.

Har även köpt hakrem till den, mest för syns skull vid atvkörning. Hjälmen sitter stadigt kvar ändå.

Hakremmen har jag lagt upp i inredningen och den stannar kvar där utan att knussla nåt

Har haft problem med andra hjälmar då jag har en liten geniknöl bak i huvudet som spännet brukar hamna på. Me. Det gör inte protoshjälmen.

En nackdel är att spännaren tar i nackstödet i bilen om man har hjälmen ospännd. Men det är ju ett mindre problem.

Användarvisningsbild

Re: Protos Hjälm

Raggarö  
#638490 Tack för många bra svar, har beställt en Protos (jag behövde nog bara en knuff över beslutsvåndan)

Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Protos Hjälm

TrioBrake  
#638493 Du kommer inte bli missnöjd!

Användarvisningsbild

Re: Protos Hjälm

Raggarö  
#639197 Ja jäklar, det är skillnad på skit och pannkaka. 👍
Hjälmen sitter som en smäck.

Raggarö

   TS
Avatar Fallback

Re: Protos Hjälm

Jim_the_one  
#639239 Härligt att höra att det blev precis som jag trodde. Upplevde samma sak själv när jag köpte min hjälm.

Avatar Fallback

Re: Protos Hjälm

Hema  
#639318 Bara skogma som säljer i Sverige?

Avatar Fallback

Re: Protos Hjälm

Avslutat-01  
#639329 arboristbutiken säljer protoshjälmar

Avatar Fallback

Re: Protos Hjälm

Jim_the_one  
#639513 Addforest säljer också

Avatar Fallback

Re: Protos Hjälm

Heba  
#674009
Jim_the_one skrev:Jag kör dock med deras adapter till Peltor lurar. Funkar fint men går ej att fälla upp i hjälmen.


Går det fortfarande bra att fälla ut peltorlurarna trots att fästena sitter på insidan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).