Skogsekonomi

Hur hade ni tänkt om denna fastighet?

5 inlägg 7613 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur hade ni tänkt om denna fastighet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637489 10 ha "bonnaskog" med allt slutavverkningsmoget, ca 3200 m3sk som står på.

Utgångspris låga 550 kr/m3sk...

Hur mycket får man tillbaka om man hugger och säljer allt? Dyrt kalhygge?

Kanske skall åka förbi en sväng, blir ju nyfiken.

https://skogsbyran.com/torestorps-brokvarn-1-8-mfl



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Hur hade ni tänkt om denna fastighet?

Hema  
#637513 Kolla om det finns någon virkesköpare som är på. Verkar vara stopp på flera håll.
Corona och lågkonjuktur (svårt o sia hur det utvecklar sig denna gång).

Men skogsmark skapas ju inte längre. 👍

Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni tänkt om denna fastighet?

svampbob  
#637529 Jag förstår inte det där hörnet som är inne på fastighet 1:6.

Avatar Fallback

Re: Hur hade ni tänkt om denna fastighet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637544 Nej, jag reagerade också på det hörnet! Men kollade upp i gamla handlingar. En gång i tiden har Brokvarn och Sandsered skiftats samtidigt, och då skapades en 5-6 delar av varje fastighet, som alla fick heta 1:1, 1:2 osv. och så. Om du kollar längst ner i bilden så ser du Brokvarn 1:4 och Sandsered 1:4. Det var ganska långsträcka fastigheter. Mistänker att det var samma ägare?

Sen i början på 1900-talet så avsöndrade man den där Brokvarn 1:8 och pyttelilla Sandsered 1:8 (syns om du zoomar in på lantmäteriet)

1586795629_skaermbild_fran_2020-04-13_18-33-35.png

Tydligen brydde man sig inte om att det gick över gränsen, kanske var det samma ägare till bägge stamfastigheterna och så brydde man sig inte om var gränsen däremellan gick när gjorde upp? Så avstyckningen blev två fastigheter!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur hade ni tänkt om denna fastighet?

rejser  
#637763 En klumpsumma in och ut sedan bara kostnader i 30 år...
Mest troligt kommer någon med marken runt omkring trissa upp priset, eller jägare, dom är helt galna.

Helt ot, var ute och kollade lite skog som är till salu, barkborre så det står härliga till och budgivning pågår till mitten av maj.....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).