Skördare

Gammal man i ny maskin.

6 inlägg 3254 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gammal man i ny maskin.

Pensionär  
#63726 Jaha nu har man provat något nytt här i livet. Körde för första gången i livet skördare här omdagen.
Det var via en bekants bekant jag fick den möjligheten att prova köra lite.
Kompisen skulle ha en gammal nerväxt åker gallrad. Duger inte till annat än att ta bränved ifrån iaf, möjligen därför jag fick testa.
Klättra upp i den röda 901.4 och fick lite snabba instruktioner, körde kran hit å dit en stund före man våga sig på att ta första trädet.
Det jag verkligen blev förvånad över var hur "lätt" det var att köra. Förstå mig rätt nu alla proffs. Vad jag menar är att jag alltid har trott att det skulle vara mera knepigt med aggregatet och dylikt. Tyckte att jag lyckades placera aggregatet rätt relativt fort.
Som ni säkert förstår arbeta jag inte så snabbt, tog de lugnt och kontrollerat.
Hydraliken,kran ja hela baletten imponera verkligen på mig. Som en sådan sak att bara vrida rotator några grader, blixtsnabba kommandon och den stannar när jag vill den ska stanna. Inte direkt som när jag spakar på med 868:an där hemma. Iofs stannar den alltid när jag vill att den ska stanna men det är ju en helt annan körteknik på en gammal 6-spaks maskin.

Inte skulle min uppvising väl direkt ha lett till några jobb erbjudanden, men det var en av de roligaste timmarna i mitt liv på länge.

Ha en fortsatt trevlig sommar alla...



   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal man i ny maskin.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63764 Grattis pensionären, till att du hittade maskinen med den rätta nöjesfacktorn.
I varje mans leksakslåda bör ingå en grävmaskin, det är mäktigt när det blir en stor grop i marken när man spakar lite.
Rekordet tar dock en skördare, känslan är obeskrivlig den måste upplevas.
Ensam i hytten med första lurviga granen som tar 15 min med motorsåg. Ett tryck på knappen sedan man fått omkull trädet
sker det.
Innan man fattat så har 4,2 m kvistats kapats.
Vad hände i egentligen, tiden är ute för att tänka, aggregatet har redan kört två bitar till.
Själv sitter jag i hytten helt tagen av kraften maskinen visade upp.
Men mitt leende når från öra till öra.
KOSTAR !
Glädjedödare om du tänker så.
Bra pojkar ska ha bra leksaker !


Föresten vem fan uppfann motorsågen ?

Användarvisningsbild

Re: Gammal man i ny maskin.

halvproffs  
#63786 Som jag har uppfattat det så växer magen av fett vid skördararbete :mrgreen: Vid motormanuell huggning växer magmusklerna och övriga muskler :lol: Och det är lättare att rycka igång sågen än skördaren. :wink:

Avatar Fallback

Re: Gammal man i ny maskin.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63787 Den som har en gammal skördare har ett större vokabulär ! Än den som har motorsåg.
Även kallad svordomar.
På tal om fett runt magen, lite trivselsvikt är väl i stort sett OK. På en man är det enbart pondus.
Kan fortsätta skylla på rök uppehållet, för egen del.

Avatar Fallback

Re: Gammal man i ny maskin.

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63796
halvproffs skrev:Som jag har uppfattat det så växer magen av fett vid skördararbete :mrgreen: Vid motormanuell huggning växer magmusklerna och övriga muskler :lol: Och det är lättare att rycka igång sågen än skördaren. :wink:


Jag säger som så... förr va det populärt me tvättbräda.... Nu vill man ha tvättmaskin :lol: (magen altså)

Användarvisningsbild

Re: Gammal man i ny maskin.

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63821 haha är nog lite i vilken ålder man är i skulle jag tro ;) Tjejerna i min ålder (16-18) uppskattar dock inte tvättmaskin :grin: :wink: (om den inte klarar tvätta åt dem vill säga :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).