Skogsekonomi

Finansiering av skogsfastighet & framtida bostadshus

5 inlägg 14042 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finansiering av skogsfastighet & framtida bostadshus

CosmicKid  
#445561 Hej

Efter många års letande verkar det som att jag och min sambo har hittat vårt framtida boende och därtill en skogsfastighet om ca 55Ha. Fastigheten består av till stor del av ungskog, G1 & G2 endel impendent samt lite myrmark, till största del är dock marken produktiv skogsmark med bra bonitet. Vi har ännu inte fått den nybeställa skogsbruksplanen, men vi tror att det finns mellan 500-1000 m3sk att avverka. På fastigheten ligger också det hus som skall bli vårt nya hem. Huset är i dugligt skick, dock krävs det omfattande renovering innan vi flyttar in. En preliminär bedömning är att vi behöver lägga mellan 1 & 1,5 msek för att kunna flytta in.

Nu till den stora frågan. Hur lägger man upp finansieringen på en sådan affär?


Totalkostnad för fastigheten skulle kunna landa någonstans mellan 4 & 4,5 msek, det kommer självklart bero mycket på vad den nya skogsbruksplanen säger. Av den totala kostnaden skulle huset i dagens skick vara värt ca 500 tsek.
Hur skulle ett lån på denna typ av fastighet se ut? Jag tänker främst på amorteringskravet som vad jag vet bara omfattar själva huset?
Hur stor andel av en skogsfastighets värde är normalt att man lånar, Landshypoteks FAQ säger 75%, men det bör väl vara förhandlingsbart? Skulle en eventuell borgenär hjälpa till eller att man kan visa att man har ett stort sparkapital kvar efter affären? Brukar lån på skogsfastigheter komma med krav på amortering?

Vidare funderar jag på hur lånet för huset skulle se ur, om vi renoverar det för säg 1 msek skulle värdet eventuellt kunna vara runt 2-2,5 msek. Då räknar jag självklart med att utföra en del arbete själv då jag arbetar i byggbranschen.

För att summera:
Fastighet med ett värde på skogen om ca 4 msek
Hus med ett värde efter renovering på ca 2,5 msek
-----------------
6,5 msek

Det skulle ge oss ett lån på ungefär 4,5 msek. Hur mycket av det blir belagt med amortering krav? Har man två olika lån, ett för huset och ett för skogen?

Hoppas att detta blev en någorlunda tydlig förklaring. Många frågor och frågetecken, men hoppas att det finns någon har lite intressanta tankar kring detta. :-bd



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Finansiering av skogsfastighet & framtida bostadshus

jannee  
#445592 Med den nya skogsbruksplanen går du till olika banker och förklarar vad du ämnar göra.
Mycket skog på tillväxt är ett bra lånealternativ.
Varje bank är unik och har säkert sin speciella lösning på ert lånebehov.
Är absolut inte säkert att just Landshypoteks förslag skulle passa er bäst.
Bara för att skogen är avverkningsbar behöver inte det optimala vara att avverka för att få ned skuldbördan.
Med en bra bonitet växer skog som är i åldern 70- 80 år som bäst, rena rånet att avverka sådan skog.

Användarvisningsbild

Re: Finansiering av skogsfastighet & framtida bostadshus

Peteflamingstar  
#445695
jannee skrev:Med en bra bonitet växer skog som är i åldern 70- 80 år som bäst, rena rånet att avverka sådan skog.


Jag skulle säga att tillväxten på bra boniteter peakar i 30-60-årsåldern. 70-80 årig skog är avverkningsmogen även om man kan hålla den längre, fast är det gran bör man hålla koll på begynnande skogsskador.

Användarvisningsbild

Re: Finansiering av skogsfastighet & framtida bostadshus

Crowbar_LA  
#637456 Bumpar upp den här tråden;

Hej,

Efter ha letat upp och ned i detta forum och även hittat en hel del matnyttigt så känner jag ändå att jag skulle vilja ventilera mina spörsmål och gärna höra om andras erfarenheter omkring hur finansieringen av ett skogsköp har fungerat.

Min situation är i korta ordalag sådan att jag ofta har sett rätt fastighet men jag har fel pengar. Så jag har fortsatt att gneta ihop till en bra kontantinsats och nu har jag i runda slängar 0.5 mkr. Har ett helt ok betalt jobb, bor i hyreslägenhet i en mindre stad i kronoberg och har inga andra tillgångar att skicka in.

Mitt mål är att kunna flytta ut på landet, förvärva en fastighet med en hyfsad mangårdsbyggnad och 10-30 Ha mark. Inte ha några avkastningskrav på skogen utan kommer fortsätta leva på förvärvsinkomst. Intäkter ifrån skog räknas som bonus. Mina primära mål med skog & mark är rekreation, investering (för kropp, själ och sist plånbok) och starta ett nytt kapitel i livet. Kalhyggen är inte min melodi och jag ser positivt på självföryngring och blandskog. Väl idealistiskt kanske, men det är så jag tänker.

DOCK.. det kostar pengar att handla oavsett vilka ideal man besitter

Att finansiera ett eventuellt köp med lån är min enda möjlighet. Men med enbart ett bottenlån på 70% av köpeskillingen gör det hela i stort sett omöjligt utan att ha vunnit stora pengar på spel & dobbel. Jag har förstått att det finns de som har ovanpå bottenlånet kunnat låna ytterligare (topplån) för att finansiera så mycket som hela fastigheten? Kan det stämma?

Vilka räntenivåer har ni erfarenhet av på botten respektive topp-lån?
Vad har ni för erfarenheter av amorteringskrav ifrån banken ? (skogsfastigheter är undantagna från det statliga amorteringskravet, korrekt? )

Tack på förhand

Avatar Fallback

Re: Finansiering av skogsfastighet & framtida bostadshus

Hema  
#637540 De nya lånekraven på bostadsköp gäller inte näringsfastighet. Inte mig veterligen, hör gärna med din bank. Btw Ica, ikano, SBAB och liknande banker, lånar inte ut till jordbruksfastighet.

Lycka till med köpet. 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).