ATV och UTV i skogen

spänna atvkedjor

12 inlägg 3722 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

spänna atvkedjor

Avslutat-01  
#628878 hej
sitter och funderar på hur hårt spända kedjorna ska vara för bästa grepp?
jag har biltemas kedjor



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: spänna atvkedjor

Ent  
#628898 Det vanliga och bästa är väl att man spänner så hårt det går? Jag tar av hjulet och pyser ut all luft, ordnar till och spänner kedjorna så mycket det går och fyller på luften.

Jag har också Biltema och det är knappast det bästa man kan ha, det är så få tvärlänkar att det blir onödigt långt mellan dem. Det är dock 200% bättre än att vara utan kedjor så jag tycker de är OK för priset. Jag låser på insidan med ett schackel och haken på utsidan med ett wirelås, för säkerhets skull.

Avatar Fallback

Re: spänna atvkedjor

Avslutat-01  
#628899 jo så har jag gjort oxå,de sitter stumt på hjulen så de kan inte röra sig

   TS
Användarvisningsbild

Re: spänna atvkedjor

bmbamse  
#637409 Till att börja med, jag har ingen ATV, men funderar på det börjar bli dags att köpa en, har dock kört mycket traktor i skogen...

Så till ämnet. Varför ska kedjorna vara så fantastiskt hårt spända? Gör de alls någon nytta då?
På en traktor brukar man ha dem en aning "slak" för att de ska göra sitt jobb bäst, haka tag i det de får tag i i backen.

Har ni provat så att det verkligen drar bättre med kedjor som ligger stumt på hjulet?

-Jag frågar för att lära mig av er...

Användarvisningsbild

Re: spänna atvkedjor

anersimyra  
#637434
Kedjorna ska kunna ” vandra ” runt däcket.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: spänna atvkedjor

svampbob  
#637447 att få kedjorna att ligga helt stumt är inte lätt och inte heller önskvärt.
Att få dom så pass spända som på slutet av filmen då han kör full fart efter vägen brukar brukar kräva att spänner på kedjorna en gång till när man har kört några hundra meter.
det vanligaste brukar vara att man tycker att man har spänt kedjorna tillräckligt men när man kommer upp i fart efter vägen så börjar det slå någonstans.

Avatar Fallback

Re: spänna atvkedjor

Ent  
#637469 Har aldrig reflekterat över vad som är lagom vare sig på 641an eller hjulingen. Har bara spänt så gott det går. På hjulingen pyser jag luften när jag monterar, spänner och fyller på. Detta för att det stod så i instruktionen. Om man har nån typ av seriösare krysskedjor så kanske det är mindre noga, men mina BTare har bara glesa tvärlänkar. Då vill man att de är ganska fixerade så att inte alla länkarna hamnar på ena halvan av hjulet. Dessutom är det trist att köra på väg om kedjorna rasslar, behövs ju inte mycket så söndrar det plast för tusenlappar. I skogen kanske det blir mindre risk att grenar hakar i och dras med runt om det sitter tight. På en traktor har ju det mindre betydelse.

Och så min episod där kroken till framvinschen hakade av från frontbågen och hakade fast i kedjan på insidan av framhjulet :sad: Lyckligtvis i krypfart så jag kom undan med att få laga punktering. Där hjälpte det inte att kedjorna var ordentligt spända, men chansen att det skulle ha klarat sig var nog ändå lite större. Så tror jag, men jag vet inte... :?:

Användarvisningsbild

Re: spänna atvkedjor

bmbamse  
#637471 Bra svar! :-bd
Det var sånt jag var intresserad av

Är fullt medveten om att en fyrhjuling är inte en traktor och vice versa...
Även med glesa tvärlänkkedjor på en traktor så har man ju ändå ganska många länkar som lägger sig tillrätta och hjälper till även om man har "slarvat på" kedjan på skogskskiftet för att man är lite osäker på ett surhål nånstans.

Avatar Fallback

Re: spänna atvkedjor

Hema  
#637524 Jag gillar filmklippet. 👍

Kanske är/bli det lite skillnad på ATV mot en Traktor, för att det handlar om så stor skillnad i vikt. En spänd kedja på en traktor/skogsmaskin slits väl mycket snabbare än på en ATV och om kedjan hamlar fel på en ATV, så kan det bli så mycket tråkigheter i form av maskinskador. Fast det är ju skillnad på hårt och super hårt, man bör väl kunna dra lite i det.

Användarvisningsbild

Re: spänna atvkedjor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637533 Kört med ATV och vagn i lite bökig skog i 10 år. Kedjorna ska inte vandra, de ska sitta åtspända.
Det där med vandrande har med traktorer att göra och kan inte överföras till en atv

Användarvisningsbild

Re: spänna atvkedjor

bmbamse  
#637582 Mmm, jag köper att det dels kan bli dyrt med sönderslagna skärmar och dels att kedjorna antagligen har en lite annan funktion(?) på en ATV. Den är ju betydligt lättare och kan antagligen inte "trampa fast" kedjorna i backen på samma sätt som en tung traktor.

Faktum är att när jag puttrade runt med T-22:an förr så såg jag lite den tendensen, när jag tänker efter. I snö upp till buken så paddlade den på förvånande bra (framåt! -Bakåt var den hjälplös, men det är förresten de flesta tvåhjulsdrivna traktorer) men på barmark så märktes frånvaron av vikt, helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: spänna atvkedjor

Ent  
#637588 Jo, på min förra Kodiak och nuvarande Can-Am är det inte mycket plats mellan däckets insida och stötdämparfjädern och/eller fjädertallriken. Kedjorna stjäl ytterligare utrymme beroende på var på däcksidan sidolänken hamnar. Det är ännu ett skäl till att man vill att det ska sitta på plats. (Det finns förstås spacerplattor men såna är löjligt dyra och man är ju snål😜).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar