Motorsåg och handhållet

Tändstift, en förbrukningsvara

19 inlägg 7721 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tändstift, en förbrukningsvara

Rotvältaren  
#637332 Jag har kört mina gamla sågar på Champion CJ7Y och tyckt att det har gått bra förutom att de under vissa förhållanden har varit lite smågriniga att få igång när de stått ett litet tag efter körning så de hunnit kallna av. Testade att köra med Champion CJ6Y och de blev betydligt mer lättstartade i fisljummet läge men till min förvåning har jag råkat ut för sotpinne med dessa ett par gånger. Det hände ju hela tiden på den tiden man körde moppe men aldrig råkat ut för det på en motorsåg förut.

Testar nu att köra med tändstift med tre spetsar. Över lag är sågarna lättstartade såväl kalla som varma. Hållbarheten på de här stiften är det dock för tidigt att uttala sig om, har bara hunnit köra ett par timmar än så länge. Har dock en bekant som säger att dagens tändstift är rena skräpet, han får byta tändstift stup i kvarten då de tvärdör för honom. Att fel stift kan bränna tändspolen om denna kräver stift med resistans är ju känt men kan det också vara så att en tändspole kan bli defekt och bränna stiftet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

Birdhunter56  
#637365 Instämmer helt Tändstift idag är som med allt annat vi köper idag förbrukning varor köp och släng Förr kunde man göra rent ett stift som blev som nytt igen

Användarvisningsbild

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

Rotvältaren  
#637370 Men det var ju så på den gamla goda tiden med bly i bensinen och mineraler i oljan. Minns att man använde "hårdare" eller "mjukare" stift i moppen. Med mjukt stift fanns det risk för glödtändning och med hårdare stift gick moppen bättre men risken för sotpinne ökade markant.
På den tiden använde man ett stift så länge att elektroden blev alldeles rund och spetsen så tunn att man inte våga köra på stiftet längre för man var orolig att spetsen skulle brista. Det mekaniska slitaget som var då ser man inte på dagens stift och det har kanske mest sin förklaring i egenskaperna hos dagens bränsle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637376 Jag köpte en 550xpg -16 och fick i höstas för mig att serva, köpte ett "kit" från en känd handlare och bytte alla filter + tändstiftet.
Nu för en månad sedan så stannade sågen tvärt under kvistning.

Höll på och bökade med tändstiftet, men fick den bara att som hosta till.
Ser då att mittelektroden i stiftet är lös och direkt vid montering rasar ner och kortsluter.
Hittade originalstiftet i en skrotlåda och kunde hugga klart, nu tänker jag inte byta något mer stift förebyggande.

Skulle mittelektroden lossna på det med tre sidoelektroder så finns det inget som stoppar den från att trilla ner.
.....förvisso är väl modellen välbeprövad i andra sammanhang.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

Birdhunter56  
#637381 Där hade du tur att det inte lossnade en bit från stiftet med följd att sågen skurit

Användarvisningsbild

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

Rotvältaren  
#637385
Birdhunter56 skrev:Där hade du tur att det inte lossnade en bit från stiftet med följd att sågen skurit


Eller så hade biten skjutit hål i kolven. Oavsett hade det varit "Game over".
Kan bara hålla med och som tur är hör det till ovanligeterna att ett tändstift bokstavligt talat går i bitar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

Birdhunter56  
#637392 Det händer en huggar kompis råkade ut för det efter service hos HVA elektroden lossnade sågen skar Ärendet gick ända till ARN där hann fick rätt

Användarvisningsbild

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637682 Video:


Två stift. Häger i handen med lös mittelektrod, Sågen sick men gick märkligt.

Den vänstra har undre electrod släppt o bankats i mellan isolator och sockel. Jag våga inte prova mer än gnistan, ägaren sa sågen gick bra.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

Rotvältaren  
#637702 Man kan ju spekulera i varför tändstiften inte håller lika länge som förr. Kanske inte så enkelt som att dagens tändstift är av sämre kvalitet. Personligen tror jag att dagens bränsle ställer helt andra och högre krav på stiften, bränslet är aggressivare och att stiftets värmetal som sågtillverkaren rekommenderar inte är optimalt för det bränsle man kör på. Det kan ju också i vissa fall handla om handhavande, man kör sågen med för mager bränsle/luftblandning och med tendens till överhettning. Som sagt, det finns många parametrar som påverkar tändstiftets livslängd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637707 Stiften är sämre. En 254 kunde 1995 gå två år proffessionellt i skogen med orginal stift, nu några månader med samma stift.
Märkte detta runt 2000 när 357 kom att stiften blev sämre. Särskilt R stift i olika märken.
Jag har Champion, NGK och ofta nåt annat hemma och provar Alla stift innan montering.
Som värst var mer än hälften i en låda kass. Bytte då märke med samma resultat.
Försöker sätta i samma stift de haft om det är rätt och möjligt. tex har de rätt stift i NGK sätter jag gärna i samma NGK.
Är det såg innan 2000 sätter jag inte gärna resistor stift.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

Birdhunter56  
#637714 Jag vill bara tilllägga köpte en partner S55 och efter många timar rengöring tändmodul mm Tog loss stiftet som ja tror satt i när den lycklige köparen kom över sågen Stiftet hade en fin gnista som man sällan ser på de nyare stiften Slog lite bensin på filtret och åbäket hostade igång och gick hur fint som helst Nej det var bättre förr

Användarvisningsbild

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

Rotvältaren  
#646797 Nu har jag kört med "treuddarna" i två sågar ett tag och jag kan bara säga att jag är nöjd med vad de presterar. Sågarna är lättstartade oavsett kallstart eller om de är varmkörda. Ett försäljningsargument man ofta sett i samband med dessa stift är att de ger fullständigare förbränning och därför skulle sänka bränsleförbrukningen vilket jag inte tror ett dugg på. Och det har heller aldrig varit syftet för mig, jag ville att sågarna som ibland varit griniga att få igång skulle bli mera lättstartade och det blev de. Blir nog att beställa några "treuddar" till att ha hemma i hyllan, hur lång livslängd de har stiften har vet jag ju ännu inte

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646823 Var hittar du dessa och vad heter de/fabrikat?

Användarvisningsbild

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

Rotvältaren  
#646826 Jag beställer det mesta från Kina.

https://www.aliexpress.com/item/3284407 ... web201603_

Marknadsförs som mycket bättre än konkurrenternas stift. Men så är det väl ofta med all reklam för tändstift?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändstift, en förbrukningsvara

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646830 Ska du beställa fler kanske jag kan köpa några av dig o prova?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).