Verkstan

Vedklyv Vill ha aut tillbakagång.

9 inlägg 5571 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedklyv Vill ha aut tillbakagång.

Plisken  
#637279 Klyvt en massa ved på min hembyggda vedklyv och måste föra spaken fram och tillbaka men vill ha aut tillbakagång på kolven.Förr fanns dessa spakställ eller vad det nu heter att köpa så frågan är vart köper man en spakställ där spaken stannar i bakåtläge ej när den klyvt klart,Vill kunna bestämma när kolven skall gå tillbaka.Låter rörigt men hoppas ni fattar vad jag menar.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Vill ha aut tillbakagång.

arvid53  
#637281 När jag byggde min vedmaskin, köpte jag komponenter hos Weimer, de har mycket prylar till bra priser. Vidare får du bygga på en "flagga" som påverkar reglaget. Ventilen har en hållfunktion i sig, med hjälp av kulor o fjädrar. Funkar kanon.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Vill ha aut tillbakagång.

Göt  
#637287 faxes vedklyv har automatisk återgång kanske dyr se länk
http://www.faxes.se/reservdelar.html

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Vill ha aut tillbakagång.

rokon  
#637311 Jag lade i kväll upp en bild från min vedbacke på dagens bild, men inte så man ser funktionen, Jag har en något äldre Bala Agri vedklyv för meterved där styrs så väl stoppet för klyvningen innan klyvkilen av en ställbar bult med fastsvetsad u järn som möter en spänd wire. wiren går sedan mot reglaget och för det i läge mot återgång.
När den närmar sig utgångsläget stöter den i en ställbar 4kants järnstång som trycker reglaget till frigångsläge.
Man håller i spaken som ett dödmansgrepp hela tiden men kan vila med koncentrationen då spaken knuffas till av lägena och man känner det i handen

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Vill ha aut tillbakagång.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637329
Vedklyvsventil

https://www.oie.se/Produkt/monoblockven ... lyv-(50673)?sectionId=1002107179
Monoblockventil vedklyv
Monoblockventil med "kick out". Återfjädrar till neutralläge från det läge där A-porten är trycksatt. Fast läge med tryck till B-porten. När trycket i B-porten blir tillräckligt högt fjädrar spolen till mittläge.

Ventilen kan med fördel användas till en vedklyv för att få ett fast returläge som släpper automatiskt när cylindern är fullt ihopdragen.

Artikelnummer: 50673
Lagerstatus: Finns i lager
Listpris exkl. moms: 896,00 kr


Var det en sån du menar?

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Vill ha aut tillbakagång.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637333
Auto Cycle

https://www.surpluscenter.com/Catalog/C ... 93-025.pdf

Här är en betydligt dyrare auto-cycle ventil där du slår till båda spakarna
så går klyven fram till max och backar sen till utgångsläge.
De har även en likadan som OIE men ett par hundringar billigare.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Vill ha aut tillbakagång.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637374 Vill man kick out på rörelsen framåt, den kommer stoppa vid lite tjuriga bitar

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Vill ha aut tillbakagång.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637424
gnisten83 skrev:Vill man kick out på rörelsen framåt, den kommer stoppa vid lite tjuriga bitar

Jepp, då får man hålla i spaken eller vrida klabben och ta om.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Vill ha aut tillbakagång.

Plisken  
#638194 Tack för svaren

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).