Motorsåg och handhållet

Smal dike med kedjegrävare

13 inlägg 4012 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smal dike med kedjegrävare

HannuRöj  
#637215 Kollade lite dikesrensbehov.

En dike i tunn torvmark, som jag har följt nu 15 år, verkar funka lika bra år efter år. Den är bara ca 20 cm bredd, men djup, ca 70 cm. Ingen vet hur gammal är den, men jag antar man har grävt den strax efter kriget för att lyfta torkningstorv. Åldern är alltså minst 70 år.
Det varför är den fortfarade öppen tror jag är smalhet och mörkret som gör att ingen ny moss eller gräs växter i dike. Är bara svart mylla på botten, mest blörklöv och tallkvistar.

🤔Min tanke är nu om någon kedjegrävare vore bettre än vanlig dikeskopa för dikesrensing och gräva en ny dike mellan två gammla i torvmark. Våre fint utan stora dike och höga dikesvall, går att köra över :-bd .

:wink: Om det gick att gräva med spade och haka, går det kanske med motorsåg också;
🙂Tack för Dagens Video, Slurffi!
( Vad är rätta kategori för diskutera om dikning?)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Smal dike med kedjegrävare

svampbob  
#637234 Jag har dikesrensat nu i ett par år och jag försöker få kanterna så lodräta som möjligt och låta växtligheten uppe på ytan och på dikesskuldrorna vara kvar för att skugga så mycket som möjligt. Hittills ser det väldigt bra ut. Inga diken har jäst igen och vårfloden hjälper till med att spola ren dikena och jämna till botten. Jag beräknar att jag behöver två somrar till för att hinna gå över alla diken.

Användarvisningsbild

Re: Smal dike med kedjegrävare

HannuRöj  
#640828 Nu rensade jag ett par dike. Gjorde det som svampbob, är jätte nöjd hur snygga är de nu helt utan vall vid dike :-bd.
Har bara vanlig lastgrip, grävde med den och lite med spade vid behov.

Den dike i första inlägg gör sitt jobb så bra att jag ska låta den vara i fred. Bilderna är av en annan, lite större dike nära den.
Grundjorden är tätt (vad heter den mellan ler och sand) helt stenlös och den fortsätter nedanför mossen.

Är växtliga marker sånt här mosskanterna nära ån och sjön.🙂( Glömmde ta bilder i björkbestånd :cry: .)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smal dike med kedjegrävare

svampbob  
#641019 Ett foto på ett dike rensat sommaren 18 och en film på ett dike rensat 19


Användarvisningsbild

Re: Smal dike med kedjegrävare

HannuRöj  
#641031 Är en fin dike👍. Fint också att blir ingen jordvall vid dike.
I björkbestånd jag lägg jorden omkull och fick bra planterigshögor. Jag ska plantera gran under björk så att björkarna kan fällas mot moss och vägen, stickvägen är färdigt runt beståndet.
Så här rensat dike släpper bara lite sediment, är alltså miljövänlig lösning. +++

   TS
Avatar Fallback

Re: Smal dike med kedjegrävare

Heba  
#687147 Blev det något test med kedjegrävare?
Det ger inspiration att se så fina och smala diken som ni har så man blir sugen på att göra liknande. Det känns dock lite bökigt med kranen på huggarvagnen så jag funderar på att hyra in minibandgrävare eller kanske skaffa grävaggregat och köra gränsle över diket. Hursomhelst, är 20cm bredd något som verkar optimalt?

Användarvisningsbild

Re: Smal dike med kedjegrävare

HannuRöj  
#687206 😀 Jo, har ingen kedjegrävare, men fortfarande känns det en bra idee att använda den i stenfritt torvmark.
Med en bandmaskin är svårigheten att man måste köra den över diken. Dikeskanterna blir sönder och blir en bredd dike som inte håller. En mindre grävmaskin med en roterande grip med smala dikesskopor våre ett alternativ 🤔 .. med lite längre bom.

I princip ju smalare desto bättre.. det räcker att diken klarar av vattenmängden. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smal dike med kedjegrävare

svampbob  
#687284 Jag är fortfarande väldigt nöjd med min dikesrensning. jag hade som målsättning att hinna rensa alla diken på tre år men det hann jag inte. Jag har kvar ca 2 km och det ska förhoppningsvis bli gjort till sommaren.
Av någon outgrundlig anledning är det dom sämsta ställena som är kvar nu. Jag går med skördaren nu och gallrar efter ett av de dikena men då det inte är någon tjäle så är det svårt att få ut virket.

Avatar Fallback

Re: Smal dike med kedjegrävare

Heba  
#687300 svampbob vad använder du för maskin till själva dikesrensningen?

Användarvisningsbild

Re: Smal dike med kedjegrävare

svampbob  
#687301 Jag använder min 404SE med Vimeks dikesskopa.

Här håller jag på och byter en vägtrumma.

Användarvisningsbild

Re: Smal dike med kedjegrävare

HannuRöj  
#687402 👍Syns bra i bilden hur nära dike är vridhuset i Vimeken.
Med en gammal traktorgrävare är drumbyte nästan omöjligt..😁
Svårt jobb är det med med en bandgrävare utan rototilt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Smal dike med kedjegrävare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687469 Man grenslar diket, gräver, slänger i trumman, fyller på lite grovt, åker över diket, finjusterar. Inte så svårt.

Användarvisningsbild

Re: Smal dike med kedjegrävare

HannuRöj  
#702282 😀 I min nya röjningsuppdrag fanns en smal och gammal dike mellan branta backar.

Alla i skogsbranchen är lite rädd för finska skogslag om det är artikla 10 som ska tas hänsyn. Entilg lagen om dike inte är grävt och är natulig eller liknar narurlig, måste en orörd skyddzon sparas vid dike. Problemet är tolkningen vad som "liknar".

Manuell grävt dike var min åsikt. Bland stenar har denna smal dike gjort sitt jobb så bra att i hela grävmaskintiden har inte varit någon behov att rensa 👍 . 50 m uppåt fanns en odikat slänt men växlitheten inte skiljer på någon sätt så är den ingen naturvärde heller. Syns även man har kört förr med traktor genom slänten.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).