Före och efter jobbet

Tappning av björksav

30 inlägg 36299 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tappning av björksav

Skogshuggarn  
#509234
Blivande snickare skrev:
Det har jag faktiskt testat. Sågade i små fyrkantiga bitar å så slänger man med ett par stycken i kastrullen när man kokar te.
Ger inte nån extra smak vad jag märkt å går att använda flertalet gånger.
Vet inte om det gett nån effekt men jag är frisk å lever än iallafall :-bd

Vi testade t.o.m att lägga av det malda i lite bakverk å det gick också bra.



Smaklöst säger vissa, svag smak av vanilj påstår andra?, så varför inte i bakverk. :smile:
Får iaf inte plockas enl det "allemansrättsliga", och skördas sprängtickan med försiktighet så växer den ut igen.

Nog har jag sett sprängticka förr, men aldrig tänkt i banorna att det kunde vara "hälsosamt" att stoppa i sig. :surp:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Tappning av björksav

uffejohan  
#509235 Men däremot har både min mamma och syster med stor framgång använt brörksav när de bakat matbröd. De påstår att tack vare sockret i saven så jäser degen bra och så är det ju nyttigt! Modern form av barkbröd!!!!

Avatar Fallback

Re: Tappning av björksav

Hugin  
#509283 Intresserad sedan länge, dock inte provat förrän nu. - Borrade in diam. 8 mm i en björk, applicerade ett sugrör, anslutet till en PET-flaska. Droppade friskt och kändes entusiastiskt. Testade förväntansfullt med hustrun - smakade bara kallt vatten!

Inte någon kännbar sötma, eller smak överhuvudtaget - bara vatten(?).

Gjort något fel, fel smaklökar, eller avslöjat något som är överhaussat?

Avatar Fallback

Tappning av björksav

källefall8  
#509301 Det är så det smakar men lite sött är det allt

Avatar Fallback

Re: Tappning av björksav

axwell  
#509328
Hugin skrev:Intresserad sedan länge, dock inte provat förrän nu. - Borrade in diam. 8 mm i en björk, applicerade ett sugrör, anslutet till en PET-flaska. Droppade friskt och kändes entusiastiskt. Testade förväntansfullt med hustrun - smakade bara kallt vatten!


Njaä, kan inte hålla med helt och hållet.
Det första som kommer smakar mindre än det som kommer senare (efter några dagar).

Avatar Fallback

Re: Tappning av björksav

Palakangas  
#509343 Björksaven behöver några tillsatta ingredienser, sedan blir den mycket njutningsfull :d , sa jag full :-ss

Avatar Fallback

Re: Tappning av björksav

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636934 Någon som tappar björksav nu?
Det är ju lämplig tid för det?
Ni som pysslar med detta, har ni särskilda grejor och var köper ni detta? Tänker på rör med en krok att hänga spannen på.
Eller kör ni med slang ner i flaska eller dunk?
På vilken höjd borrar ni?

Kan undra om det blir någon respons här eller om det är helt dött?

Användarvisningsbild

Re: Tappning av björksav

machonisti  
#636937 Huggit lite björk de senaste dagarna. En del savar så det rinner om svärdet.

Avatar Fallback

Re: Tappning av björksav

uffejohan  
#636938 Borrar ett 8 mm hål en meter upp, trycker in en slang med samma ytterdiameter och låter denna mynna i en PETflaska på marken. Vittjar varje dag och stoppar ner flaskorna i frysen. Har sen bra törstsläckare i sommar. Billigare än vatten, sa smålänningen....

Användarvisningsbild

Re: Tappning av björksav

hlb  
#636993 Jag gör som uffejohan men hänger flaskan i ett snöre, snara under korken. Viktigt att hela tappningen sker slutet, annars kommer flugorna. Erik o Sigvards mer öppna metod är inte bra, men de var nog immuna mot det mesta.

Avatar Fallback

Re: Tappning av björksav

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636998 Jag ställer flaskan på marken. Det sägs att det är bra flöde när marken. Det är iaf enkelt att låta flaskan stå på marken.

Användarvisningsbild

Re: Tappning av björksav

Stampep  
#637187 Sätt ut en flaska på lite prov, gott var det så ska fylla några flaskor.
Hur mycket kan man ta ur samma träd? Bara låta sitta i tills det inte kommer nåt mer eller tar trädet skada av det?
Hur mycket bör man dricka? Såg att det kunde hjälpa mot allergi, 1 glas om dan eller bara nån mun?

Avatar Fallback

Re: Tappning av björksav

Avslutat-02  
#637208 Björksav kan du dricka hur mycket du vill.
Men man kan bli lite lös i magen...

Brukar ha med mig 1 liter till skogen och dricka istället för vatten.

Användarvisningsbild

Re: Tappning av björksav

Stampep  
#637258 Då tar jag det lugnt, min mage är rätt orolig ändå :lol:

Avatar Fallback

Re: Tappning av björksav

Avslutat-02  
#637296 Käka lite sötmandel om du inte är allergisk emot nötter...

Det har ungefär samma verkan som bikarbonat eller Samarin....

Björksav sa man förr var naturens medicin...det var bra till det mesta...går utmärkt att baka på, behöver inget socker..för jästens skull...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).