Motorsåg och handhållet

Kulturell skillnad på fällskär?

18 inlägg 5936 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

anersimyra  
#637168
Jacobsen skrev:Att man gör fällskäret högre beror väl i första hand på att man samtidigt gör en snäv öppningsvinkel (45-55 grader) så brytmånen går av långt innan trädet träffar backen. Då är risken större att trädet ev. kan åka bakåt över stubben.
Nu beror ju den snäva öppningsvinkeln på att man förr gjorde riktskäret med yxa och ville hugga så lite som möjligt.
Som tur är har ju vissa smarta svenskar räknat ut att det är bättre med en brytmån som håller längre och infört större vinkel på riktskäret.
Om de 2,5-3,5 cm skulle stoppa ett träd från att åka bakåt är för övrigt en intressant teori..

Att ett högt lagt fällskär förhindrar trädet att glida av stubben och skjuta bakåt är ett välkänt faktum snarare än en teori..🙂

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

Raggarö  
#637363
Rank skrev:https://www.youtube.com/watch?v=nLIEYvHMS8U

Litt lang men mye informasjon om fallskar


Det som benämns sizz-wheel (med annan stavning i youtube-klippet) har jag praktiserat några gånger, med olika bra resultat (beroende på grad av lutning och kvalitet på trädslag)..... Alla dessa metoder för att få sidolutande träd att gå i andra riktningar än "naturlig fällriktning" har sina risker. Ska man prova något nytt ska man passa på i skogen, fritt från hus och nyfikna människor :wink:

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

anersimyra  
#637406
Raggarö skrev:
Rank skrev:https://www.youtube.com/watch?v=nLIEYvHMS8U

Litt lang men mye informasjon om fallskar


Det som benämns sizz-wheel (med annan stavning i youtube-klippet) har jag praktiserat några gånger, med olika bra resultat (beroende på grad av lutning och kvalitet på trädslag)..... Alla dessa metoder för att få sidolutande träd att gå i andra riktningar än "naturlig fällriktning" har sina risker. Ska man prova något nytt ska man passa på i skogen, fritt från hus och nyfikna människor :wink:

Raggarö

Att ” sizz hjulet ” fungerar kan jag intyga.. :shock: utan att gå in på en närmare beskrivning av själva rikt och fällskär så var förutsättningarna en i ca 45 grader vindtryckt Björk parallellt med en parkväg. Då en knapp timma återstod av arbetsdagen så nära nog hurrade vi över den enkla fällningen där vi skulle slippa städa av parkvägen.. :-bd :ymparty: hur som så ” sizzhjulade ” Björkfan ut 25 grader över parkvägen som blev täckt av Björkens täta yppiga grenverk.. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).