Gallring

Tips på åtgärder

17 inlägg 8209 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på åtgärder

isteskog  
#637121
Machman skrev:Tack för svaren och tipsen så långt. Skred till verket och tog ner två av de skadade tallarna igår, lite knepig fällning på den ena. Motlut, 40cm i roten och 1m från en ladvägg. Här kommer några närbilder. Dessa två stod 4m ifrån varandra. 20m längre bort finns det tre till i en klunga. Därifrån är det ytterligare ca 30m till området där jag tidigare tagit några men finns nån kvar ännu.

1586668348_2-2.jpg
1586668348_2-3.jpg
1586668347_2-1.jpg

Nedersta bilden ser ut som en brandlyra!

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tips på åtgärder

Machman  
#637165
isteskog skrev:Nedersta bilden ser ut som en brandlyra!

Tåndemåla skrev:Det där ser inte ut som töre. Detta är någon typ av skada som uppkommit av yttre våld. Fällskada eller brand kanske blixen.

Det har kommit flera bud på brand nu också. :smile:

Vad jag vet har det aldrig brunnit men blixtnedslag är absolut inte helt uteslutet. Detta är en av de högsta och torraste platserna i närheten och det åskar ganska ofta här. Blixten slog ner i en gran på grannfastigheten för ett par år sedan men dessa skador är äldre än så. Det är dock så pass många träd som har i stort sett identiska skador...

Fällskada är inte uteslutet. Det har blivit manuellt och svagt gallrat för kanske 30 år sedan. Det är svårt att få till bra bilder men skadorna verkar vara de samma på alla träden, helt murken splintved på ca halva trädet och en antal meter långt. Kronorna är friska på samtliga träd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).