Bilar

Toyota landcruiser lj70

16 inlägg 8090 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Toyota landcruiser lj70

Huggar33  
#636986 Hej.
Har någon erfarenhet av Toyota lj70? Är den driftsäker? bränsleförbrukning? Kända fel och dylikt.
Tar den sig fram bra i terrängen? Funderar eventuellt på denna bil som skogsbil/allt i allo bil.
Ös på med erfarenheter om den både ris och ros.



   TS
Avatar Fallback

Re: Toyota landcruiser lj70

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636996 De här med att ta sig fram i terrängen är ju förbjudet enl terrängkörningslagen 😉
Hur som den är inte dålig på det men efter hand växer hornen ut och man provar allt lite värre till de tar stopp 🙃

Avatar Fallback

Re: Toyota landcruiser lj70

Huggar33  
#637020
gnisten83 skrev:De här med att ta sig fram i terrängen är ju förbjudet enl terrängkörningslagen 😉
Hur som den är inte dålig på det men efter hand växer hornen ut och man provar allt lite värre till de tar stopp 🙃

Hur var bränsleförbrukningen då? Antar att du haft en..

   TS
Avatar Fallback

Re: Toyota landcruiser lj70

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637034 Nej inte jag haft inte haft nån asiat 😉
Leker ist med Jeep CJ5 när jag lämnar vägen, däremot har sett endel landcruiser på offroadträffar som fungerat bra

Avatar Fallback

Re: Toyota landcruiser lj70

Huggar33  
#637037
gnisten83 skrev:Nej inte jag haft inte haft nån asiat 😉
Leker ist med Jeep CJ5 när jag lämnar vägen, däremot har sett endel landcruiser på offroadträffar som fungerat bra

Okej men tack för informationen om terräng körningen. Har visserligen sett på Youtube då de kör över stock och sten. Men det är bra att få höra från flera :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toyota landcruiser lj70

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637039 Går de ens att få tag i nya i Sverige?
Jag har kört några enstaka meter iom små förflyttningar i gruvmiljö med Land Cruiser pickisar
och det är som en blast from the past att sitta i en sån, oerhört brutalenkel inredning, typ DDR sextiotal.

Avatar Fallback

Re: Toyota landcruiser lj70

Huggar33  
#637061
Slurfi skrev:Går de ens att få tag i nya i Sverige?
Jag har kört några enstaka meter iom små förflyttningar i gruvmiljö med Land Cruiser pickisar
och det är som en blast from the past att sitta i en sån, oerhört brutalenkel inredning, typ DDR sextiotal.

Det tror jag inte. Dem modellerna jag har sett på är från 1980-1990 talet, är inte ute efter någon lyxkomfort heller. Den ska funka som terrängbil/arbetsbil. Men har någon en aning om bränsleförbrukning? Typ 14-15liter diesel på 10mil låter det rimligt? Alltså vägkörning då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Toyota landcruiser lj70

simon.91  
#637076 Jag har en KzJ70 med 1kz-t motorn. 3L turbodiesel med laddluftkylare. Det är efterföljaren till LJ70 (Lj har en annan motor, samma som i vissa hiace bussar mm). Min kör jag stabilt på 1.2l/milen.

Nu i vinter på ishalkan när man hållit sig under 80 så går den köra på 1L/milen.

http://toyota4x4.se/ finns entusiasterna 👍

Användarvisningsbild

Re: Toyota landcruiser lj70

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637080
Huggar33 skrev:
Slurfi skrev:Går de ens att få tag i nya i Sverige?
Jag har kört några enstaka meter iom små förflyttningar i gruvmiljö med Land Cruiser pickisar
och det är som en blast from the past att sitta i en sån, oerhört brutalenkel inredning, typ DDR sextiotal.

Det tror jag inte. Dem modellerna jag har sett på är från 1980-1990 talet, är inte ute efter någon lyxkomfort heller. Den ska funka som terrängbil/arbetsbil. Men har någon en aning om bränsleförbrukning? Typ 14-15liter diesel på 10mil låter det rimligt? Alltså vägkörning då.

Varför vill du veta bränsleförbrukning? Det är ju små motorer i dom så gissningsvis är
bristen på kraft ett större problem än räckvidd.
Det ryms ju en extra tank på flaket eller ett helfat om det skulle knipa.

Avatar Fallback

Re: Toyota landcruiser lj70

simon.91  
#637083 Man kunde speca dom med en reservtank, då hade man 2x90 liter att tillgå!

Varken Lj eller Kzj finns med flak. Båda är 70 seriens kortaste och mest personbilsaktiga bilar. Spiralfjädrar ist för blad bla.

Lite kraft? Det lär väll bero på vad man ska ha bilen till och vad man är van.

Användarvisningsbild

Re: Toyota landcruiser lj70

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637161 180 liter soppa med sig då är ju räckvidden knappast ett problem.
Är det inte en pickis vi diskuterar?

Avatar Fallback

Re: Toyota landcruiser lj70

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637167 De jag ser framför mej är en kort 3dörrars https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... E7mAeD2Q&s

Användarvisningsbild

Re: Toyota landcruiser lj70

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637202
1586694341_hqdefault.jpg

Jaha, men det är ju inte en riktigt ultimat skogsbil, röjsågarna ryms ju inte.
Jag röstar på en pickis.

Avatar Fallback

Re: Toyota landcruiser lj70

simon.91  
#637219 Såhär ser röjsågsvarianten ut :d
1586698810_0018715343001.jpg


Ju kortare överhäng, ju bättre skogsbil. Men jag antar att det är grusvägar/traktorvägar som det ska köras på. Eller typ skoterleder. Där kommer den till sin rätta absolut! Det jag upplever är att om man ska fram längre sträckor i helt obanad terräng där man måste trixa sig fram så går det snabbare att gå :lol:

Jag kör röjsågen på takräcket om jag ska lite längre. Annars låter jag vinkelväxeln sticka ut (blir ganska precis det som fattas om sågen ligger på diagonalen. och drar igen dörren med en spännrem.

Det jag tänkt är att man skulle utgå från ett cykelställ för dragkroken och bygge en liten korg så man kan köra röjsågen ståendes rätt upp.

Avatar Fallback

Re: Toyota landcruiser lj70

barbarossa  
#637226 Näst intill odödliga men törstiga.du sikta på en hdj80 ist så har du mer komfort och kan dra tungt .trippel lock gör att du tar dej fram på dom sämsta vägar.bästa bil jag haft fungerade till allt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).