Motorsåg och handhållet

Hjälp med kedja

8 inlägg 1798 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp med kedja

Kristoffer Larsson  
#636949
1586608766_img_20200411_141923.jpg


1586608766_img_20200411_141948.jpg


Jag fick ärva en gammal husqvarna tror det är en 260. Men kedjan har många tänder som är böjda åt vänster så den sågar bara ca 1 dm sen slutar det ta. Så jag tänkte köpa en ny kedja. På svärdet står det
1,47 mm/, 058. 3/8 / 52

Ska det då vara 1,5 mm kedja med 3/8 delning och 52 länkar lång?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636966 Japp

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med kedja

JOCKEL  
#636971 Stämmer fint, bör då vara ett 14" svärd som sitter på.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med kedja

anersimyra  
#636972 Varannan tand ska vara ” böjd ” åt vänster.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med kedja

anersimyra  
#636973 Köp även ett nytt svärd då ett slitet sådant bidrar till att det sågar snett.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med kedja

guhra  
#636979 kedjan ser ganska ny ut, men saknas det flera tänder så är det bara att kasta

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med kedja

Kristoffer Larsson  
#636999
anersimyra skrev:Varannan tand ska vara ” böjd ” åt vänster.. :-bd

Jo det har jag koll på men vissa är mer böjd. Kanske går att rikta? Sen har svärfar filat vissa tänder 3 gånger så mycket men det kanske inte spelar så stor roll?
Om man ska köpa nytt svärd är det olika mått på infästning mot för dagens sågar eller kan man köpa valfritt 3/8 svärd med kedja? Tänkte hålet för spännskruven är ju bra om det är på rätt ställe

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med kedja

anersimyra  
#637011
Kristoffer Larsson skrev:
anersimyra skrev:Varannan tand ska vara ” böjd ” åt vänster.. :-bd

Jo det har jag koll på men vissa är mer böjd. Kanske går att rikta? Sen har svärfar filat vissa tänder 3 gånger så mycket men det kanske inte spelar så stor roll?
Om man ska köpa nytt svärd är det olika mått på infästning mot för dagens sågar eller kan man köpa valfritt 3/8 svärd med kedja? Tänkte hålet för spännskruven är ju bra om det är på rätt ställe

Det torde vara det ” stora ” svärdsfästet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).