Föryngring

Markberedningsfritt skogsbruk?

18 inlägg 8116 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedningsfritt skogsbruk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63672 Gick och kikade på 12 ha plantering som det är dags att röja inom 1 år eller 2. Först tog jag förstå bilen ut till mitten, spå man slapp gå. Det som slog mig när jag kom hem var att det var lätt att röja väg för bilen, och marken var så lättgången och trevlig. Aha, det var inte markberett! Eller i alla fall syntes det inga spår efter markberedning. I tidigare röjningar där det är markberett brukar det vara betydligt svårare att ta sig fram.

Det finns fler nackdelar med markberedning, ytterligare än maskin som skall in i skogen, och det är svårt att få ekonomi om man har små hyggen, och det blir ingen trevlig skog att gå i. Men visst är det lättare att få upp plantor.

Fler som vågar vägra markberedning? Med snytbaggebehandling, och plantering med barrot borde det inte behövas för gran. Men hur gör man med tall (ej aktuellt här)?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63680 Jag tycker inte om de markberedare ställer till med, dom förstör ju marken, ibland så att man inte kan ta sej fram annat än på fötterna... men ja har ingen annan direkt motivering än de ja just skrivit. tycker det är finare där det inte markberets.... vi har på nått ställe markberet med en KH fräs som man monterar på röjsågen, å "fräste" lite fläckar här å var, det har inte nån direkt inverkan på marken men gör sitt till för plantan... nu har vi iofs mark där det frösätter sej själv, å iallmänhet växer som ogräs;).... men det finns ju andra marker där man "måste" markbereda....

Föresten så fick vi krav på oss att markbereda ett skifte, men när vi skulle göra det (egen grävare) så var det så mkt plant i marken redan så man kände att man grävde sönder en massa naturliga plantor så vi sket i att göra nått där, å där är marken fin som bara den, grann skiftet fick smaka på harv å där kan man knappt gå över, trotts att det var lika mkt plant i marken där före markberdningen, å sånt tycker ja är synd....

Användarvisningsbild

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63687 Jag undviker gärna markberedning också om det går. Hur man lyckas beror kanske på hur bördig marken är, och här på västkusten (Halland) har vi bördig mark och är kanske inte i samma behov som svagare marker.

Men visst är det så att vissa försäkringar kräver markberedning? Ligger valet hos oss som skogsägare, eller tvingas vi att göra valet?

//.D

Avatar Fallback

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63698 Har aldrig markberett och tänker inte göra det i framtiden heller. Det förstör för alla framtida möjligheter att tolka vad människorna före oss haft för sig. I dessa trakter finns gott om odlingsrösen och även en del kanter av fornåkrar kan ses och sådant blir förstört vid markberedning. Naturligtvis kan man undanta sådana områden, men allt det som ännu kanske inte är känt blir förstört. Visserligen inget som ger pengar precis utan det har andra värden och jag anser att marken jag äger skall förvaltas under min period och inte förstöras.

Barrot av gran är inga problem, de kommer fint.

Sedan älgen och rådjuren nästan försvann har jag även fått upp tallplantor från frö utan någon egentlig markberedning, bara hackat ett litet hål med en hacka och tryckt ned fröerna. Det var på ganska magra marker, kanske T20.

Användarvisningsbild

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63706 Har som Ernst heller aldrig markberett och kör med barrot på alla granplantor. Jag planterar inte med professionell fart (gör ca 500 - 1000 plant per dag) och är hyfsat noggrann med varje planta ock kanske röjer lite extra gräs och ormbunkar på de mest utsatta ställena. Jag mellansätter plantorna direkt efter köpet i en blöt åker och tar upp det som behövs efterhand. Senaste hygget på några hektar gav ca 85% överlevnad efter åtta år, utom på ett ställe där marken var för fuktig. Har aldrig planterat eller sått tall utan litat till självföryngring som fungerat bättre och bättre med åren, delvis p.g.a. att älgen minskat men troligtvis också tack vare att det blivit varmare. Det senare har också lett till betydligt fler självsådda ekplantor, sådana fanns nästan inte på 60-talet. Nu säger ju de senaste rönen att man inte skall självföryngra i mer än en generation för att undvika "inavel" så man får kanske se till att få fram några meddelanden till framtida barnbarn om att de behöver nyplantera :smile:

Användarvisningsbild

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

Skogstomte  
#63707 Vi markbereder med grävmaskin om vi tror att vi behöver det. Går att göra så att det blir i princip slätt efter, går ju även att lägga igen ev körskador samtidigt. Vi kör med en 5,5 tonnare med stållarv. Egentligen så är det väl ett enda stort misslyckande när man anser sig vara tvungen att bruka så mycket våld som en harv innebär bara för att få upp lite plantor???

En annan sak jag har funderat på, förutom röjningen som nämns ovan, hur är det att gallra i ett harvat bestånd där marken mest liknar en kyrkogård? Kan inte vara kul för varken skördare eller skotare? Någon som har erfarenhet?

Användarvisningsbild

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63708 Själv anser jag att efter ca 15 år att man knappt märker av markberedningen, är ju givetvis lite besvärligare att gå jämfört med där det inte är markberett och givetvis skiljer det sig en del från område till område!

Skulle inte vilja plantera på omarkberedda hyggen, är så mycket svårare att få ut ett någorlunda jämnt antal plant per hektar jämför med där markberedaren varit. Sen ökar ju skaderisken, mer konkurrens med andra växter samt att planten växter något snabbare på dom omvända torvorna!

Jag äger dock ingen egen skog men förstår att man vill ha så prisvärda återväxt metoder som möjligt ;)
men när jag väl köper skog så kommer mina hyggen givetvis att markberedas!

Avatar Fallback

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63763 I Härjedalen skulle det inte fungera utan markberedning, vi har olika förutsättningar. När Ernst skriver att T20 är magert så är det bra här. Själv vill jag plöja på vissa marker där humusen är tjock. Jag har några bilder från en pöjning som är 20 år som du gärna får kommentera Plöjning resultat

Avatar Fallback

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

sködarförare  
#65299 Att inte markbereda hmmm ja inte sår ju våra respektive hälft morötter i gräsmattan eller....................
undra hur många damer som flinat brett när gubben har suttit o svurit vid köksbordet när den tilltängta naturliga föryngringen inte blev något bara gräs.
Hur mycket ogräs rensar inte våra kärringar i grönsakslandet för att morötterna över huvudtaget ska bli något.
Vi högg ett område uppe på Lennåsen i slutet på -80 talet o mellanskog markberedde farsan svor ve o fasa över hur djävligt det såg ut men sen när det var dags o plant röja åååååååååååå det var det bästa som hänt.

Jag anser att man ska markbereda om det inte är extremt lättföryngrat oavset om det är fröträd eller plantering som gäller.
Jag har under mina 25 år i branchen sett många som misslyckats med sina föryngringar o tappat många år på grund av ren snålhet.
Kulturlämningarna ska markägaren kunna märka ut i förväg.

Avatar Fallback

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65345 Här i norr där vi planterar liten täckrot skulle MB-fritt vara katastrof.Den lilla plantan behöver hjälp i konkurrensen och MB ger bättre näringstillgång.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65347 Eftersom jag själv kör markberedare är jag aningen jävig :oops: ,men när man följer upp en del av det som blivit gjort genom åren så är det bara att konstatera att nån form av beredning är ett måste.
Undantag är "svartmyrar",dvs sådana myrar/mossar som det inte går att få fram mineraljord ens med grävmaskin,såna är bäst att plantera direkt/alt naturlig förnyelse.
Men vid högläggning ska man beakta att ph-värdet blir väldigt lågt om man går djupare än 40-50 cm ner
Det som ska undvikas är att ha för kraftig beredning,spec. syndas det på sandiga områden,där ska enbart en lätt beredning göras,sanden ska INTE lyftas

Avatar Fallback

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65351 Det finns säkert ställen där det inte funkar, men det gör det här i södra Sverige i alla fall. Så då kan vi väl ventilera erfarenheterna där det funkar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65382 Men, det är väl klart att det fungerar utan markberedning.
Nya träd blir det ju, det sköter naturen om på vanligt sätt. På den del av min skog som föryngring skett via fröträd blev det en massa tall. Kanske inte sådär rarätt och tätt som vid planteringar, men bra nog många. Det ser onekligen trevligare ut, men man måste jobba en hel del med röjning och sånt förstås. Så det är väl som med all annat med det här med skogsbruk, det handlar om vad man prioriterar. Max avkastning, ja då är det nog markberedning, plantering och kanske gödsling som gäller. Sen kan man plocka bort åtgärder i fallande skala med önskemål om avkastning. Gör du inget alls så får du skog, även om den ser för jävlig ut, men lite avkastning får du ändå, i varje fall som energiskog :mrgreen:
Eller resonerar jag fel?

I sakfrågan så kommer jag aldrig markbereda, men det är enbart av estetiska skäl. Kommer också prioritera naturlig frösådd men med stödplantering där det behövs. Det där med att plantera med frön själv låter intressant, jag gillar "olikhöjdig" skog.

Avatar Fallback

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

dexter  
#65385 ja sitter själv och markberedder, och för 1-2månader sen så körde ja brevid skog som hade blivit mb för flera år sen och marken va så fin! torverna hade sjunki ihop totalt och skogen va fin! sen va marken fin i överigt. sen kan ja också säga att mb behövs! för 5 dagar sen så va ja på ett ställa med meter högt gräs,(ibland såg man inte vart man gick och de va så gott som omöjligt att få till självföryngring, inte en skit som björk klara av de. och dom pluppar ju upp tamefan över allt..

Avatar Fallback

Re: Markberedningsfritt skogsbruk?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65453
sködarförare skrev:Kulturlämningarna ska markägaren kunna märka ut i förväg.


Tror du markägaren klarar det. På mina marker finns en del lämningar som inte finns markerade på någon karta. Det krävs nog en väldigt intresserad markägare om han/hon skall känna till allt. Hur många markägare är det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).