Traktorer och processorer

fiat 680 -81

10 inlägg 15468 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

fiat 680 -81

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63572 önskar få veta lite om denna traktor då jag skall iväg och titta på denna i morron. svagheter och egna erfarenheter ?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: fiat 680 -81

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63585 Hej!

Vi har en Fiat 80-90, dvs en något nyare modell. Jag vet inte exakt vad som skiljer den från 680, men de är i alla fall väldigt lika på utsidan.

Vad jag kan säga är följande: Lättstartad och driftsäker motor och fin transmission. Den är helt enorm på att bita sig fast i underlaget när man ska dra loss något. Vi har inte haft några direkta problem med den. Har bytt startmotor, det är väl den enda icke-slitdelen vi bytt.
Kopplingen ska tydligen vara lite känsligare än genomsnittet, så den kan man åka på att byta.

Sikten är väl sådär, hytten verkar vara byggd för personer kortare än 160cm, kan vara lite jobbigt om man är 190cm, men funkar hyfsat.
Det sämsta tycker jag är ergonomin. kopplingen är toktrög . Pedalerna är "felhängda" så man böjer knäet när man kopplar eller bromsar. Många av reglagen överför kraften med wire, det gör dom onödigt tröga.

Det är en fin dragare, och ska du inte trixa och precisionsköra för mycket så är det en bra maskin, men jag skulle aldrig montera lastare på en sådan.
Nu vet jag inte om 680 har samma egenskaper, men du kan ju tänka lite extra på det när du testar den.

Rent ergonomiskt är vår gamle Ford 5000 mycket bättre. Den är rena drömmen att glida runt med och flytta kärror och sånt jämfört med Fiaten.

Avatar Fallback

Re: fiat 680 -81

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63692 fiaten är nu inhandlad och snart på väg hem. rostig men maskinellt i fint skick. :smile: som första traktor skall den nog duga bra att ha i skogen, då jag tidigare saknat 4wd. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: fiat 680 -81

massa-ved  
#63696 Det är nog det största problemet med äldre att Fiat hytten rostar men motorerna brukar vara bra. Men kan man fixa lite själv kostar de ju endast egen tid och lite plåt.

Avatar Fallback

Re: fiat 680 -81

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63716 Var det den som stog i Kumla som de begärde 45 000?

Avatar Fallback

Re: fiat 680 -81

Dansan  
#88645 Hej
Är det någon som har en ägarmanual till 680 liggande på datorn?
Jag har precis köpt en begagnad och fick ingen till. Funderar på vad det ska vara i påfyllningen på andra sidan hydraulpumpen och var man laddar olja till axlarna bland annat.
/Daniel

Avatar Fallback

Re: fiat 680 -81

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88706
JF skrev:Var det den som stog i Kumla som de begärde 45 000?

Ja, det var den :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: fiat 680 -81

H-E  
#88709 Bilder vill vi se!

Avatar Fallback

Re: fiat 680 -81

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93245 Såhär ser den ut idag.. Har lagt ner ett antal timmar på den.
Bild

Bild

Men typiskt nog ingen bild på den innan jag köpte den :x

   TS
Avatar Fallback

Re: fiat 680 -81

alias  
#93567 Såg ju inte så dum ut, grattis till nyförvärvet.

Alltid trevligt med bilder på maskinerna :-)

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).