Motorsåg och handhållet

Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

52 inlägg 8689 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

Hepo  
#636207 gnista har den när jag kollar men kan den slockna med stiftet i. stiftet var blött med föra förgsarn kollade inte nu i kväll.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636232 Då får den bränsle.
Blött stift=ingen gnista.
Torrt stift=inget bränsle.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

Hepo  
#636556 hej har provat en annan lika spole blir samma sak den tänder till inget mer, gnista var det och blött var stiftet också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636567 Funka den i den såg den satt i?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636568 Går det att köra den torr?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

Hepo  
#636631 Den spolen var i en på se med andra saker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

bmbamse  
#636634
Hepo skrev:Den spolen var i en på se med andra saker.

Med tanke på att jag har fått nya grejer från fabrik som var kass till "mina" skrivare*, så hävdar nog jag att det är fullt möjligt att två "bättre begagnade" tändningar har gjort sitt för länge sen...
(och med "grejer" menar jag då kretskort i 8000kr -klassen...)


* = Jag lagar sådana...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636645 Dessa spolar tar fort slut om man hittar som funkar. Har ett par i samlingen som skulle behöva nåt som funkar.

Jag har packat upp nya såna här som likväl var kass. Jag testar i såg, de är oftast kass.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

Hepo  
#636793 Hej har en spole till 254 kan prova den också, om nu inte det är kolven som är felet nu spottar den ut soppa igenom luftfiltret vissa gånger när den tänder till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

Rotvältaren  
#636801 Funderar om du har dubbla spår på vevaxeln, kan det vara så att du fått svänghjulet i fel läge? Jag har ingen aning, spånar bara lite.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636832 Är det dubbla spå så är det bara o prova.
254 spole blir nog inte lätt o få till.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

Hepo  
#636883 Ska prova med o ändra läge på svänghjulet hoppar spolen till 254,kanske den måste tända senare när kolven är lägre i mitten, märks när jag provar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

bmbamse  
#636903 Är jag helt ute och cyklar här, men om svänghjulet sitter i fel läge och den suger in bränsle så det skvätter, borde inte det finnas en bränsleblandning i cylindern för en "poff" vid något tillfälle, om någon port är öppen, eller ett gigantiskt bakslag om allt är stängt? OM tändningen är kry, menar jag? :-\

Vet att jag vid något tillfälle då jag dragit sågen sur och kollat gnistan med tändstiftet löst så har jag fått en flamma ut genom tändstiftshålet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636921 Om den är sur kan bränslet "släcka" gnistan.
Då stänger man nålarna, aktiverar dödare, vänder den upp oner o drar ett par gånger.
I med stift.
Avaktivera dödare.
Dra tills den går o kör till den stannar.
Halvt varv på nålarna, full gas o starta, justera.

Är soolen kass kan den tända till, men blir inte torr, och i så fall inte länge.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

totte  
#636931 Det är inte så lätt att tända bensin som man tror. Det krävs just den lagom avvägda blandningen av luft och finfördelad bränsledimma. När alltihop är genomblött så tänder det inte av en liten gnista om den ens finns. Tänk på att motorn stannar om du drar ut choken på en varm såg. För mycket bränsle och för lite luft är inte alls vidare brännbart.

När du drar med öppet hål så blir det ju ofta en passande blandning som blåser ut och du får en flamma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).