Motorsåg och handhållet

Husqvarna 543, köpa eller inte

40 inlägg 23204 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506331
Ldsaren skrev:Ms 261 väger bara 3 hg mer än 241 ,men den bästa effek/ viktförhållande. Även bättre än Hva 550

Ja det argumentet kommer ju alltid i dessa diskussioner.
För det första så skiljer det 5 hg när dom står startklara i skogen.
Sen för mig är det den skillnaden som avgör om jag kan köra effektivt från morron tills det mörknar på vintern.
4hg(snittvärde) mer under en heldag o mina klena armar är rätt trötta fram på dagen o därmed är risken för olyckor säkert betydligt större. En ganska viktig sak i sammanhanget.
Effektskillnaden tror jag inte drar ner prestationen speciellt mycket då mina heldagar med motorsåg är klen huggning. 50% av tiden är säkert kvistning o då tror jag att jag t.o.m är snabbare med 241an pga smidigheten Grövre gallring o slutavverkning lämnar jag åt effektivare maskiner.
Ibland tar man reda på nåt grövre vindfälle men det blir ju bara kortare pass med sågen i hand skulle inte 241an orka med så har ju dom flesta nåt grövre på hyllan att ta till.
Magnus M

Ldsaren skrev:Ms 261 väger bara 3 hg mer än 241 ,men den bästa effek/ viktförhållande. Även bättre än Hva 550

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

JensSkoog  
#506342
Ldsaren skrev:Ms 261 väger bara 3 hg mer än 241 ,men den bästa effek/ viktförhållande. Även bättre än Hva 550

Stämmer det, men tre hg är tre hg mer, och 241'an
känns smidigare i gallring och kvistning för mig som
inte akkordjobbar och har många år bak mig
och inte så många framför mig :lol:

Men 261 är bare en toppsåg :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

özach  
#506344 hej , har en 543 hva ! ångrade mitt köp då den krånglade men det berodde på sprucken bensinslang ! efter byte funkar den bra . lätt å smidig ypperlig till vekare gallringar . jag tyckte den gav mig durrningar i mina händer ! men det får jag även av att hålla i cykelstyret :???: kanske nerver som spökar , haft diskbråck :sad: lättheten är ett stort plus ! änvänder en hva 545 på jobbet som jag ochså gillar ; något tyngre , kampanjpris på den nu , den är allround tycker jag . mvh Özach

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

Ldsaren  
#506386
Magnus M skrev:
Ldsaren skrev:Ms 261 väger bara 3 hg mer än 241 ,men den bästa effek/ viktförhållande. Även bättre än Hva 550

Ja det argumentet kommer ju alltid i dessa diskussioner.
För det första så skiljer det 5 hg när dom står startklara i skogen.
Sen för mig är det den skillnaden som avgör om jag kan köra effektivt från morron tills det mörknar på vintern.
4hg(snittvärde) mer under en heldag o mina klena armar är rätt trötta fram på dagen o därmed är risken för olyckor säkert betydligt större. En ganska viktig sak i sammanhanget.
Effektskillnaden tror jag inte drar ner prestationen speciellt mycket då mina heldagar med motorsåg är klen huggning. 50% av tiden är säkert kvistning o då tror jag att jag t.o.m är snabbare med 241an pga smidigheten Grövre gallring o slutavverkning lämnar jag åt effektivare maskiner.
Ibland tar man reda på nåt grövre vindfälle men det blir ju bara kortare pass med sågen i hand skulle inte 241an orka med så har ju dom flesta nåt grövre på hyllan att ta till.
Magnus M

Ldsaren skrev:Ms 261 väger bara 3 hg mer än 241 ,men den bästa effek/ viktförhållande. Även bättre än Hva 550

Jo ..jag tycker inte man ska ha för tung såg heller , helt rätt
Jag kör mycket med min 201 , den är låg o bra också, lätt vippa runt när man kvistar smalare kedja
Jag har en Jonsered 2258 .60cc
den drar ju suveränt på vedbacken

Jag har en gamal Hva 242 med värme och den gör också ett bra jobb

Viktigast är att det är filat skarpt än massa kubik

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

Pålle82  
#602479 Jag har en 543xpg som är trimmad av Bengt i Skeppshult, kan bara säga positiva saker om den. Det sitter på ett 15”svär o 1,3mm x-cut kedja. Den har ersatt min gamla 242xpg som började bli ledsen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602717
Ldsaren skrev:Ms 261 väger bara 3 hg mer än 241 ,men den bästa effek/ viktförhållande. Även bättre än Hva 550

Dessa 3 hg är hur mycket som helst när man hugger, har en 241 med värme, den är 3 hg lättare än förra Jonsereden.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

machonisti  
#636798 Köpte en såndär huskvarn 543
Misssnöööjd så in i helvete.
Sågade en tank.
In fort som fan till ÅF.
Som ställde in den.
Pluttrar som en moped efter 3 björkar och några små vedgranar.
Tvingar genom 2 tankar för att se om den ändrar åsikt.
Den har börjat gå hårt på tomgång så kedjan snurrar ordentligt hårt.
Ändå bluddrar den och går märkligt ända tills den får gå tyngre.
Den går bäst då den går tungt.
Tänker inte röra någonting som jag sa till ÅF.
Är det så det är att vara huskvarnsägare förstår jag alla som kör stihl.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

Vardon  
#636802
Vardon skrev:Min är väl tre år nu. Jag skulle inte köpa den. Visst den kan blivit bättre men jag förbehåller mig rätten att skratta om du blir missnöjd :-)


Jag väljer att citera mig själv machonisti men tänker inte skratta men skönt på nått vis att jag inte är ensam.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

tallen100  
#636805
machonisti skrev:Köpte en såndär huskvarn 543
Misssnöööjd så in i helvete.
Sågade en tank.
In fort som fan till ÅF.
Som ställde in den.
Pluttrar som en moped efter 3 björkar och några små vedgranar.
Tvingar genom 2 tankar för att se om den ändrar åsikt.
Den har börjat gå hårt på tomgång så kedjan snurrar ordentligt hårt.
Ändå bluddrar den och går märkligt ända tills den får gå tyngre.
Den går bäst då den går tungt.
Tänker inte röra någonting som jag sa till ÅF.
Är det så det är att vara huskvarnsägare förstår jag alla som kör stihl.

Inte vet jag, men inbillar mej att efter 242 xpg som är en jättebra såg, så har det gått utför sen.
Stihl är nog att föredra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

machonisti  
#636810
Vardon skrev:
Vardon skrev:Min är väl tre år nu. Jag skulle inte köpa den. Visst den kan blivit bättre men jag förbehåller mig rätten att skratta om du blir missnöjd :-)


Jag väljer att citera mig själv machonisti men tänker inte skratta men skönt på nått vis att jag inte är ensam.

Tack för medkänslan, Vardon. Jag skrattar verkligen inte.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

uffejohan  
#636819 Jag har kört min 543’a drygt en vecka nu. Köpte den ny, trimmad av Bengt i Skeppshult. Hitintills kan jag säja att jag aldrig haft en bättre såg. Ett sånt drag, dock rätt hög ljudnivå. Tar man ett extra tag med filen på ryttaren så skär den på optimalt vridmoment med dragande kedja... Just nu är den favoritsågen, kombo av HVA 550 och Stihl 201....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

Hema  
#636863 @Fredrik & Torbjörn, dax och besöka Bengt va? 🙂

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

machonisti  
#637271 Ta med min ångkvarn då ni åker!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

Krister_81  
#637302 Dy får no macho såg en 10-20 tank fyri motorn släpper.
De e allt för tät som ny.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543, köpa eller inte

machonisti  
#637304 Jag skulle behöva göra en ljudinspelning så förstår ni bättre.
När man startar upp den och gasar lite som åf gör funkar den ditåt.
Efter några träd pluttrar den som dom gör då man köper en ny.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).