Skogsnyheter

Växjö bygger i trä

4 inlägg 2203 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Växjö bygger i trä

Torbjörn Johnsen  
#587586 Till skillnad mot stål- och betongbyggandet i Jönköping där jag bor så satsar man i Växjö på att bygga i trä. Jag åkte genom Växjö häromdagen och såg då ett massivt träbygge i CLT och limträ växa fram. Det nya kommunhuset och resecentrat. Hela stommen över betongplattan verkar bestå av trä och över hela bygget stor ett gigantiskt "tält" för att skydda mot regn och rusk.

Interiörbild från Växjös nya staions- och kommunhus. Hela byggnaden består av trä! Foto: Sweco/Skanska


Utöver stationsområdet/kommunhuset byggs även bostadsområdet Trummens strand med CTL som bärande och central del i bygget. Här är det Storaenso som står för leveransen. Vem som levererar till kommunhuset/stationen framgår inte av informationen. I Trummens strand går det åt 6 300 m3 massivt CLT-trä i bygget så det är inga små volymer det rör sig om. Det finns nog goda möjligheter i dagens klimatopinion att ta marknadsandelar från betong- och stålstommar i vid uppförande av större byggnader. Här finns det volymer. Hoppas att fler städer tar efter Växjös målmedvetna ambition att bygga klimatsmart med trä :-bd

Bostadsområdet Trummens strand byggs i CLT-trä från Storaenso. Foto. Storaenso.com




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Växjö bygger i trä

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636752 I förra veckan så plockades tältet ner. Så nu kan man se hur det artar sig. :smile:

Avatar Fallback

Re: Växjö bygger i trä

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636759 Inte speciellt vackert men kanske bilden ljuger lite.

Användarvisningsbild

Re: Växjö bygger i trä

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636761
lfq skrev:Inte speciellt vackert men kanske bilden ljuger lite.


Vet inte riktigt hur mycket som är kvar att göra på fassaden. Men såg inte så kul ut bakifrån.

Annars har jag väl inte lika ont i magen som många andra Växjöbor har över utseendet. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).