Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ösa 260 mekartips

14 inlägg 9054 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ösa 260 mekartips

Jeppe2000  
#101317 Hej är det någon som är extremt duktig på ösa 260 så får du gärna skriva till mig jag behöver någon att fråga om hjälp och mekartips samt någon att prata lite om denna maskin med. Den är en 82:a.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Ösa 260

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101343 Vad är det du funderar på :?:

Avatar Fallback

Re: Ösa 260

Jeppe2000  
#101348 Hur spänner man bromsarna så att de tar bättre samt så sitter det tre givare vid bromscylindern uppe vid bromspedalen fast på andra sidan väggen vända mot motorn på höger sida. en av dem går till bromsljus men vad gör de andra två? Sen läcker en packning längst ut på framaxeln när man byter den vad bör man mer byta där?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 260

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101438 Givarna bakom pedalen är:
-tryckvakt (startar summer om trycket i luftsystemet är under ca 4,5 bar
-signal till lufttryckmätare
-bromsljuskontakt

Bromsarna är väl inte 260-ns starka sida :lol:

En orsak är att dom sitter på utsidan av diffarna och blir fulla av smuts,snö o vatten och fryser fast.

Bakänden går väl att få sådär,fäll upp ankstjärten (säkra ordentligt) ha en medhjälpare att köra parkeringsbromsen så ser du hur mycket du kan justera
Det lönar sej oxå att lossa beläggen (är nå Volvobelägg,kolla hos biltema) putsa dom

Frambromsen är ett elände,när man justerar in den rätt så brukar dom frysa fast och så har man en eldsvåda där efter ett tag.

Vi lessnade på alltihop,rev loss hela skiten (förutom bromsskivan),och monterade en frambroms från en ÖSA 250,den styrs av hydraulik och är betydligt starkare att dra loss beläggen från skivan vid avfärd.

Framaxeln så näää,är ju ZF navreduktion,bara den inte gått torr så är det inget speciellt,bara det att oljan i framdiffen ska va av en speciell sort,är en automatspärr så den kräver en "no slip" olja .
Sätter man den vanliga 80/90 HD oljan så hugger lamellerna när man svänger

Avatar Fallback

Re: Ösa 260

Jeppe2000  
#101439 Ok då vet jag va de givarna gör.

Där bak blir ju lätt att kolla upp fram så sitter den en stor skiva i mitten på drivaxeln med en hydralul kolv som styrs av hydraulik men hydrauliken styrs i sin tur av tryckluft. Våran hade problemet att bromsarna inte släppte sen igår hittade vi att + kabeln till knappen för bromsarna inte hade någon spänningen längre. Vi undrar var den kommer ifrån? Jag undrar också vilka batterier som brukar vara bra att ha i en Ösa 260?

Sen framaxeln läcker bakom höger framhjul kommer nya saker idag så det ska bli lagat och då ska även lite oljor bytas ut så tack för tipset vad vi behöver ha där. Våran 260 är ombyggd av olika ägare så vissa saker stämmer inte längre kranen använder inga av sina elventiler längre allt är hydrauliskt styrt.

sen hur långt kan man hjula en 260 utan att den slits för hårt?

Tack så mycket för alla tips hittills och jag är jätte tacksam för mer tips för jag håller på att lära mig min 260 nu och fattar inte riktigt allt ennu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 260

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101445 Batterier,vi pulade in 180Ah-s Exide i våran,alltid bra med lite extra kräm när det är kallt.

All el passerar kopplingsplinten som är på vänstra sidan av motorn,bromsen var väl kabelno 41 tror jag

Att hjula är väl inge farligt så länge man har en fungerande motortemp o hydrauloljetempmätare.

Har du mineralolja kan man väl släppa opp han till 80 grader i transmission,ca 10 grader lägre med bioolja.

Se till att det finns olja i boggierna,ofta vill dom läcka lite längs med boggiaxeln,samt att däcken per boggi har samma diameter,annars tar kedjan i boggin stryk

Avatar Fallback

Re: Ösa 260

Jeppe2000  
#101448 Ok då ska jag titta på de batterierna till våran behövs nog vill kallstart det var lite jobbigt i vintras.

Ok då ska jag leta lite mer där.

Då vet jag det om hjulning av min masskin och jag har mineralolja i den. I min boggilåder är oljan ny bytt och packningar också. Jag kollar dem lite då och då också så att de inte läcker ur oljan. Maskinen har nya däck runt hela fram och bak så de har samma diameter.

Sen funkar inte min hydrauloljetemp längre den gick sönder nyss vad hittar jag den mätaren och var går strömkretsen till den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 260 mekartips

KalleHåstedt  
#636301 Hej. Någon som kan tipsa om bästa och enklaste sättet att ta bort utskjutscylindern på en 260. 373-kran.

Avatar Fallback

Re: Ösa 260 mekartips

AKKAMAAN  
#636335
KalleHåstedt skrev:Hej. Någon som kan tipsa om bästa och enklaste sättet att ta bort utskjutscylindern på en 260. 373-kran.

Har aldrig gjort det på en 373 kran men har gjort det på 363 kran vilket inte kan skilja så mycket...
Att demontera gripen från utskjutet är själv klart.
Eftersom själve utskjutslådan är riktigt tung så skulle jag rekommendera att ha vipparmen i så horisontell position som möjligt. Antingen sträcka ut kranarmen på nåt högt underlag (virkesvälta?) eller ännu hellre vika in vippen med kranen 90 grader utsvängd vid midjan.
Skjut ut så mycket av att pinnen #11 blir synlig
Säkra utskjutet med ett "spännband" eller dyligt så att det inte hastigt faller ur och skadar någon
Demontera alla detaljer i yttre änden av vipparmen, bl a stoppklack som förhindrar att en last blir hängande på kolvstången
Demontera pinnen/bulten #8 (pillra INTE ut den med nåt finger hahaha)
Nu skall själva utskjutslådan kunna släppas ut
Demontera hydraulslangarna uppe vid vippleden
För att förhindra oljesprutt så bör man plugga åtminstone plussidan på kolven
Säkra hydraulkolven på samma sätt som tidigare från att falla ur.
Demontera pinnen/bulten #4 (pillra INTE ut den med nåt finger hahaha)
Nu kan kolven tas/lirkas ut utan problem
Det hjälper som vanligt, om man är två som hjälps åt...
Bilden jag refererar till är 363 vilken jag haft isär
Har ingen bild på 373 men det borde inte skilja så mycket
1586359998_utskjut_Oesa_250_363_kran.jpg
1586359998_utskjut_Oesa_250_374_kran.jpg
1586359998_utskjut_Oesa_250_362_kran.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260 mekartips

KalleHåstedt  
#636611 Hej och tack för svar. Jag hoppades att man skulle kunna dra ut cylindern åt andra hållet utan att demontera utskjutet. Dvs. ställa kranen med gripen vilande på lastbäraren och vippen helt vågrätt. Detta borde gå att göra efter att man tagit bort axel som förbinder cylindern med själva utskjutet. I detta läge slår man ur axeln i den nedre viipparmslänken och viker upp länkarmen som annars skulle blockeru möjligheten att dra ur cylindern. Nu demonteras slangarna och axeln vid vipparmsknäet. Skulle detta kunna funka. Det skulle vara så skönt att helt slippa ta bort det tunga utskjutet respektive rotator och grip.

Avatar Fallback

Re: Ösa 260 mekartips

AKKAMAAN  
#636662
KalleHåstedt skrev:Hej och tack för svar. Jag hoppades att man skulle kunna dra ut cylindern åt andra hållet utan att demontera utskjutet. Dvs. ställa kranen med gripen vilande på lastbäraren och vippen helt vågrätt. Detta borde gå att göra efter att man tagit bort axel som förbinder cylindern med själva utskjutet. I detta läge slår man ur axeln i den nedre viipparmslänken och viker upp länkarmen som annars skulle blockeru möjligheten att dra ur cylindern. Nu demonteras slangarna och axeln vid vipparmsknäet. Skulle detta kunna funka. Det skulle vara så skönt att helt slippa ta bort det tunga utskjutet respektive rotator och grip.

Har aldrig funderat i de banorna att ta ut cylindern baklänges. Men visst kan det gå om man delvis delar vipp-länken. En annan fördela att ta ut hela utskjutet kan vara om man behöver byta slitdelarna på insidan av vipparmen/utsidan av utskjutet.

Ta gärna bilder på det projekt om du tar ut kolven bakvägen. Så vi får se hur det går...

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260 mekartips

KalleHåstedt  
#636670 Ok, så du tror att det kan funka? Misstänker att det kan vara svårt att slå ur axeln på vipparmslänken så jag börjar nog med att få den att röra sig. Verkar det omöjligt går jag över till din metod. Kul att få svar från dig. Alltid bra att ha någon att byta tanke med.

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260 mekartips

KalleHåstedt  
#638532 Hej igen. Det gick inte att dra ut kolven baklänges men det var hyfsat nära. Det som hindrade var rören som sticker in från båda sidorna genom vilka utskjutsaxeln är monterad. Hade dessa varit några centimeter kortare hade det funkat när själva axeln var borta. Sen hade nog varit väldigt svårt att återmontera axeln i andra änden med utskjutet kvar i vipparmen men det är ju en annan historia. Cyliderlocket var spräckt på insidan vilket var anledningen till läckaget så det räckte inte med att byta tätningar. Dione i Uppsala är en firma att rekommendera vid dylika problem. Otroligt duktiga och snabba och inte så dyra heller. Mvh Kalle

Avatar Fallback

Re: Ösa 260 mekartips

AKKAMAAN  
#638577 Men nu har du ju i alla fall gjort grundforskning och varit pionjär-testare :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).