Skotare

Spänna banden.Hur hårt?

25 inlägg 10115 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636582 Ja nu har ju jag en vad ni skulle kalla en leksaksskotare men antar principen är densamma. Jag har boggie bak och två drivande hjul fram.
Skotar idag och i morgon 2:dra gallrings vindfällen på en bergssluttning. Satte bara på banden, men spände dem ordentligt. Funkar hur bra som helst och nu har jag provat utan kedjor på traktor hjulen. Det går men gör inte om det. Ingen stadga alls över stubbar och stenar. Den glider ibland lite väl okontrollerat.
Så min egen slutsats blir hårt spända band när band behövs för drivningen och alltid kedjor på traktorn oavsett (om man är i skogen alltså).

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Skogsfix  
#636585 För min del blir det att ha band bak och kedjor fram om jag kör gallringar. På gårdsplaner blir det oftast att vara utan helt och hållet.
Mina band är ihoplänkade som vanliga kedjor så de hoppar lätt av i sidled och det slutar med punktering så vid stenig mark undviker jag dem.
Har också leksaksskotare.

Avatar Fallback

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Tralsmo  
#636588 Min uppfattning är:

(Gäller större maskiner, typ 845 som ja har nu).

Det går att spänna banden hårdare än va man tror.
"Normalt" spända band kan ibland slira i hjulen. Upplever inte det som nåt egentligt problem. Diffa lite å sväng fram åtebaka så ryker de över.

Band fram ,, undantagsvis. Behövs för det mesta inte. Helst kedjor på bakhjul fram, driver bättre.

Ska det bära bra så är det band som gäller fram.

När det gäller slitage av band så vet ja bara att dom slits lessamt fort hur man än gör.

Ja kör helst alltid me band på vagnen, mycket bättre stabilitet. Jo högre bränsleförbrukning naturligtvis. I gallring vill man ju helst inte ha band.

Band ä mycket lättare att lägga av å på än kedjor.

Vi trailer ju helst å mest, men ofta är det ju flytt över asfalt även på samma fastighet (olika objekt).
Då är boogie lyft fram med kedjor å å band bak som är lätta att lägga av å på bra.

Användarvisningsbild

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Skogsfix  
#636591 Bra med små maskiner att på och av med band tar ca 5 min samma med kedjorna

Användarvisningsbild

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636594
Skogsfix skrev:Bra med små maskiner att på och av med band tar ca 5 min samma med kedjorna

Mja :shock: Nog tar det, en 30 minuter allt för banden bara. Kedjorna kan gå fortare om det inte jävlas för trångt är det.
(bara lyfta fram grejorna med kran tar ju sin tid)

Användarvisningsbild

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Skogsfix  
#636603 Ja kanske 5min är lite att ta i men snabbt går det när allt går att lyfta med handkraft. Brukar lägga ut banden på marken båda brevid varandra och köra maskinen på och sedan lyfta över banden spänna ihop och skruva fast.

Användarvisningsbild

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636604
Skogsfix skrev:Ja kanske 5min är lite att ta i men snabbt går det när allt går att lyfta med handkraft. Brukar lägga ut banden på marken båda brevid varandra och köra maskinen på och sedan lyfta över banden spänna ihop och skruva fast.

Nu är ju jag något till åren så jag använder band och låter maskin dra på mina. :roll:
Men visst har du rätt att det går smidigt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Skogsfix  
#636610 Okej alla har vi våra knep 👍 mina väger endast 40kg styck så inte så värst tunga.
Hurdana band har kranman är dom också lika att de hålls ihop med ked öglor så att de rörs i sidled. Skulle vilja ha band som ”riktiga” maskiner har. Har mycket problem med mina att de klättrar över hjulen. Har tänkt svetsa längre läppar på mina så de kanske skulle hållas bättre på.

Användarvisningsbild

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636614
Skogsfix skrev:Okej alla har vi våra knep 👍 mina väger endast 40kg styck så inte så värst tunga.
Hurdana band har kranman är dom också lika att de hålls ihop med ked öglor så att de rörs i sidled. Skulle vilja ha band som ”riktiga” maskiner har. Har mycket problem med mina att de klättrar över hjulen. Har tänkt svetsa längre läppar på mina så de kanske skulle hållas bättre på.


Mina band, till min Bison, är rejäla med länkar på sidorna också. De rör sig inte i sidled. Sitter ihop med i mina ögon rejäla länka på var sida. 4 bult per koppling, två kopplingar per band.

Användarvisningsbild

Re: Spänna banden.Hur hårt?

Skogsfix  
#636618 Låter mycket bättre än mina. Skulle vilja testa plastband men vet inte om de passar på kineticen eller inte 🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).