Socialt (mer om oss)

80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

23 inlägg 4601 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636553 Idag för exakt 80 år sedan invaderades Norge och Danmark av Nazityskland. Är det något som uppmärksammas i dessa länder? Vad säger ni som bor i Norge eller Danmark?
/Niklas


Senast redigerad av Niking tor 09 apr 2020, 14:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: 70 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

Palakangas  
#636554 Är väl snarare 80 år sedan.

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636555 Åtgärdat! Tack för korrigeringen, Palakangas.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

JensSkoog  
#636565 Inter något vi firar, exakt, men det sker ett och annat här och
var till minnes om de som förlorade livet i aprildagarna 1940.

Inte många flagg som är uppe heller, och nordmänn gillar flagga för allt möjligt!
En gammal kompis har en son som blev född 9. april 72, och grabben
var mycket arg i sin barndom eftersom hans farsa nekade hissa
flaggan på hans födelsesdagar :wink:

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636597 Ja, synd om din kompis son. Själv är jag glad att jag inte föddes på den internationella kvinnodagen, utan några dagar före... :d

Men ni har alltså lite minneshögtider, tyst minut och dylikt?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

Blivande snickare  
#636599
Niking skrev:Själv är jag glad att jag inte föddes på den internationella kvinnodagen

Varför det?

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

JensSkoog  
#636602
Niking skrev:Ja, synd om din kompis son. Själv är jag glad att jag inte föddes på den internationella kvinnodagen, utan några dagar före... :d

Men ni har alltså lite minneshögtider, tyst minut och dylikt?
/Niklas

Ja, så är det.

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

hlb  
#636605 Jens, Vi tar av oss mössan och tänker en stund på det som hände och de som drabbades.

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636606
Blivande snickare skrev:
Niking skrev:Själv är jag glad att jag inte föddes på den internationella kvinnodagen

Varför det?

För då slipper jag få mitt födelsedagsfirande devalverad.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636612 Ja det där ni norrmän varit med om är något vi ibland glömmer på den här sidan kölen.
Kommer ihåg när jag och min pappa var på väg hem från Lofoten, för många år sen. Alldeles före gränsen mot Sverige så stannade vi och rastade vid en gammal stenbro. På den stod en skylt som sa, på Norska, ungefär så här " Denna bro byggdes av norska krigsfångar 1943....." Är osäker på om jag minns årtalet. Minns händelsen så väl för min far blev ståendes ett bra tag, med tårar i ögonen.
(Han lever inte längre så jag kan inte fråga mer exakt vad det stod)
Min värme för norrmän och Norge har inte blivit mindre sen dess 🤗

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

stegmaster  
#636615 Jo lite finns det, men inte så mycket numera.
Mest lokalt tror jag.
Sen brukar det komma några dokumentarer på TV dessa dager, men numera er ju alt om Corona.
Sen sloknar det vel lite ut nu när nästan alla snart er döda.

Farsan navn kommer på en lokal minneplatta snart, då han tvangsjobbade(järnvägen) för tysken under kriget og var i Tysklandsbrigaden i åren efter krigen. (har også flere medaljer og diplomer liggande efter han, han dog 2005).
Hans farsa (altså min bestefar) var NS mann (Nasjonal Samling. som samarbete med Tysken) under kriget , så en konstighet där som det aldri talas om innen familien, vare sig av min far eller bestefar, men va jag vet var dom venner som far och son even efter kriget.
Men som sagt så minns jag aldri jag hört det talas om detta, och jag har vel aldri frågat så mycket om detta heller, vilket jag angrar lite på i dag.
Vore interessant att veta lite mer om detta.
Har forsökt googla, men med lite hell så langt. (Bestefar jobbade som Lensmann 1940-1945, och dom fick et straff efter kriget, men har inte lyckas reta ut eksakt va det var).

Avatar Fallback

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636633 Bestemor mi hadde eit syskenbarn i Oslo som blei innblanda i motstandsarbeid mot tyskarane, måtte flykta til England for og unngå og bli arrestert. Detta var i -41 når krigen framleis gjekk bra for tyskarane og dei hadde store ressursar.
Uansett så greide dei og spora han til Ålesund, kom seg på ein båt og skulle over til England, men dei hørte aldri noko meir til han. Båten blei sannsynligvis oppdaga og bomba av fly ute i Nordsjøen. Mest sannsynleg omkom, berre 18 år gammal.
Har lurt på om nazi Tyskland kunne ha vunne krigen dersom Tyskland ikkje hadde gått til angrep på Sovjetunionen i -41, krigen snudde i Desember -41 når tyskarane ikkje greide og innta Moskva og USA kom inn i krigen på dei allierte si sida.
Og starta eit så ambisiøst felttog var litt seint på året, 21 eller 22 juni. Sovjetarane sin T 34 tanks kom og som ein svært lei overraskelse på dei, forsyningslinjene tiltyskarane blei og lengre og lengre. Da sovjetiske kaoset avtok.
Allerede i -41 hadde tysk etterretning funne ut at dei umulig kunne vinna utan at dei starta ein ny borgarkrig m.a.o. Fekk store delar av beffolkninga over på tysk sia. Det kunne dei nok ha klart, pga at Stalin var ikkje noko veldig hyggelig person. Uansett da gjekk som da gjekk, etter Stalingrad og tankslaget ved Kursk hadde Tyskarane brukt opp sine offensive krefter og krigen på østfronten blei ei samanhengande tilbaketrekking som kulminerte i Berlin i Mai -45.
Nordmenn var forøvrig nokon av dei siste som kjempa i Berlin sine ruiner, på tysk side sjølvsagt, var ein god del norske som kjempa for tyskarane under andre verdenskrig.

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

anersimyra  
#636635 En av min sambos norska släktingar är en äldre herre som är ännu argare på engelsmännen än på tyskarna. Han blir så förbannad när han talar om engelsmännen att han mest liknar en väderkvarn i storm när han vevar med armarna.. :x :lol:

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

stegmaster  
#636639 Kommer en dokumentar för er som kan se NRK1 nu kl.21.10.

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

Erre  
#636642
Niking skrev:
Blivande snickare skrev:
Niking skrev:Själv är jag glad att jag inte föddes på den internationella kvinnodagen

Varför det?

För då slipper jag få mitt födelsedagsfirande devalverad.
/Niklas

Hur skulle den kunna bli det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).