Skogsvagn (Huggarvagnar)

Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

30 inlägg 12762 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Fredrick  
#63609 Jag tröttnade på min ombyggda hästvagn och efter sökande efter en wirekran att använda men enbart hittat rostiga och lite småfarliga saker gör jag slag i saken och det har gallrats ut två vagnar...

Tycker dessa verkar vara likvärdiga, pris ungefär samma, Källefall 95,000:- inkl vinsch En KTS XS går lös på 76,000:- men då ska en vinsch på vilket kostar ytterligare 10000:- så i slutänden hamnar det på 86,000:-

Så synpunkter? Kommer räkna ihop för och emot och med största sannolikhet beställa den som får flest röster.

Det står mellan en Källefall K70s, eller en KTS XS

Mycket tacksam för röster...



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

coldrealety  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63611 Har precis köpt vagn efter många års velande och bärande för hand med gammal vagn utan kran.
Har också tittat på alla märken och bland annat på KTS XE, Kellfri, Palms och Farma.
Vi valde en Källefall K70S.
Mest för att farsan ville ha en ny och att dom hade ett erbjudande på Elmia som låg bra i pris.
Sen vissade sig att det var lite "lurt".
Erbjudandet var K70S i enklaste utförandet, dvs enkel vridcylindrar, smala däcken och ingen vinch, det man fick välja på var en extra banke eller insatsskopor för 76500 istället för 85000:-.
Sen var det så att Lantmännen maskin beställde hem vagnar efterhand dom tog slut i butiken. Men när dom beställde hem så la dom alltid på sådan utrustning som dom "visste" att folk ville ha.

Så vår vagn var utrustad med dubbla vridcylindrar, 400 hjul, radiostyrd vinch. Till det fick vi den extra banken som var utlovad i erbjudandet. Detta fick vi betala 95000:- för. Det skall väl tilläggas att allt extra var till godo.
Hur den funkar vet jag inte än efter som vi precis har fått hem den och vi saknar lite hydraluttag på traktorn.

Skillnaden mellan KTS:en och Källefallen är väl att KTS:en saknar ramstyrning, vilket många här på forumet säger är väldigt bra.

Lovar att återkomma med rapport efter första provkörningen.

Lars

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Fredrick  
#63613 Vad menar du med tillgodo?

Jo han upplyste mig om att det var ett erbjudande under Elmia men som sagt det var för sent nu, jag får vagnen med vinsch för 95,000:-, det skiljer ju enbart runt 10,000:- i pris mellan den och en kts xe med skillanden som du sa att vagnstyrningsaknas på xe.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

hayabusa 08  
#63616 Ja om det saknas vagnstyrning på KTSen så är valet lätt
Köp källefalls vagn!!! Styrningen är guld värd i skogen.
Om jag inte har fel så har KTS lavettstödben mot Källefalls teleskopiska stödben som jag personligen tycker är bättre..

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Fredrick  
#63617 Jo sedan kom det fram att Källefallsvagn även är utrustad med 400 hjul, vilket KTS Xe saknar, frugan tycker att jag ska förhandla priset mer men 95,000:- med vinsch och 400hjul tycker jag är ett bra pris särskilt när man jämför med övriga märken. Vinsch och 400 hjul är ju inte standard på vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63624
hayabusa 08 skrev:Ja om det saknas vagnstyrning på KTSen så är valet lätt
Köp källefalls vagn!!! Styrningen är guld värd i skogen.
Om jag inte har fel så har KTS lavettstödben mot Källefalls teleskopiska stödben som jag personligen tycker är bättre..


instämmer, utan vagnstyrningen så är de inte lönt o ge sig in i skogen ens :grin:

Användarvisningsbild

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63632 Jag har lavett och är mycket nöjd. Jag fick för mig att man fick en bredare bas. Ibland är det lite trångt, men då brukar jag kunna justera med ramstyrningen. Vad är det som du tycker är problemet med lavettben?

Vagnen jag har är en KTS 75 med 5.3m kran (och grävaggregat) och radiostrydvinsch. Har fungerat mycket bra för mig.

//.d

Användarvisningsbild

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

hayabusa 08  
#63634 Ja det är just det att det blir trångt på en stickväg i en gallring.
Sen tycker jag att teleskopiska är starkare och enklare i sin uppbygnad.
Men det är ju som allting annat, det finns fördelar och nackdelar med alla system.
Funkar grävagregatet bra? Hänger du kranen i trepunkten på traktorn då??

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Mattiases  
#63643 Har en ny KTS 10t med 5,3 kran med grävutr.
Teleskopiska är starkare! Lavett är bra mycket stadigare! Jag har haft båda.
Att kunna gräva är väl göör bra! Jag är skitnöjd!

hayabusa 08 skrev:Ja det är just det att det blir trångt på en stickväg i en gallring.
Sen tycker jag att teleskopiska är starkare och enklare i sin uppbygnad.
Men det är ju som allting annat, det finns fördelar och nackdelar med alla system.
Funkar grävagregatet bra? Hänger du kranen i trepunkten på traktorn då??

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Mattiases  
#63644 Hej!
Jag har som sagt var en KTS 10 t med 5,3 kran med gräv utr.
Köp ingen KTS Xe du kommer att ångra varenda dag att du inte har ramstyrning!!!
Köp en KTS 8,5 ton istället eller ev en 10,0. Då kan du ju även ta av kranen och ha den i trepunkten vilket jag tycker är jättebra att kunna göra ibland.
Det skiljer väl ca 15 tusen mellan en XE och 8,5 och sen plus en radiostyrd winch så lär du hamna på drygt 100.000:-

Du kan välja lavett eller teleskop på KTS kärrorna... Ta lavett om du vill stå stadigt och har bra minne.... (inte så bra tror jag att åka iväg med dom nerfällda). Teleskop är starkare men vad ska man med det till... du bör ju ändå inte lyfta traktorn med kärrans stödben! Dessutom är det längre kolvar på de och tar längre tid att få upp och ner!

KTS har dock en svaghet... Man "får" inte ha förlängningsstöttor... de har svetsat igen hålen i orinalstöttorna plus att det är dålig lyfthöjd på kranen nära grind så det vill till att få någon råge på lassen!! Men det är nog bara Mowi som har riktigt bra lyfthöjd men då kostar det med!! En 8 ton där går väl på över 150kkr!!
MVH
Mattias

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Fredrick  
#63646 Det som är lite avgörande för min del är också att jag vill ha vagnen nu, KTS kunde lev. vagnar till september. De hade en XE inne för omgående leverans. Men som sagt 8,5 tonnaren från KTS blir något dyrare än vagnen från Källefall då vinsch måste köpas till osv. Men som sagt grävfunktionen är inte tokig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

coldrealety  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63660 Vad jag menar med till godo är att den extrautrustning dom hade plockat på vagnen gör ju bara den bättre.
Radiostyrd vinch skulle vi haft oavsett men vi hade kanske inte tagit 400 hjul och dubbla vridcylindrar.

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Fredrick  
#63663 Stämmer, retfullt att missa det på Elmia men jag får ju i alla fall vinsch och 400hjul, så i dags läget tycker jag att priset verkar vara bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Fredrick  
#63669 Nåväl det går tydligen att förhandla en hel del. Slutbudet på en ny Källefall 7 ton, med vinsch, dubbelt vridhus och 400hjul ligger på 91,000:- en aning bättre än det äldre budet på 95,000:- utan dubbelt vridhus. Men jag går och klurar på ifall man ska lägga till radiostyrning vilket skulle lägga på ytterligare 6000:-...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63670 Tveka inte om radiostyrning!!!

Jag köpt inte det från början, utan kompletterade senare. Hade jag vetat hur bra det var skulle jag tagit med det på en gång.

//.D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).