Virkesmätning och Matrisfub

Travmätning på lastbil

68 inlägg 35125 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636230
hlb skrev:Seb, du är en förebild. Att ta en bild eller två är ju så lätt nu, när "kameran" alltid är i fickan.


Ja just, håller med. Man skulle alltid fota och mäta. Som Seb säger, om de vet att jag vet så lär sig nog alla inblandade till slut. Kanske.
Fast mest hoppas jag på både småsågarnas återkomst i stor skala och ökad vedeldning. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

Vedproducent  
#636234 Fick ett lass Grankubb inmätt 2,45 m inmätt. 43,59 m3 fub. 63 procents fastvolym och det är riktigt mycket tycker jag för det var klen kubb. Jag har så svårt att fatta när samma lastbil kör och lastar samma vikt att det ska få lov att skilja så mycket. Från 33,36 m3 fub på ett fullastat massavedslass till 43,59 m3 fub klen grankubb. Virket är från samma bestånd.

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

uffejohan  
#636237 Det skulle vara intressant om vi kunde göra en sammanställning på vad skördardatorn ger för utfall jämfört med vad som blir inmätt. Jag tar ett hygge nu i vår och ska redovisa de olika uppgifterna. Kul om fler kan göra samma sak.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

arvid53  
#636253 Visst är det väl tråkigt att man ska behöva fota osv. för att få ett rättvist besked. Kanske dags för rotposter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

jannee  
#636257 Jag har levererat några hundra fub till massaindustrin de senaste 2 åren, vrak har varit mer eller mindre obefintligt och jag har tydligen levererat MER än vad skördadatorns uppgifter visat.
Nu i efterhand har jag blivit informerad av någon här på forumet att är tydligen så att skördardatorerna är inställda för att visa lite i underkant.
Är det jag som omedvetet blir manipulerad eller har jag en osedvanlig tur :?:

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

gurrasnurra  
#636342
fendt311 skrev:Skickade björk massa för många år sedan. Allt var manuellt huggen. Jag sorterade ut allt som var röta i till ved. Fick ändå avdrag för röta 3%. Blev så f-xxx.

Berodde nog på kollektivet som sa att 3 % vrak pga röta gällde för tidigare stickprov.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

gurrasnurra  
#636347
alfha skrev:detta känns igen,
När vi hugger med maskin så gör den nästan allt i 4,9. Det är sällan medellängden är över 4,5 när det mäts in.
Röta o fastprocent känns som rena lotteriet. Ett lass gick som prima o nästa som sekunda fast det var taget i samma välta och såg lika ut.


Och hur ser skogen ut där man kan aptera "nästan allt" virke till 4,9 m?
krok, gör 4,9 m, röta 4,9 m, 3 m kvar av sista stock, 4,9 m?
Låter mer som här skiter man i kvaliteter och bara matar på och kapar.

Men expert på medellängd och inmätt volym är man fast man helt tydligt inte vet något alls om hur man apterar virke?

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

gurrasnurra  
#636353
Bosse1 skrev:Kanske hugga allt i samma längd och ge upplysning om det på vältlappen :arrow: :!:


Om inte annat är avtalat så ska man leverera i fallande längd, och då ska man inte om man avverkar själv kapa på typ 430 cm för att det är enklare att brossla.

Det finns alltid kortare stockar med i travarna, när man då inte vet att 95 % är kapat på 430 cm så
drar man in på längdmåttet vid mätningen som man ska göra vid fallande längder och så blir volymen fel.

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Bosse1  
#636355 Skulle vara en tråd: Jag mäter virke så här går det till, ös på med frågor.

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Bosse1  
#636357
gurrasnurra skrev:
Bosse1 skrev:Kanske hugga allt i samma längd och ge upplysning om det på vältlappen :arrow: :!:


Om inte annat är avtalat så ska man leverera i fallande längd, och då ska man inte om man avverkar själv kapa på typ 430 cm för att det är enklare att brossla.

Det finns alltid kortare stockar med i travarna, när man då inte vet att 95 % är kapat på 430 cm så
drar man in på längdmåttet vid mätningen som man ska göra vid fallande längder och så blir volymen fel.


Det lät lite märkligt.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

gurrasnurra  
#636363 En vältlapp betyder bara vad det står på den inte till vilket parti den hör hemma, det är därför stämplarna finns i norra Sverige.
stämplar kan man inte ta bort från travarna och komma in på mätstation med och säga att detta virke kommer jag med!

Standardlängd är inte den längd man orkar att brossla, det är den längd man avtalat att man ska leverera.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

gurrasnurra  
#636366
röjar kalle skrev:Så där har alltid varit dom mäter inte varje lass utan var tionde så var det när jag sålde virke.Så det lasset dom mäter är ett riktigt skitlass så får dom efter följande lassen lida.Det lika dant med medel längden på fallande alltid massa skit avdrag vrak.Riktiga rövare dom där virkes industrin.Dom skulle inta ha något virke. 😡


Som man brukar skriva om obekräftade påståenden: källa?

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

arvid53  
#636397
gurrasnurra skrev:
Bosse1 skrev:Kanske hugga allt i samma längd och ge upplysning om det på vältlappen :arrow: :!:


Om inte annat är avtalat så ska man leverera i fallande längd, och då ska man inte om man avverkar själv kapa på typ 430 cm för att det är enklare att brossla.

Det finns alltid kortare stockar med i travarna, när man då inte vet att 95 % är kapat på 430 cm så
drar man in på längdmåttet vid mätningen som man ska göra vid fallande längder och så blir volymen fel.

Tycker nog inte man ska ta för givet, att det finns kortare virke i traven. Förmodar att man tittar i ändarna, och då borde det märkas om det är korta bitar eller inte i traven. Vidare handlar det inte om enkelheten i att brossla! Snarare ett sätt att se hur mätmetoden fungerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Bosse1  
#636410
gurrasnurra skrev:En vältlapp betyder bara vad det står på den inte till vilket parti den hör hemma, det är därför stämplarna finns i norra Sverige.
stämplar kan man inte ta bort från travarna och komma in på mätstation med och säga att detta virke kommer jag med!

Standardlängd är inte den längd man orkar att brossla, det är den längd man avtalat att man ska leverera.


Bra att få en representant för virkesmätare här :-bd så vi får inblick i erat tänk. Har man stämplar? stämplar man massaveden timret varje stock i norr ? Mellanskog hade en tid stämplar med leverantörsnr på fars tid.Tror man ville ha det pga att det "försvann" virke. 70talet tror jag det var.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

fendt311  
#636418
gurrasnurra skrev:
fendt311 skrev:Skickade björk massa för många år sedan. Allt var manuellt huggen. Jag sorterade ut allt som var röta i till ved. Fick ändå avdrag för röta 3%. Blev så f-xxx.

Berodde nog på kollektivet som sa att 3 % vrak pga röta gällde för tidigare stickprov.

Tror att man då gjorde stickprov på vart 10 lass. Förstår att man inte hinner med att kolla alla ankommande massa lass. Men man måste väl ändå på något vis ha någon kontroll på virkesmätningen. Det är som om man kollade var 10 person för corona. Sedan sa att corona inte fanns hos någon kontrollerad.
Hur ser du på att man utgår från skördarnas mätdata?
Att man har en typ av certifiering och kontroll på skördarna?
Att skördar Förare har en certifiering (körkort) för kontroll av utrusning, egen kontroll på utfört arbete?
Att virkesmätarna får uppgift att tillgodose att gängse arbetssätt enligt certifiering uppfylls(tillfälliga stickprov, certifierings intyg)?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).