Motorsåg och handhållet

Fällkil med blåtand för varning vid fällning

53 inlägg 13208 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Bosse1  
#636306 Tänk knäppt så kommer ideerna :ymparty:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

axwell  
#636315
anersimyra skrev:av anersimyra » Idag, 14:47
Det måste vara ett skämt..


Inte då, har hört att inte alla kulturer håller sig till just 1:a April. :mrgreen:

Så ingen skämd frukt här, för min del får den gärna kila vidare till destruktionen. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Fredrik Reuter  
#636316 Nej, detta är inget skämt.

Här är patentet: https://worldwide.espacenet.com/patent/ ... P3445158A1

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Göt  
#636317 fast vad bra om man kunde pinga grejorna, tar onödigt mycket tid med bortappade krokar saxar kilar m.m :-b

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Fredrik Reuter  
#636318 Iofs kan man köpa en Tile idag och fästa på det man ofta har bort. Det gäller att den håller dock.
Köpte en sådan till min yngsta dotters medicinväska, den var alltid borta när hon fick astma/allergi.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... ker-p96887

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Göt  
#636321
Fredrik Reuter skrev:Iofs kan man köpa en Tile idag och fästa på det man ofta har bort. Det gäller att den håller dock.
Köpte en sådan till min yngsta dotters medicinväska, den var alltid borta när hon fick astma/allergi.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... ker-p96887


Tack det var något som jag inte visste att det fans :-bd 🤗

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Grålle52  
#636322 Måste vara aprilskämt

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Fredrik Reuter  
#636323
Grålle52 skrev:Måste vara aprilskämt


Nej, se: Fredrik Reuter - Fällkil med blåtand för varning vid fällning

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636328
masyngel skrev:Äntligen!
Har väntat länge på detta pga anledning.
Vet från säker källa att detta är på gång.
Går hand i hand med 5G utbyggandet.

Att säkra signalerna för såväl hva som stihls elektroniska tändning system , samt översättandet av varningsropen, som t ex : träd faller, timber, flytta på're pucko etc.
Har också kostat tid.

Någon tog upp frågan om fler kilar, tyvärr går det inte att uppgradera gamla kilar.
(men det går att seriekoppla upp till 5 av dessa.)

Haha ja som 5G nätet kommer ha nån vidare täckning i avsides skogar :d
Ja sågarna ska säkert vara uppkopplade mot molnet så teknikerna kan studera funktionerna från sitt kontor :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636331
Fredrik Reuter skrev:Idén (tror jag) har kommit från de gånger man slår i kilen efter att ha sågat typ hälften av fällskäret och när man sedan sågar färdigt mot brytmån. När man står där och försöker få en bra brytmån så kanske det skulle vara bra med en signal om det börjar ge sig av?

Har sker skog somnat vid ratten?
Säkra hörnet/trigger? Är det inget ni gör?
Banka kil, släpp trädet...
Detta har ingen som helst fuktion annat än möjligen distrahera och bryta focus när den ska vara som bäst.

Rent tekniskt är detta inget jag tror på.
Jag har provat plast kilar, förstärkta plast kular, alu kil, järn kil och ingen av dem håller ihop opåverkat när man bankar dem.
Alu och stål lite bättre me får skägg o bankas isönder förr eller senare.
Gillar mina Almkilar bäst. De tål o banka på och kostar inte många kronor. Anpassas hur man vill ha dem.

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

TrioBrake  
#636332 Med tanke på hur illa deras Service fleet grej funka så är jag skeptisk.

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

anersimyra  
#636333 Tanken på att kilen ska uppmärksamma fällaren på att trädet faller är inget annat än löjeväckande.. :lol: det känner man ju direkt på sättet som kilen svarar, inget annat än det ” järnspettsenkla ” fungerar i praktiken och i längden.. :ymparty: men riktigt kul vore det ju att se en skogsarbetare med teknikhjälp som en rymdgubbe.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

bgl  
#636336 Blev så nyfiken att jag ringde en pensionerad elektronikkonstruktör, tillika skogsägare, för kommentar.
Han skrattade, accelerationen en kil kan utsättas för torde vara långt över 100G! Bli något för uppfinnaren att hitta komponenter till.

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

JensSkoog  
#636365
bgl skrev:Blev så nyfiken att jag ringde en pensionerad elektronikkonstruktör, tillika skogsägare, för kommentar.
Han skrattade, accelerationen en kil kan utsättas för torde vara långt över 100G! Bli något för uppfinnaren att hitta komponenter till.

Det går att hitta - bara fråga dom som gör mätinstrumenter som skickas långt ner i borrhol under havet där tryck och temperatur är mycket aggressiva mot allt. Har en kompis som jobbar med sådant. Ska fråga han vad han tänker om saken.

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Janne.Mag  
#636374 Haha..herregud, =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).