Motorsåg och handhållet

Fällkil med blåtand för varning vid fällning

53 inlägg 13305 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Fredrik Reuter  
#636265 I från slutet av 2017 finns ett patent med en fällkil som via blåtand (BlueTooth) varnar när trädet börjar falla. Patentinnehavare är Husqvarna och tanken är alltså att fällkilen har inbyggda tryckgivare som känner av när trycket börjar släppa, allt som oftast innebär ju detta att trädet då börjar falla.

Via blåtand kan man då få en signal i sina hörlurar om att trädet nu är på väg att falla. Enligt patentet behöver inte bara signalen gå till den som fäller utan också till andra i närheten.

Förutom en signal via blåtand så finns det även med att fällkilen kan utrustas med både ljus och summer i bakkant på fällkilen. Då kan man också se och kanske också höra via fällkilen när trädet faller.

Patentet är som sagt drygt två år och mig veterligen finns ingen produkt ute på marknaden ännu. Men det spelar kanske ingen roll just nu, det som kan vara intressant är att diskutera nya innovationer och nya tekniker. Så vad tror du om fällkilen med BlueTooth, är det något som skulle kunna ha användning av?

Bilden nedan är ett montage, jag har valt att inte publicera några bilder från patentet.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636270 Dom kan ju söka tilläggspatent för inbyggd induktionsladdare.
Tycker det kommer se snyggt ut med en usb-sladd in i en fällkil och sen en mobil på lut som laddas bredvid matlådan i kojan.
Jag befarar att det inte är så, men är patentet sökt 1 april måste jag fråga.

Avatar Fallback

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

bgl  
#636272 Räckvidden för blåtand Class 2 är 10 meter, inom det avståndet kan det inte finnas så många personer vid trädfällning.

Avatar Fallback

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

torpöbo  
#636276 Tråkigt om uppkopplingen skulle fallera den gången den verkligen behövs. Hur funkar ce-märkning kopplat till blåtandsutvecklingen?

Avatar Fallback

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Hema  
#636277 Kör man med fler än en kil, så kommer den varna så fort du slår i den andra kilen hårdare. Och hur är det tänkt att den ska hålla och hur mycket dyrare än de redan dyra killarna kommer det landa på tro?

Kanske bättre att man kan leta upp dem efter varje fällning isf. Mjukvaran känner avståndet.. Eller om signalstyrka ökar eller minskar. 🤔🙄

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Vardon  
#636279 Med tanke på hur kilarna brukar se ut efter mig är jag skeptisk men det kanske är jag som borde lära mig såga

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

fendt311  
#636280 Sågade precis nu i fällkilen. Får skylla mig själv när jag använder så kort svärd. Jäkla asp. Får hålla mig till vanliga kilar. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Fredrik Reuter  
#636282 Om de nu ens har gjort några prototyper (jag vet inte) så har de säkert sett till att den tål att både slås på och sågas i.

Bilderna i patentet visar att givarna sitter en bra bit upp på kilen så det tar ett tag innan man sågat dit, batteri och blåtand sitter skyddat inne i kilen där den är som störst (fast jag gissar på säkert avstånd från slagklacken).

Att man också skulle kunna pinga dem om man tappat bort dem är ju smart, i så fall vill jag ha en sådan lösning för släggan också... 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636283 Sent April skämt?
Jag har bankat en del kil.
Detta var komiskt. Kan inte va ett uns allvar i det.

De som tror detta kan funka och har en funktion har nog inte använt kil i fällning.

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636284 Till er som tror på detta...

Går det att komplettera detta med motorsågs ljud så man vet det sågas nåt?

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636285 Nä det var dumt...
Det måste nog vara en röst som säger:
"Warning, blind, death person with saw running!"

Detta går inte o ta på allvar.

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Fredrik Reuter  
#636286 Idén (tror jag) har kommit från de gånger man slår i kilen efter att ha sågat typ hälften av fällskäret och när man sedan sågar färdigt mot brytmån. När man står där och försöker få en bra brytmån så kanske det skulle vara bra med en signal om det börjar ge sig av?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

Hema  
#636291
Mange skrev:Nä det var dumt...
Det måste nog vara en röst som säger:
"Warning, blind, death person with saw running!"

Detta går inte o ta på allvar.

Haha, fick mig att tänka på denna.

Avatar Fallback

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

masyngel  
#636295 Äntligen!
Har väntat länge på detta pga anledning.
Vet från säker källa att detta är på gång.
Går hand i hand med 5G utbyggandet.

Att säkra signalerna för såväl hva som stihls elektroniska tändning system , samt översättandet av varningsropen, som t ex : träd faller, timber, flytta på're pucko etc.
Har också kostat tid.

Någon tog upp frågan om fler kilar, tyvärr går det inte att uppgradera gamla kilar.
(men det går att seriekoppla upp till 5 av dessa.)

Användarvisningsbild

Re: Fällkil med blåtand för varning vid fällning

anersimyra  
#636303 Det måste vara ett skämt.. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).