Motorsåg och handhållet

Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

85 inlägg 32650 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398741
JPW skrev:God eftermiddag!

Tack för din film! Jag har också en MAXX-slip och saknade en film som denna när jag köpte den, så jag tror att den fyller en lucka.

Något jag retar mig på är att den inte automatiskt slipar båda sidornas tänder lika långa. Att den automatiskt slipar båda sidor lika långa är ju en av de främsta fördelarna för slipen i marknadsföringen, men det är ju inte sant. Eller går det någorlunda enkelt att fixa med shims på slipskivan på något vis? Har någon lyckats lösa det?

Att få tänderna lika långa är ju MAXX-slipens svaghet. Slipen skall vara konstruerad för att en 4 mm skiva (den som används till t.ex. 73LPx-kedjorna hamnar precis i mitten av "städet" så att tanden blir lika lång oavsett om anhållet kommer från vänster eller höger. Har man en 3 mm skiva för .325-kedjor följer det med en 0,5 mm shims att monteras mellan slipskivan och motorn så att mitten på 3 mm-skivan också hamnar i mitten. Min erfarenhet är att detta förbättrar situationen men att man kan behöva shimsa ytterligare (0,1 - 0,3 mm) för att få det bra. Att det blev 1 mm skillnad i längd på filmen, kan det bero på att 0,5 mm-shimsen saknas?

Alternativet är att man av erfarenhet lär sig hur mycket ens egen maskin är "feljusterad" och att man skruvar på justeringen av anhållet varje gång man vänder över från den ena sidan till den andra.

Notera också att "vänstertänder" på kedjan slipas mot högersidan på skivan och "högertänder" mot vänstersidan på skivan så det är viktigt att profileringen av skivan blir symmetrisk.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

SawTroll  
#398744 Sliping kan uansett ikke erstatte det du kan oppnå med en fil - men det er selvsagt greit å starte med det hvis du har saget i metall eller stein (eller noe annet hardt) - for å fjerne den værste skaden....

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#398746 Nu är det ju faktisk så att slipning ersätter filning hela tiden för många av oss, och när man har
lärd sig maskinen så blir resultatet så bra att det i praktiken inte märker någon förskel.

Väl kan man få extremt bra kedjor med filning. men efter femtio år med filen, är
det gott att jag inte behöver det mera. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398809 Jag började också med att bara slipa för hand, köpte in filar och jämförde. Kollade bland annat på Vallorbefilar och några andra i mikroskop (ingen bild på det var svårt att få fokus). De har en annan gradering, en flackare vassare slipvinkling i filens slipriktning än de filar jag jämförde med. Vallorbefilarna skär alltså mer i stålet än de filar jag jämförde med som istället hugger mer i stålet (hoppas ni förstår vad jag menar). Vilket för mig förklarade varför Vallorbefilarna ger ett bra slipresultat. Sen allt detta med att hålla filarna rena och inte få olja och sliprester kvar i dom, det gäller alla handfilar. Ska jag fila i skogen så är det så klart handfilning som gäller.

Men tycker att jag får mer justeringsmöjligheter när det gäller slipvinklar och annat med slipmaskin. Detta med att slipa djupt i skärlänken är lättare att åstadkomma med en maskin. Man får samma vinkel i hela skärtandens djup om man profilerar stenen bra. Sedan är det lättare att få skärlänkarna att bli och hålla sig lika långa under kedjans livslängd tycker jag.

Sedan är det en utmaning som th skriver att det få samma resultat på vänster och höger skärlänk med MAXX-slipen utan att behöva hålla på att mäta skärlänkarnas längd. Som th skriver att shimsa med olika tjocka brickor kan vara en väg och att hålla reda på hur mycket "min" apparat filar "fel". Här kommer väl också in hela MAXX-slipens konstruktion in, finns det glapp som påverkar slipresultatet? Till exempel när man svänger över apparaten från +65 grader till -65 grader, håller MAXX-slipen positionen då? Har inte tänkt på om den gör det.
Detta är något att titta på och se hur man kan utveckla det för olika bredd på stenarna och olika kedjor.

Är det någon som har läst denna (Gordiska :grin:) knut så skriv gärna ett meddelande i denna tråd!

Jag hade nog installerat den 0,5 mm shimsen i filmen men har hittills nöjt mig med att hålla på att mäta och efterjustera, eftersom jag tycker det har stämt dåligt när jag vänder apparaten. Helt klart ett utvecklingsområde för mig.

Med vänlig hälsning!
Martin

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JPW  
#398813 Det följer alltså med ett shims? Det hade jag helt missat. Måste kolla upp när jag kommer hem igen! Men hur väl man lyckas ställa maskinen i rätt vinkel måste ju påverka hur nära tanden skivan kommer. 64,9 eller 65.0 grader gör nog klart mätbar skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

stegmaster  
#398814 Man kan säkert diskutera detta med maskinslining vs handfilning hur lenge som helst.
Men håller med JensSkoog att maskinslipning er mer enn bra nog vid normal användning.
Det er vel t.eks ingen som handfilar skördarkedjor va jag vet, och dom verkar då kapa skapligt, even om dom er maskinslipat. :smile:
Men klart har man interesse och tid att legga på att handfila, så blir det säkert bra.
Til Vedmaskinen vil jag ha en vass kedja varje eller varannan dag(beroandet på skit i trädet), och då er det rett skönt och bara legga den 2min i slipen när man kommer hem, mot att stå som slangmenniska och forsöka handfila kedjan på plats i vedmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#433336 Här slipar The chainsawguy kedjor razorsharp som han menar. Det ser onekligen skarpa ut.
Hur åstadkommer man detta resultat?
Jag antar att han har en slipmaskin. Hur gör han då?

Se denna Youtube länk:


Mvh
MartinH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

johan eriksson  
#433380 Det är med största sannolikhet handfilat. Metoden kallas Square ground och funkar bara på chissel kedjor. Filas med 6-kant fil.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#433414 Har nog hittat svaret här, en annan video från thechainsawguy:


Han gör det med slipmaskin. Det verkar som att han har slipskivan vinklad rakt in mot eller in i tanden. Han slipar inte uppifrån och ned utan in i tanden så att säga.
Slipskivan verkar också formad så att den är spetsig. Kolla när skivan stannat!

Något att försöka efterlikna i alla fall :-).

Mvh
MartinH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#433416 Gillade hans maskin som tog ryttarne :wink:
Det gick snabbt!

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#433419 Det är nog en sådan här slipmaskin thechainsawguy använder, han säger silvey grinder i första videon ovan. Skivan skär rakt in mot kedjan och inte ovanifrån.

I detta klipp är det en Silvey som används:


Mvh
MartinH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#433420 Ja, apparaten som tog ryttarna skulle man ha :-). /MartinH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

dhaglund  
#636121 Detta var en bra tråd med nyttig information! Men var tog originalvideon vägen?

Jag har själv en MAXX-slip så jag skulle gärna se videon.

Avatar Fallback

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

sveakatten  
#636292 Jag slipar med en diamant skiva, men tycker att virket börjar bli ludet, gör jag fel eller har jag slitit ut skivan?
Skivan satt på när jag köpte maskinen och har slipat skördar kedjor, så den kan ju ha gått mycket, vet någon hur man ser detta?

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#636660
sveakatten skrev:Jag slipar med en diamant skiva, men tycker att virket börjar bli ludet, gör jag fel eller har jag slitit ut skivan?
Skivan satt på när jag köpte maskinen och har slipat skördar kedjor, så den kan ju ha gått mycket, vet någon hur man ser detta?

Har du gjort ren skivan någon gång?
Vet inte hur man gör det, men det ska visst göras.
Senn vill ju ochså en diamantskiva ta slut :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).