Motorsåg och handhållet

Felsökning på STIHL ms 200!

143 inlägg 49942 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628127 Jag har några olika för ilika material.
Använder ofta xpoxy i fast form som kemisk metall, fast för andra material.
Har lite olika plaster till limpistol och ska på o prov ett som ska funka på all plast. Har hört det förr men testar, det kan ju va bra...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#636200
1586288567_20200407_193426.jpg
1586288551_20200407_193446.jpg
1586288537_20200407_193435.jpg

Klantade till det å körde över motorsågen.
Hur lappar man ihop detta?
Lyckligtvis startar den och svarar på gas, kedjebroms funkar även stopparen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636202 Byter tank o handtag om fästena är hela.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#636206 Måste undersöka!
Blev förbannad och tänkte slänga den. Ångrade mig och tänkte jag provar ifall den går runt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

JensSkoog  
#636211 Lagade en för grannen som var lika illa, och det var bara lite
delar och skruvande som behövdes. :mrgreen:
Jag skulle sökt upp en skuren reservdelssåg och pillat delar från den, eftersom
ny bygel, handtag och tank blir en bra summa hos ÅF,n.

Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Ent  
#636216 MS200 , laga den om det bara är möjligt med rimliga kostnader 🛠️. Det är skapelsens krona... Ser att det finns en del olika eftermarknads-kit med kolv och cylinder från olika leverantörer, inom landet, Europa och förstås kinesiska. Om behovet uppstår, är det nåt att ge sig på eller är det bara skräp?

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

JensSkoog  
#636217 Skulle väl ha tagit en "hlb" innan jag lämnade min MS200 till sopen.
Det är en fantastisk såg, och om man känner någon snäll ÅF, så finns det
ofta någon vraksågar i hyllan där som man kan pilla delar av.
Skulle kolla noga med någon som har erfarenhet med det innan jag bestämde mig för kolv/cylinder kit. Min 200 har bara gått på Stihl motomix från dag en, och är fortfarande i mycket bra skick, så något sådant behövs inte på länge, hoppas jag :-bd

Ursäkta att jag visar till dig, @hlb, men din berättelse om sågen i fastgödselspridaren är en av de bästa jag vet, och övergår alla berättelser om sågknusningsfadäser jag kan tänka mig 🤗 🤗

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

hlb  
#636225 Just nu sliter jag med en trasig fastgödselspridare. Fastnad splinesaxel. Kanske bättre att sluta med den hanteringen och gå över till Stihl. Det värsta är att mina "skrönor" har fått upplevas i den kalla verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636231 Inte kasta. Aldrig kasta nåt nån kan ha nytta av.
Slänga såg är som att skita i kyrkan. Inte bra.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#745917 Reparation av sågen blev en långkörare. Sågen låg i månader innan jag skaffade delar. Då låg delarna och sågen ett halvår till. Minns att jag testade den på vedbacken och att den dog efter en stund.

Strax före jul återupptog jag mitt intresse för gallring som legat ned en vinter pga icke fungerande skotare. Då gick den en halvtank och sen dog den. Nåja tankfilter saknades på ny tank. Blev att rengöra förgasaren som lön för slarvet att inte kolla lodet.

Nu tycker jag den drar mycket bränsle. Runt halvtimme tanken eller fem tvåbitarsgranar samt toppen till ved. En orsak är kedjan som blivit för lågt filad men drog till med 3/16 filen så nu är den ditåt.
Har prövat ställa in men alla inställningar är bortråddade då jag skruvade hejvilt då tankfiltret saknades. Minns nån grundinställningarna, till och med tomgången vred jag fram och tillbaka flera varv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Williamm  
#746149
machonisti skrev:Reparation av sågen blev en långkörare. Sågen låg i månader innan jag skaffade delar. Då låg delarna och sågen ett halvår till. Minns att jag testade den på vedbacken och att den dog efter en stund.

Strax före jul återupptog jag mitt intresse för gallring som legat ned en vinter pga icke fungerande skotare. Då gick den en halvtank och sen dog den. Nåja tankfilter saknades på ny tank. Blev att rengöra förgasaren som lön för slarvet att inte kolla lodet.

Nu tycker jag den drar mycket bränsle. Runt halvtimme tanken eller fem tvåbitarsgranar samt toppen till ved. En orsak är kedjan som blivit för lågt filad men drog till med 3/16 filen så nu är den ditåt.
Har prövat ställa in men alla inställningar är bortråddade då jag skruvade hejvilt då tankfiltret saknades. Minns nån grundinställningarna, till och med tomgången vred jag fram och tillbaka flera varv.



L- 1 varv
H3/4 varv

LA (tomgångsskruven) vrids moturs tills kedjan slutar rotera och sedan 1/4 varv till.

Hoppas det hjälper.

Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Ent  
#746167 En sak som jag torskade på och som tog ett tag att lista ut: Man kunde kapa vertikalt hur länge som helst men vid fällning ville den ofta mota och stanna. Den startade sedan efter några ryck.

Det kommer upp en smal slang från vevhuset till förgasaren, den ska väl ge tryck/vakum till membranet som pumpar bränsle. Denna slang ville på att vecka sig när det bände i handtaget. Det förvärrades nog också då en av gummiupphängningarna var trasig. Kan vara värt att kolla upp så att slangen inte har torrsprickor eller kläms ihop.Tror att den.finns som reservdel.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200

dan-Olof  
#746178 !Spännande. Hade precis samma fel på min 200 När jag bytte främre gummibussningen som var trasig så blev det bra och nu går den perfekt

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#746926 Tack ska ni ha, samtliga. Får den uppfattningen att alla råd är värdefulla och tänkbara!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746960 Starta i en ända kolla allt lungt och metodiskt.

De här har accellerations pump i förgasare vars tätning oftast går sönder vilket gör att den drar tjuvluft och beter sig väldans skumt.
Kan vara svårt att hitta detta fel då det kan uppträda sporadiskt en tid.
Jag pluggar det systemet om jag har förgasare av så det inte blir strul senare.
Det byttes många av dessa förgasare och man ser lätt om det är med acc pump eller inte då det isåfall sitter en avlång welchplugg på bakre gavel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).