Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggesfritt affärsmodell?

124 inlägg 45658 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

jannee  
#635427 Då har du machonisti helt annorlunda mark än vad jag har.
I min ungdom plockade jag kantareller, både gula och trattisar i just blandskog men nu när planteringarna börjat uppnå 40 års ålder har jag märkt att de bästa bestånden av just denna svamp finns i 30 årig granskog tillsammans med flugsvamp.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

machonisti  
#635441 Dom börjar uppträda i bestånd runt 30, sedan blir det bara bättre tills bestånden blir ca 60 då blir det mindre. Främst björk och gran sällan i rent tallbestånd. Gäller inte tratt, dom hittar jag i stora kvantiteter i grannens välgallrade gammelskog.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Seb macahan  
#635620 Jag tror att de flesta av oss tänker traditionellt skogsbruk och i nästa tanke hyggesfritt, en omöjlig kombo. Tex Jannee erfarenheter. Som jag tolkar ambitionerna så handlar det om att skapa alternativ. Det kanske inte är antal fub i ett granbestånd som är det mest värdefullt alltid. Andemeningen är inte o vända upp och ner på hela världen utan små alternativa försök. Det står lite nu och då köpesannonser på granslanor, syllvirke, fetved etc. En bekant driver ett möbelsnickeri och efterfrågan på drivved är enorm, många vill ha bord tillverkade av drivved.
Och försök läs vad jag skriver utan att ha förutfattade meningar. Alla vi skogsägare experimenterar mer eller mindre med olika tankar och metoder. Var och en salig i sin sak. Och ibland mest inte ens salig utan mest bara vetgirig och envis.
Jag kommer att börja med små försök, kanske 5% av min lilla areal att göra alternativ. Min tallplantering som jag satte för några år sedan är en liten del. Väldigt få planterar tall på bördiga marker, jag provade och än så länge så funkar det riktigt bra. Jag har två äldre tallbestånd som jag tänker börja randbarka. Inte allt men vissa individer (fetved är fränt). En misslyckad plantering på 5ha där ca 2ha klarade sig bra och resten tog torkan och snytbaggarna, där blir det inte fler försök till någon granskog. Jag kommer att fläckbereda området och plantera/frös in allt möjligt.
Det kanske är galet, men o fortsätta i samma spår som innan ser jag som galenskap det också.
Jag kommer att fortsätta att plantera "stora" planteringar och röja mina befintliga bestånd. Men att prova lite alternativ kan inte skada.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

isteskog  
#635622 Fetvedar 15-20 tallar varje år. Har 3 ha lärk. Plockar ut snehagsvirke, säljer lite ved. Många bäckar små ...... 🙂

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Mellberg  
#635632 Inte mycket hyggesfritt i tråden längre och inget om själva affärsmodellen heller. :geek:

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

isteskog  
#635634 Vad är "hyggesfritt" då, Mellberg?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Mellberg  
#635638
isteskog skrev:Vad är "hyggesfritt" då, Mellberg?


Det får de som hyllar hyggesfritt förklara. Tråden skall ju beskriva en hyggesfri affärsmodell, blev inte så mycket av detta, eller hur =))

Vanligt trakthyggesbruk ger nog väl så goda möjligheter till att utveckla specialsortiment i skogsbrukandet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Seb macahan  
#635647
Mellberg skrev:
isteskog skrev:Vad är "hyggesfritt" då, Mellberg?


Det får de som hyllar hyggesfritt förklara. Tråden skall ju beskriva en hyggesfri affärsmodell, blev inte så mycket av detta, eller hur =))

Vanligt trakthyggesbruk ger nog väl så goda möjligheter till att utveckla specialsortiment i skogsbrukandet :mrgreen:


Förstår nog inte riktigt vad vill komma Mellberg. Visst blir det sidospår, inte direkt enda tråden där det blir så. Det är ju affärsmodellen som diskuteras? Hyggesfritt är kanske fel ord, men kalla det blädning istället då?! Det som är intressant är om det finns en marknad, och när isåfall är vi där? Kommer "vi" kunna möta upp (om det finns marknad. Vad gör"vi" för o påverka? Kan vi påverka?.
Jag tror vi kan påverka mycket mer än vad vi tror. Det fanns liksom ingen marknad för drivmedel (bensin/diesel) innan förbränningsmotorns uppkomst. Kanske lite dåligt exempel, men vem vet vad "folket" vill ha?
Industrin kommer förmodligen inte o ändras nämnvärt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

isteskog  
#635655 Vi får nog bilda något Forum för småskalig försäljning/ köp där både köpare och säljare kan mötas. Kanske som Virkesbörsen eller något liknande?

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Flax12  
#635664 Om jag gissar inte allt för vilt så ligger väl även spårbarhet av virket med i deras affärsmodell också.
Annars tycker jag som seb o iste att vara lite lagom utanför "boxen" är bara bra. Det är väl bra för mångfalden om inte annat.
Det har pratats mycket om olika sätt att få ut specialsortiment i större omfattning men vill inte riktigt ta fart. Och det kanske fungerar ändå. Dom som är drivna och tror på det dom gör lyckas många gånger bra med det dom gör. Dessutom är dom inte rädda för att göra misstag också....det ingår liksom. Har blivit kontaktad av ett liknande (kanske samma) men inte för att bedriva hyggesfritt utan att legosåga åt dom. Vi får se vad det slutar med, det är intressant att vara med i alla fall.
Men får du till en "säljkanal" iste så är jag på :-bd

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

isteskog  
#635667 Flax! Kolla på Självverksamma Skogsägare på Fb! Har för mig att det finns några där som vet mer om säljkanaler 👍

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

ulf 1  
#636191 Bra tråd. Antagligen kommer vi att till slut inse att vi har kalhygge att "tacka" för mycket av de problem vi har idag med de multiskador som blir allt större år från år.
Och sen har vi nog inte förstått vidden på den hjärntvättning vi utsetts för från kok industrin.
Självklart är det den bästa skogsbruksmetoden för industrin, vem tror att den vill ha något lokalproducerat, eller hemska tanke, inga gratisgallringar.
De flesta stora skogsägare med industrier köper mer virke från privata än de tar på sina egna marker, varför då, om kalhygge är så lukrativt för skogsägaren, varför då inte anpassa industrin till sitt eget kalhyggesbruk.
Eller oj, fick dom nåt crux med åldersfördelningen i sitt långsiktiga skogsbruk.
Jag har en skog på 27 hektar som växer till med 200 kubik om året, den har idag 8000 kubik.
men de 200 kubiken skulle ge mig ungefär 35000-40000 kronor om året om jag jämför med de som fått avräkningar från de stora skogsbolagen.
Min löjligt lilla stuga i skogen, 3x4 meter med utedass ger mig mer i intäkter, den skulle givetvis inte bebos om den stod i en gran eller tallplantering.
En annan sak, vi lagrar inte mer kol i kalhyggesbruket.
Det är en av många lögner vi hjärntvättas med, läste detta för några månader sen, kan vara bra att tänka på .. det också.
"“At a time when we urgently need to be reducing all forms of carbon pollution to defend our communities from the climate crisis, clearcut logging in B.C. is making the problem notably worse,” the study’s author and Sierra Club BC’s senior forest and climate campaigner Jens Wieting said in a statement.
“We can only have a stable climate if we protect intact forests, and we can only sustain intact forests if we stabilize the climate. Both are only possible if we reform forestry and give up clearcutting.”.
Sen går det bäst att tjäna pengar på sin skog om man förädlar den själv, det finns massor av omogna marknader inom virkesförsäljning, som bara väntar på att bli exploaterade, lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Lars Lundqvist SLU  
#636221
ulf 1 skrev:De flesta stora skogsägare med industrier köper mer virke från privata än de tar på sina egna marker, varför då

Därför att det mesta av skogen ägs av privata och de som äger skog vill sälja och få intäkter från sin skog och då säljer man virke till industrier som vill köpa virke. Det är inte konstigare än att bönder säljer det dom producerar till livsmedelsindustrin. Det du förespråkar är i princip analogt med att alla bönder skulle ha inte bara egen kvarn och eget slakteri, utan eget bageri och eget charkuteri, osv. Det vore väl ändå otroligt irrationellt? Hur skulle dom hinna sköta allt det parallellt med jordbruket?

ulf 1 skrev:Jag har en skog på 27 hektar som växer till med 200 kubik om året, den har idag 8000 kubik.
men de 200 kubiken skulle ge mig ungefär 35000-40000 kronor om året om jag jämför med de som fått avräkningar från de stora skogsbolagen.
- - -
Sen går det bäst att tjäna pengar på sin skog om man förädlar den själv, det finns massor av omogna marknader inom virkesförsäljning, som bara väntar på att bli exploaterade

Andra har frågat efter en grov kalkyl som visar hur du tänker dra in en normal årsinkomst baserad på det du sågar men hittills har du inte velat ge oss några siffror. Och ska du då göra allting själv, hela tiden? Avverka, transportera, såga, sälja, exploatera nya marknader, osv? Så det bara är dig själv du ska försörja?

Jag vet inte vad du räknar med som rimlig inkomst per månad, före skatt, men nog vill du dra in åtminstone 25 000 brutto? Eller behöver du 30 000 brutto? Om du ska basera familjens ekonomi på den tillväxt du tror dig ha i din skog så blir det ca 14 m3f i månaden. Ett grovt överslag säger att du då måste sälja de sågade varorna för ca 5000 kr/m3 inkl moms till slutkund bara för att täcka din egen lön. Sen tillkommer driftskostnader och kostnader för utrustningen. Eller räknar jag fel?

Varför inte presentera en grov kalkyl? Om du vill övertyga andra så vore det väl på sin plats med ekonomiska argument som visar varför din idé är lysande och alla andra har fel?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

ulf 1  
#636243 98% av oss skogsägare äger mindre än 50 hektar, ingen av oss fantiserar om att leva enbart av tillväxten från denna skog.
Det jag gör är att ha min skog som en grund i mitt företag, allt kretsar runt mina skogar på ett sätt som är att likna vid storytelling.
"Storytelling – att skapa berättelser runt t.ex ditt varumärke eller dina produkter – är en gammal metod för att nå fram till din målgrupp."
När jag "byggde upp" Olearys under 20 år så var det samma koncept, jag berättade historien om Bostons sportvärld på väggarna i en restaurang, nu när dårarna (nya riskkaptalister) på Olearys inte tror sig behöva mig längre så kan det bara gå åt helvete för dom.
Dom har lagt ner 50 restauranger sen jag slutade göra deras dekor.
Det jag gör just nu är att bygga upp en historia som är omöjlig att kopiera, dörför köper jag in över 25 olika svenska lövträslag som torkat i minst tio år, därför säljer jag ett vanligt virkessortiment som kommer från kalhyggesfria skogar, därför kommer jag ha full service för alla slöjdare, genom att ha allt dom bara kan drömma om, därför sågar jag grova stockar från sveriges kyrkogårdar, parker, alleer och trädgårdar, och därför tar jag reda på de ratade övergrova "vraken" på skogsindustrins vedhögar, de blir möbler hos någon duktig hantverkare islållet för att eldas upp och släppa ut koldioxid av en galen föråldrad industri.
Allt är en fantastisk historia som förtjänas att berättas, och ni får den gratis, hoppas det finns nåt att lära här.
Men ingen jävel kommer att kunna kopiera just min historia, så min marknad kommer aldrig att bli mogen.
Men ni kan alla göra en kopia, mwen som aldrig kan bli ett orginal.

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

isteskog  
#636246 Alltså är du en slags "virkesköpare" som förädlar udda sortiment. Din egen skog står bara och växer med andra ord. Då är det nog ganska lätt att kritisera andras sätt att bruka skogen. 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).