Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 833204 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#635949 @Hema missa inte Vetenskapens Värld på SVT2 kl 20.00

Du får vatten på din kvarn, fast min kvarn är vattendriven. :mrgreen:

Här finns programmet.
https://www.svtplay.se/video/26286966/v ... start=auto

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

snedsåg  
#636039
axwell skrev:@Hema missa inte Vetenskapens Värld på SVT2 kl 20.00

Du får vatten på din kvarn, fast min kvarn är vattendriven. :mrgreen:

Här finns programmet.
https://www.svtplay.se/video/26286966/v ... start=auto


Jag såg programmet och kände inte igen diagrammet 48:35 in i programmet.
Det såg ut så här: files2/tn//1586239524_1.jpg och: files2/tn//1586239524_2.jpg
Det jag känner igen är: files2/tn//1586239524_3.jpg från http://www.iea.org/data-and-statistics/charts/power-generation-in-the-new-policies-scenario-2000-2040

Hur har jag missuppfattat det här? :-\

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

snedsåg  
#636041 Såg det när det kom in på forumet. Det är skillnad på effekt och energi.

Och jag som la ner sån energi på det. Såg programmet igen och tog kopior. =))

Nästa fråga blir energieffektiviteten när all effekten ska lagras.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636600 Calix ska tydligen utveckla en batterivärmare till elbilar, som därmed kan få sommarräckvidd även på vintern https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... pa-vintern
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#636657
snedsåg skrev:Såg det när det kom in på forumet. Det är skillnad på effekt och energi.

Och jag som la ner sån energi på det. Såg programmet igen och tog kopior. =))

Nästa fråga blir energieffektiviteten när all effekten ska lagras.

Vad är det reagerar på ?
Problemet att vi inte alltid kan leverera tillräcklig effekt när snurrorna står ?

För att få effekten måste vi tillför energi från kol och gas.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

snedsåg  
#636882
axwell skrev:
snedsåg skrev:Såg det när det kom in på forumet. Det är skillnad på effekt och energi.

Och jag som la ner sån energi på det. Såg programmet igen och tog kopior. =))

Nästa fråga blir energieffektiviteten när all effekten ska lagras.

Vad är det reagerar på ?
Problemet att vi inte alltid kan leverera tillräcklig effekt när snurrorna står ?

För att få effekten måste vi tillför energi från kol och gas.


Du har rätt. Svt visade en graf på installerad effekt http://www.iea.org/data-and-statistics/charts/installed-power-generation-capacity-by-source-in-the-stated-policies-scenario-2000-2040 Grafen stämmer ju, men missledd lite känner jag mig.

Effekten som visas i grafen är när alla vindkraftverk överallt levererar max samtidigt och samma för de andra energislagen. Eller går det att fatta på något annat sätt?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#641479 Audi E-tron säljes på blocket, ägaren verkar allt annat än nöjd. Kopierar in texten om annonsen försvinner.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Audi e-tron 50 quattro Single https://www.blocket.se/vi/90656900.htm

Önskar överlåta leasingen på en defekt E-tron.
Köpt på Bilmetro 15/1-2020. Om du vill leasa den så måste du ha ett företag och köra brutalt med mil. 9000 på två år närmare bestämt.
Du bör inte ha en iPhone, för det kan den inte koppla upp sig till. Inte ens med sladd. Så musik kan du inte spela i bilen.
Du skall inte vilja veta när den laddar, ställa när den ska ladda, ställa in parkeringsklimatisering osv. Vem kan förvänta sig att Audis egen app fungerar... ? Parkeringsklimatiseringen fungerar om man ställer in i bilen innan man kliver ur, men du kan inte ändra tiden via appen.
Du bör också vänta dig att den tvärnitar på motorvägen. Utan anledning! Om det finns någon bakom så får du i bästa fall en lindrig whiplash.
Vill du använda farthållaren så gissar jag att du skall ha en ängels tålamod. För den började hoppa ur av sig själv.
Är det runt nollan och lite snöslask bör du ta det väldigt lugnt. Batteriet räcker då knappt 16 mil om du håller landsvägsfart.
Får du möte med helljuset på, så får du vackert blända av själv. För helljusautomatiken finns visst inte. Det är ju standard på vilken modern bil som helst. Men inte en Audi för nära miljonen...
Och, visstja, gräv fram nyckeln när du skall in. Keyless entry finns inte, trots att det är keyless start. Rätt udda faktiskt.
Fälla in backspeglarna på denna breda SUV. Näää, varför då. Det hoppade Audi också över.

Det som faktiskt fungerar är att köra bilen och att ringa i den (oftast). Radion går också bra. Ingen DAB. OK luftfjädring som går att hissa till bra höjd. Hyfsad fyrhjulsdrift. Inte som subarun, men rätt OK.
Den har drag också.

Köpt på Bilmetro i Borlänge, där den också står och väntar på dig sedan 4/4 då jag vägrade köra den längre.
Bilmetro anser att ovanstående inte är skäl för att häva köpet. Och laga den har de än så länge inte lyckats med. Inte ens någon form av kompensation kan komma på tal! Och skulle det det så skall det också tas med leasingbolaget...

Det är tingsrätten som gäller. Dessutom anser de att jag skall processa mot Audi finans (leasingbolaget) som jag absolut inte har något köpeavtal med. Och Audi finans hänvisar till att leverantören skall uppfylla sina garantiåtaganden. Ifall inte Audi eller Bilmetro häver köpet och håller leasingbolaget skadelöst så går det inte att komma ur avtalet.

Priset är ca 14380 ink moms och försäkring i månaden. Halva momsen kan dras av. Du måste givetvis godkännas av leasingbolaget.
Sommardäcken har rullat Bilmetro hem och tillbaks. Dvs ca 9 mil. Vinterdäcken (dubb) typ 780 mycket försiktiga mil. Skickar med vinterdäcken (dryga 30000!!). Miljöbonusen på 60000 borde komma ngn gång i juni/juli. Kan slås ut på leasingavgiften ( sa de iaf, kan vara hitte-på det också). Även miltalet skall gå att sänka. Men det vägrar de svara på trots påstötningar. Så det verkar vara fantasier det också.
Så, är du sugen på en tysk skitbil från en skithandlare som hotar med rätten när de inte kan lösa problemen? Hör av dig!

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#641482 Är du spekulant Fredrik?

Att allt lull-lull funkade så dåligt på Audi var en nyhet. Det borde även höras klagomål från Norge då E-tron där i princip helt har tagit över marknaden för stora elbilar.
Jag har en kompis så för något år sedan skaffade en BMWs lilla elbil är det I3 den heter? Han har blivit väldigt botad mot elbilar och säger nu att när leasingen går ut så ska han köpa en begagnad stor dieselbil istället.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#641483 Nån mer än jag som reagerar på leasingkostnaden? 14 000 i månaden!!! Oaktat alla problem eller att det är en elbil... men 14 tusen i månaden för att köra bil, det kräver sin månadslön.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#641489
JörgenO skrev:Nån mer än jag som reagerar på leasingkostnaden? 14 000 i månaden!!! Oaktat alla problem eller att det är en elbil... men 14 tusen i månaden för att köra bil, det kräver sin månadslön.


Är inte de 14,3 vad företaget betalar? Förmånsvärdet för brukar borde vara betydligt lägre.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641491 De är inte de enda problem Audi har, läste i TV om baklampor som sprack pga folk använde bilschampo som innehöll nåt visst lösningsmedel och Audi v
ägrade ta på garanti för att de stod i bruksanvisningen med liten text att de inte fick användas.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#641495
Fredrik Reuter skrev:Audi E-tron säljes på blocket, ägaren verkar allt annat än nöjd. Kopierar in texten om annonsen försvinner.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Audi e-tron 50 quattro Single https://www.blocket.se/vi/90656900.htm

Önskar överlåta leasingen på en defekt E-tron.
Köpt på Bilmetro 15/1-2020. Om du vill leasa den så måste du ha ett företag och köra brutalt med mil. 9000 på två år närmare bestämt.
Du bör inte ha en iPhone, för det kan den inte koppla upp sig till. Inte ens med sladd. Så musik kan du inte spela i bilen.
Du skall inte vilja veta när den laddar, ställa när den ska ladda, ställa in parkeringsklimatisering osv. Vem kan förvänta sig att Audis egen app fungerar... ? Parkeringsklimatiseringen fungerar om man ställer in i bilen innan man kliver ur, men du kan inte ändra tiden via appen.
Du bör också vänta dig att den tvärnitar på motorvägen. Utan anledning! Om det finns någon bakom så får du i bästa fall en lindrig whiplash.
Vill du använda farthållaren så gissar jag att du skall ha en ängels tålamod. För den började hoppa ur av sig själv.
Är det runt nollan och lite snöslask bör du ta det väldigt lugnt. Batteriet räcker då knappt 16 mil om du håller landsvägsfart.
Får du möte med helljuset på, så får du vackert blända av själv. För helljusautomatiken finns visst inte. Det är ju standard på vilken modern bil som helst. Men inte en Audi för nära miljonen...
Och, visstja, gräv fram nyckeln när du skall in. Keyless entry finns inte, trots att det är keyless start. Rätt udda faktiskt.
Fälla in backspeglarna på denna breda SUV. Näää, varför då. Det hoppade Audi också över.

Det som faktiskt fungerar är att köra bilen och att ringa i den (oftast). Radion går också bra. Ingen DAB. OK luftfjädring som går att hissa till bra höjd. Hyfsad fyrhjulsdrift. Inte som subarun, men rätt OK.
Den har drag också.

Köpt på Bilmetro i Borlänge, där den också står och väntar på dig sedan 4/4 då jag vägrade köra den längre.
Bilmetro anser att ovanstående inte är skäl för att häva köpet. Och laga den har de än så länge inte lyckats med. Inte ens någon form av kompensation kan komma på tal! Och skulle det det så skall det också tas med leasingbolaget...

Det är tingsrätten som gäller. Dessutom anser de att jag skall processa mot Audi finans (leasingbolaget) som jag absolut inte har något köpeavtal med. Och Audi finans hänvisar till att leverantören skall uppfylla sina garantiåtaganden. Ifall inte Audi eller Bilmetro häver köpet och håller leasingbolaget skadelöst så går det inte att komma ur avtalet.

Priset är ca 14380 ink moms och försäkring i månaden. Halva momsen kan dras av. Du måste givetvis godkännas av leasingbolaget.
Sommardäcken har rullat Bilmetro hem och tillbaks. Dvs ca 9 mil. Vinterdäcken (dubb) typ 780 mycket försiktiga mil. Skickar med vinterdäcken (dryga 30000!!). Miljöbonusen på 60000 borde komma ngn gång i juni/juli. Kan slås ut på leasingavgiften ( sa de iaf, kan vara hitte-på det också). Även miltalet skall gå att sänka. Men det vägrar de svara på trots påstötningar. Så det verkar vara fantasier det också.
Så, är du sugen på en tysk skitbil från en skithandlare som hotar med rätten när de inte kan lösa problemen? Hör av dig!

Låter lite smått horribelt.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#641509 Finns tydligen även måndagsexemplar bland premiumbilar.
Nu mår nog Zalman som redan tidigt var ute och klassade ned Audi :smile:
Nu visar även verkmästaren/bilförsäljaren på Bilmetro vad han är värd.
För övrigt går det inte att laga några fel längre på nya "moderna" bilar - finns inga reparatörer, de är idag utbytta mot delbytare.
En åkare jag en gång körde för sa: Man ska ALLTID köpa sista generationen på en UTGÅENDE modell för då är alla barnsjukdomar botade.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#641520 Men man vill ju ha det nya o senaste och kunna visa upp det. :)

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Umea  
#650819 Läste denna artikel i Aftonbladet och man kan bara undra om det kommer att finnas El till elbilarna i framtiden ?

https://www.aftonbladet.se/a/dOypmo


Ta hand om varandra och hoppas ni alla får njuta av en Fin sommar !

Hälsningar från Umeå

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).