Traktorn i skogen

Farma huggarvagn vinsch

21 inlägg 15148 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Farma huggarvagn vinsch

stegmaster  
#635031 Jag har haft 2 stk av dessa vinsch modellar, och den ska ju spolas ut av hydraulikmotoren när du drar i linan.
Om du lyfter hevarmen med handen spinnar inte motoren då?
Annars er det nåt fel,
Det finns ju en fjäder där var hevarmen er fast som ofta kan hoppa av eller ryker av, och då blir det problem.
Det var åtminstone det problemet jag hadde med denna vinchen ett flertall gånger, annars gick dom bra.
Så kolla att denna fjäder er på plats och i ordning.
Nr 29 på bilden nedan.

1585774095_uten_navn.jpg

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Farma huggarvagn vinsch

stegmaster  
#635978 Hur gick det, hittade du felet?

Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

Hallegol  
#635987 Tackar som frågar!
Tyvärr har jag varit låst till Bokföringen. Den är klar nu och då ska jag försöka att hitta felet, men jag tror att det kan bli svårt.
Hälsn. Hallegol.

Användarvisningsbild

Re: Farma huggarvagn vinsch

Arso  
#636067 Stjäl tråden lite. Jag har fått problem med inmatningen, har ockpså en RW 53. Relät i mottagaren slår inte längre. Batteriet i handenheten är bytt och lampan lyser nät jag trycker.
Vinschen slutade helt abrupt under inmatning i söndags och idag när jag startade upp med nytt batteri i sändaren så gick det en liten stund, typ 10 sekunder, och nu är det dött igen. Jag har kollat att jag har spänning till vinschen (12V) samt att kablarna är ok.
Tänkte jag skulle försöka programmera om den men jag saknar manual. Någon som kan hjälpa med instruktioner eller tips på fel. Mottagarkortet ser ut att vara i bra skick. Torrt och oärgat...

Användarvisningsbild

Re: Farma huggarvagn vinsch

Arso  
#636068
Arso skrev:Stjäl tråden lite. Jag har fått problem med inmatningen, har ockpså en RW 53. Relät i mottagaren slår inte längre. Batteriet i handenheten är bytt och lampan lyser nät jag trycker.
Vinschen slutade helt abrupt under inmatning i söndags och idag när jag startade upp med nytt batteri i sändaren så gick det en liten stund, typ 10 sekunder, och nu är det dött igen. Jag har kollat att jag har spänning till vinschen (12V) samt att kablarna är ok.
Tänkte jag skulle försöka programmera om den men jag saknar manual. Någon som kan hjälpa med instruktioner eller tips på fel. Mottagarkortet ser ut att vara i bra skick. Torrt och oärgat...


Som vanligt när man slitit det sista av sitt obefintliga hår och ber om hjälp så löser det sig själv 5 minuter senare. Hittade en lös skruv i lådan och när jag lokaliserat var den hör hemma så hittade jag även var det glappar. Det lilla extrakortet sitter lite löst. Trycket jag till höger på det så drar relät (med knappen på fjärren intryckt). Så, problem solved. Till skogs!

Avatar Fallback

Re: Farma huggarvagn vinsch

Hallegol  
#637295
1586717091_img_20200410_med_gummisnoddar_nr._1.jpg
Hallegol skrev:Jag har en Farma huggarvagn med en Vinsch RW 53. Vinschen fungerar utmärkt förutom att det är tungt att dra ut linan.
Enl. manualen gäller följande:
• Vid utdragning av vajern: se till att Du har oljeflöde till vinschen.
• Dra i vajern utåt. Hastigheten på utmatningen beror på hur hårt Du drar i vajern och naturligtvis varvtalet på traktorn. Hastigheten påverkas av en flödesventil som är kopplad till hävarmen som vajern löper över när den går ut från vinschen.
• Observera att ett flöde över 50 l/min kan orsaka mottryck. I det fallet behövs en kulventil monteras
Jag har aldrig lyckats att få ngn. utmatning utan den får jag stå för själv och det går tungt att dra linan.
Var kan felet ligga?
Mvh. Hallegol

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).