Virkesmätning och Matrisfub

Travmätning på lastbil

68 inlägg 35146 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

Vedproducent  
#635804
perkins 248 skrev:
Vedproducent skrev:Ja man undrar ju hur det står till. Här har dom precis kört några lass plockat ur samma travar. Fastvolym 50 procent på ett lass och 55 på ett annat. Medellängd på ett lass 425 cm och ett annat lass 469 cm. Virket ser i mina ögon som har huggt det och skotat ut det identiskt ut. Man kan också fråga sig när lastbilen lastar exakt samma vikt hur det kan bli 33 fub på ett lass och drygt 40 fub på ett lass. Mätningen är ett skämt, ja det är faktiskt så illa.


Lite krokig klen tallmassaved brukar hamna vid 50 procent fastvolym..
Virket enlig bilden grövre och rakt barrvirke över 55 procent.. totalt kan felmarginalen vara hela 20 procent om man därtill räknar ev längdfel..

Detta drabbar ofta den enskilde leverantören.. och det skiter virkesköparen tydligen i..
Och håller virkesmätarföreningen bakom ryggen.....

Jo det är skillnaden jag är ute efter. Hur kan det få vara på det sättet att samma sorts virke diffar 7 kubik på ett lass med samma vikt och samma sorts ved ur samma travar. Tycker nog längden 469 cm är lite i överkant och 425 cm är alldeles för lite. Har försökt att hålla 450 cm med en del längre bitar och några kortare men ungefär där ligger det. Sen att det diffar 5 procent i fastvolym är ju väldigt mycket också. Får se när alla lassen kommit in om det kan jämna ut sig. Men det ska inte få vara så stora mätfel på enskilda lass. Det är galet.

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

röjar kalle  
#635834 Så där har alltid varit dom mäter inte varje lass utan var tionde så var det när jag sålde virke.Så det lasset dom mäter är ett riktigt skitlass så får dom efter följande lassen lida.Det lika dant med medel längden på fallande alltid massa skit avdrag vrak.Riktiga rövare dom där virkes industrin.Dom skulle inta ha något virke. 😡

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635836 Hur vill ni att det skall mätas?

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635855
Mangan skrev:Hur vill ni att det skall mätas?


Nu var i och för sig inte frågan riktad till mig, men massaved en tycker jag borde betalas "per kg". Utan någon klassning alls utom trädslag (och möjligen röta).

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

fendt311  
#635857 Skickade björk massa för många år sedan. Allt var manuellt huggen. Jag sorterade ut allt som var röta i till ved. Fick ändå avdrag för röta 3%. Blev så f-xxx.

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635859 Blir det inte ganska fel med vikt beroende på årstid och hur länge det legat?
Varför inte doppa ner traven i en bassäng vid avlastning?

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

r93  
#635860 Om traven fotas i båda ändar så borde det fungera? Bevisligen gör det inte det!

När jag jobbade inom träindustri för 15 år sedan så hade vi ett system som hette Wood eye tror jag.

Optiken mätte och kvalitetsbedömde tre (!) bitar i sekunden, dessa var 600mm x 123mm Björk.

Den satt efter hen hyvellina, då funkade systemet ganska bra, detta borde ha utvecklats rejält under 15 år.

Nu har vi ansiktsigenkänning i var mans mobil, så detta borde vara hur lätt som helst?

Kanske så skulle skogsforum göra ett reportage om mätningen? Det skulle vara intressant!

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635881
lm skrev:Blir det inte ganska fel med vikt beroende på årstid och hur länge det legat?
Varför inte doppa ner traven i en bassäng vid avlastning?

Ännu bättre idé än vikt! :-bd

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

perkins 248  
#635957 Jag tror inte det är vilken mätmetod som är det viktiga.. det är den mänskliga faktorn som brister. Kanske mycket går av slentrian, osäkerhet i sin bedömning och ligger hellre i underkant vid mätning eller godtycklighet. Vad vet jag?
Iaf är det svårt för alla parter att vilja inse att det förekommer för stora avvikelser.. iaf när virkesmätningen ligger till köparens fördel....

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Bosse1  
#635969 Kanske hugga allt i samma längd och ge upplysning om det på vältlappen :arrow: :!:

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

arvid53  
#635976 Ha ha...har nu huggit ca 12 fub fallande, varit väldigt noga med mätningen. Allt har samma längd, skall verkligen se hur de mäter denna gången! Kanske skall skriva på vältlappen! Betydligt säkrare leverera 3m, fick det inmätt som 308 trots det heter att det är en standardlängd. Har begärt fotona på mina tidigare leveranser, med det verka vara segt att få.

   TS
Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636023 Måttbandet kalibrerat? ;)

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Bosse1  
#636073
Mangan skrev:Måttbandet kalibrerat? ;)

Numer ska man även ha röntgen vid bältet så man kan hitta övervallade kvisten,kalibrerad naturligtvis :grin:

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

Seb macahan  
#636224 Vill bara delge några historier inom området.
1. Skulle leveransanmäla en trave timmer. Hade klavat både topp och rot samt sprayat (färgmärkt) varje stock och gjort en excelsnurra och räknade ut volymen. Angav exakt volym. Uppköparen frågade hur jag kunde veta så exakt och jag svarade. Det diffade på någon procent mot inmätt. Samma köpare nästa gång (samma mätstation), jag uppgav en ungefärlig volym (hade gjort som innan men inte färgmärkt). Diffade på 6-7%. När jag upplyste om min mätning och mina foton på traven rättades "mätfelet".
2. Skulle lämna ett parti barkborre. Annan uppköpare än första exemplet. Samma förfarande fast utan färg. När traven mättes in gick den in som vrak pga lagringsröta. Jag ringde upplyste om att bilder fanns samt min räknesnurra och vips fick vi hela traven inmätt som timmer (0% vrak).
3. Skulle lämna kubb, klentimmer, och massa i fallande. Kubben och klentimret var färgmärkt (gjort manuellt men påminner om maskinmärkning) samma förfarande med excel. Diffade på 1-2%. Men massatraven diffade på 15% mot mina beräkningar (dock hade jag inte mätt varje enskild stam i denna.
4. Han aldrig mäta och färgmärka (timmer) men uppskattade genom travmätning. drog av ca 10% mot beräknat värde. Inmätt var ytterligare 15% avdraget. Alltså enligt mig -25%.

Fortsättningsvis färgmarkerar jag alltid min kubb, timmer och ibland även massan. Man ser tydligt att det inte är märkt med skördarsvärd men är maskinavverkat. Tyvärr verkar det stämma bättre då. ¨
Både jag och grannarna ringer alltid och påpekar om något "större" är fel och har alltid fått det korrigerat.
Se upp för lagringsröta.
Jag är ingen misstänksam person för övrigt och kan tänka mig o "bjuda" på några procent (vi mäter ju ändå med olika system). Men tyvärr vill jag nog påstå mig ha belägg för att det "chansas" ganska grovt om man inte är påläst som markägare. Det är bra o klargöra vid några tillfällen att man har bra koll på vad som varit i traven.
Skulle aldrig acceptera som vissa "historier" ovan om manuell hugget och med vrakavdrag när man levererat 100% frisk ved. Har själv råkat ut för liknande men det har alltid blivit korrigerat.
Förstår svårigheterna iom olika mätsystem, men det hade ju varit intressant o höra om någon som fått mer inmätt än vad man förväntat sig :wink:
De senaste travarna jag mätt in har jag lagt till några fub (mot beräknat) i leveransanmälan. Lite enligt följande:
Anger du 50fub så mäts 46-48fub in, anger du 53fub (men du tror att det är 50) så blir 50fub inmätt.
´Det kan ju vara tillfälligheter, men jag blir ju inte mindre övertygad när man läst tråden. :???:

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

hlb  
#636226 Seb, du är en förebild. Att ta en bild eller två är ju så lätt nu, när "kameran" alltid är i fickan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).