Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 81669 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Matte.H  
#633037
Uvskogen skrev:Om batteriet i hjälmen (speedglas) blir dåligt, blir glaset svart då eller bländar det av sämre /inte alls?


Bländar inte av alls. :smile:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633040
Matte.H skrev:
Uvskogen skrev:Om batteriet i hjälmen (speedglas) blir dåligt, blir glaset svart då eller bländar det av sämre /inte alls?


Bländar inte av alls. :smile:


Tack. Var rädd för att det var. Har en gammal hjälm som legat länge. Tyckte det kändes i ögonen så jag avbröt. Går inte byta batteriet heller. Får köpa en ny.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Matte.H  
#633049
Uvskogen skrev:
Matte.H skrev:
Uvskogen skrev:Om batteriet i hjälmen (speedglas) blir dåligt, blir glaset svart då eller bländar det av sämre /inte alls?


Bländar inte av alls. :smile:


Tack. Var rädd för att det var. Har en gammal hjälm som legat länge. Tyckte det kändes i ögonen så jag avbröt. Går inte byta batteriet heller. Får köpa en ny.


Rättare sagt, så bländar den ju inte på, om rätt ska vara rätt. (För att förtydliga) :smile:
Fast ändå skumt att det inte går att byta batteri på en Speedglas hjälm. Vilken modell?

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Jim_the_one  
#633109 Har en speedglas kasett liggandes. Den kanske kan passa din hjälm.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633141 Det är en Esab köpt för flera år sen. Kan kolla i morgon. Tror jag köper en ny på Clas Ohlson i morgon. Duger åt mig i nuläget.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633143
Jim_the_one skrev:Har en speedglas kasett liggandes. Den kanske kan passa din hjälm.


Åhå! Ska kolla mer exakt i morgon vad min heter. :smile:

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#634644 Funderar på att köpa en sk metallkap i det lägre prisspannet=Kina. Duab har kampanj på Makita LW1400, 2200 kr. Sedan finns Pela JG356 hos Verktygsboden för 1993 plus 250 i frakt. Om man då jämför bilder och specar av dessa två med Biltemas variant MC 355 för 1600 kr så är maskinerna nästan identiska. Finns nog fler exempel därutöver. Jag tolkar det som att det rör sig om en generisk Kina-maskin som tillverkas med lite olika färger och varumärken. Frågan är om Makita-märket är värt 600 kr mer (1400 mer vid ordinarie pris) än Biltemas? Det kan ju vara att Makitan har bättre lager, motor eller annars är stabilare byggd, men då vikten är densamma kan det rent mekaniskt inte skilja jättemycket. Är det någon som råkar ha erfarenheter av någon av dessa?

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Amatörhuggare 62  
#634660 Ingen erfarenhet av dom du nämner.
Men skulle tro Makitan är bättre specad. Som du själv säger.

Själv köpte jag denna.
Och den har verkligen fått vara med.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#634679 Ridgid är proffs grejor. Kan tänka mig att den är betydligt dyrare. Men dom brukar ha toppkvalitet.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#634710
Amatörhuggare 62 skrev:Ingen erfarenhet av dom du nämner.
Men skulle tro Makitan är bättre specad. Som du själv säger.

Själv köpte jag denna.
Och den har verkligen fått vara med.


Maffig pjäs👍Men det är nog lite för påkostat om man ska ha den 3 ggr per år. Det kanske blir en Biltema, det gäller bara att hårdtesta direkt efter inköp. Kina-grejorna brukar ju släppa ut den magiska röken ganska snabbt, eller så håller de hur länge som helst vid sällananvändning.

Men tips och erfarenheter mottages tacksamt🙂

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JensSkoog  
#634714 Om inte de 600 kronorna gör att du får vara utan snus en vecka, så skulle jag utan tvekan köpa Makitaen. Har några Makitaprylar och deras kvalitet är utmärkt, och om något är fel, så hittar man delar eller får bra service.
Grannen, som är industrirörmokare och svetsare köpte en Biltemakap för hempulning med rör och armering, men efter att maskin två tog kvällen lika snabbt som den första, fich han sin fru till att bjuda på en kap köpt på Tools :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#634716
JensSkoog skrev:Om inte de 600 kronorna gör att du får vara utan snus en vecka, så skulle jag utan tvekan köpa Makitaen. Har några Makitaprylar och deras kvalitet är utmärkt, och om något är fel, så hittar man delar eller får bra service.


Grannen, som är industrirörmokare och svetsare köpte en Biltemakap för hempulning med rör och armering, men efter att maskin två tog kvällen lika snabbt som den första, fich han sin fru till att bjuda på en kap köpt på Tools :mrgreen:


Se där, nå det är i så fall som vanligt, felen visar sig snabbt. Bara brassa på och se om det håller. Varom intet, reklamera.

Det som gör mig tveksam till att betala extra för just denna Makita är att den till utseendet är nästan exakt likadan som ett gäng lågprismaskiner. Den kommer förmodligen från samma fabrik eller åtminstone samma företag. Man kan bara hoppas att den trots allt är mer påkostad. Den har faktiskt en yttre skillnad och det är att mothållet justeras utan verktyg, medan man på Biltema:n måste använda en 17s nyckel.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Jim_the_one  
#635752
Uvskogen skrev:Det är en Esab köpt för flera år sen. Kan kolla i morgon. Tror jag köper en ny på Clas Ohlson i morgon. Duger åt mig i nuläget.


Esab har nog inga batterier, eller ett väldigt litet sådant. Men dom har solceller. Det är inte för mycket skit i vägen så den inte kan laddas?

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#635778
Erre skrev:
Ent skrev:Har dålig koll, jag bara svetsar och laddar på tills det sitter fast så dessa kanske vore nåt för mig. Är det nån typ av allroundelektrod som funkar till lite av varje? Går den bra vertikalt? Blir det en hård svets eller mera seg?


Ja den går att svetsa i alla lägen.
Den är inte lika tålig som 48 an i sträng kyla och har några % sämre förlängning.
Tror det är ca 4%

Fördelarna är
Svetsar bättre på lägre ström.
Tänder lättare
Nappar inte lika lätt
Funkar bättre vid större spricklagning då den inte kräver så mycket ström så bygger den inte in lika mycket värme = blir mindre spänningar.

Tycker den är en riktigt bra allround pinne för hemma svetsaren


Tackar för tipset :-bd Jag skickade efter ett paket Oerlikon Spezial 2,5:or och tom när jag svetsar ser det helt OK ut. Som utlovat funkar det bra med låg ström. Överkomligt pris dessutom.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#635780 Härligt. :-bd
Bara att traggla på så blir det proffsfogar av allt sen. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).