Avverkning (slutavverkning)

Corona och dess påverkan på skogsbruket.

177 inlägg 31385 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#635693 Ja skulle det bli en till kanske hårdare våg med säg lite mutation av Corona så är det kört i många länder.

Riksbanken hade ju minus ränta länge men inte hjälpte det på det stora hela,utan det var för att få folk att handla mer...men krisen från sitt ursprung var inte löst.

Den är fortfarande inte löst, och nu ser vi en allvarligare och otrevligare framtid komma...

Folk har inte mycket pengar, men de har inte mycket annat heller...
Allt man köpt på avbetalning eller med lån är som nästan värdelöst...
Ingen mat odlas hemma allt ska köpas...
Man ska värma kåken med el..
Kommunalt vatten och avlopp...

Det kommer bara blir dyrare och avgifterna öka..

Näthandeln är ju bra, om nu inte fraktbolagen också inom kort går i konkurs...

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Badbollen  
#635695 Nu är det dags att återgå till trådens ämne, dvs. virusets påverkan på skogsbruket!

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#635696 Det hänger ihop, om inte industrin fortfarande är igång så slår det även hårt på vårt skogsbruk.

Sverige exporterar ca 90% av det toapapper som vi tillverkar, under Corona så har vi en uppgång av åtgången men vad händer när länder inte har råd att importera vår vara?

Vi hör rapporter från Italien och Spanien varje dag om att mycket är slut och att folk inte kan köpa för inga pengar finns...

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Vedproducent  
#635717
tallen100 skrev:
Vedproducent skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:@Hema

Ett barkborrenät,från Skogma???
Men andra insekter kolar väl också.
Så inga Bin i närheten.
@Torbjörns idé, bättre.
Såga upp, om du har möjlighet.

Förra lågkonjunkturen, tog väl tio år.
Att reda ut. Om man läser Ekonomi sidorna i olika tidningar

Om du tänker på finanskrisen som ju var senaste riktigt stora lågkonjunktur så tog den absolut inte 10 år. Gick förvånansvärt snabbt ändå för att vara en så djup kris. Svårt att sätta en exakt gräns då dom ju är lite flytande. Men oavsett så vet man ju aldrig före hur en kris utvecklar sig. Det är det som skapar mest osäkerhet av allt. Detta är ju en ny typ av kris också som ingen av oss varit med om. Men alltid efter en nedgång kommer det en uppgång igen för det skapas ett behov under tiden till tjänster och varor som skjuts på framtiden.
https://www.riksbank.se/sv/finansiell-s ... 2007-2010/

Men blev det inte en dipp till runt 2012 som höll i sej några år till, och det hann väl aldrig repa sej nåt vidare där emellan?

Skulle tro det här kan bli utdraget, många som går i konkurs och många har inga pengar att handla för när coronan väl är över. Så det är nog inte gjort i en handvändning..

Det har varit en uppgång på börsen tex från år 2009 med cirka 200 procent fram tills nu i Februari. Små dippar är det alltid. Men vi kan inte kalla något sen finanskrisen som en lågkonjunktur. Det repade sig fort med början 2009.
http://www.nasdaqomxnordic.com/index/hi ... 0000337842

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#635722 Nja det var lågkonjunktur från 2009 till 2016, efter detta så vände kurserna och man såg en högkonjunktur komma, den mattades sedan av år 2018 och lika så 2019...

Sedan kom Corona och spädde på, så läget blev akut, det tillsammans med svikande konjunktur gör att en depression kan vara nära om det inte blir ändring runt om i Europa och Kina.


https://www.fplus.se/nationalekonomen-f ... t/a/oRrer7

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

tallen100  
#635724 Så har jag fattat det oxå, lågkonjunktur, men börsen har gått uppåt.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#635725 Börsen går upp och ner, den kan vara som högst när lågkonjunkturen är som sämst...

Detta är läsvärt om börser och konjunktur..
https://nextconomy.se/vad-innebar-en-la ... or-borsen/

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#635727 För våran del inom skogsbruket så är ju industrierna ganska tåliga vad det gäller låg eller högkonjunkturer....men om det börjar fattas arbetskraft eller att inte frakt/transporter fungerar så blir det allvarligt läge fort...

Asien och Afrika, Europa är viktiga marknader men om de inte kan köpa in så blir det ett mycket dåligt läge.

Sågverk har just nu stora lager med sågbart virke....tror inte att massaindustrin har sämre.. så vi går emot total stopp i skogen om det skulle bli en andra våg av Corona.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#635734 Om man ska jämföra denna kris med krisen 1990, så har vi väl mer eller mindre ett totalt byggstopp framför oss och då kommer det drabba skogsindustrin.

Det är iaf helt uppenbart att vi är för känsliga i ett globalt system, med för låg självförsörjandegrad. Decentralisering borde hamna på var man läppar framöver.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#635747 Jag fick kontrakt skickat från min inspektor på södra förra veckan, detta var för det stormfällda jag har, han skickade lite olika för jag sa att jag inte hade någon uppfattning om hur mycket, eller vilken typ av träd som gått kull.

Han sa att det är tvärstopp på nya kontrakt nu... därför skickade han olika, för att han helt enkelt kunde bevilja nya?

Min bekant som jobbar på sågen i Orrefors sa att det säljs knappt en pinne nu, dom skickar mest till England vad jag förstår.

Dom skulle bli permitterade nästa vecka någongång, han trodde på lång permittering, och tro fan det, ledig med 94% av lönen, då hade även jag velat bli permitterad.

Så det ser onekligen tungt ut.

Vad används vår massa till?
Toapapper och hygienartiklar borde gå åt hur mycket som helst nu?

Kan vi hoppas på att semesterkassan går till att renovera hemma nu istället för att resa??

Har läst nån gång att i kris så ser folk till sina hus?

Men sedan ska ju även folk våga spendera sina pengar, iaf de som har jobbet kvar.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Vedproducent  
#635756
vinterrojarn skrev:Nja det var lågkonjunktur från 2009 till 2016, efter detta så vände kurserna och man såg en högkonjunktur komma, den mattades sedan av år 2018 och lika så 2019...

Sedan kom Corona och spädde på, så läget blev akut, det tillsammans med svikande konjunktur gör att en depression kan vara nära om det inte blir ändring runt om i Europa och Kina.


https://www.fplus.se/nationalekonomen-f ... t/a/oRrer7

Ja det är nog ungefär så. Man glömmer helt enkelt samtidigt som man har börsen som stadigt går uppåt. Men tittar man på dom korrekta definitionerna så är det lågkonjunktur från finanskrisen fram till 2015 då det blir högkonjunktur. Jaja det är ju historia hur som helst. Det är ju alltid framtiden det handlar om och den är osäker.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekono ... 244/1/all/

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

torpöbo  
#635758 Pratas lite om att det är ganska stora lager på brulen,men om det beror på corona vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#635764
Hema skrev:Om man ska jämföra denna kris med krisen 1990, så har vi väl mer eller mindre ett totalt byggstopp framför oss och då kommer det drabba skogsindustrin.

Det är iaf helt uppenbart att vi är för känsliga i ett globalt system, med för låg självförsörjandegrad. Decentralisering borde hamna på var man läppar framöver.



Jag har flera gånger relaterat till krisen 90-92 men den var djupare än nu...men stannar det inte av snart blir denna det djupaste vi varit med om på länge....

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Fredrik Reuter  
#635798 Ang covid-19 och inverkan på skogsbruket så hörde jag idag att timmerbilsåkare blivit rekommenderade att köpa in däck, tydligen kommer de flesta från länder som nu inte har igång fabrikerna och det kan snabbt bli tomt i däckhyllan.

Vet inte om det stämmer men gissar att många av dessa däck tillverkas i Frankrike och Italien?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Amatörhuggare 62  
#635923 Där jag köper däck (Vianor)verkstad.
Har dom problem med vissa sorter.
Och dimensioner nu.

Dom hoppas på en vändning snart.
Är alltid mycket däck så här års.

Vi fick lägga i en kappa så länge.
Som nödlösning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).