Arbetskläder för skogen

Sågskyddskänga

45 inlägg 34679 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

anersimyra  
#635745
Madshus05 skrev:Jag har också ett par låga Oregon, som tyvärr blev en storlek för små också. Nu vill jag ha ett par med riktigt högt skaft. Vad rekommenderar experterna här på skogsforum?

Haix..Haix eller Haix.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

Kälarn  
#637145 Jag har behov av dubb på kängorna eftersom jag timrar en del på vintern med is och halkrisk. Finns det någon här på forumet som har dubbat sina sågskyddskängor ? Ser att Haix säljer dubbsats.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

anersimyra  
#637148
Kälarn skrev:Jag har behov av dubb på kängorna eftersom jag timrar en del på vintern med is och halkrisk. Finns det någon här på forumet som har dubbat sina sågskyddskängor ? Ser att Haix säljer dubbsats.

Jo, jag dubbade med skruvbara skodubb som ger ett mycket bra grepp på is men som är förödande hala på köpcentrets stengolv.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

Williamm  
#665028 Hur är det med sågskyddsklass på kängor? Jag har hört att klass 2 är för lätt att såga i genom men de flesta kängor har klass1, Vad har ni för erfarenheter angående det?

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

anersimyra  
#665068
williamm skrev:Hur är det med sågskyddsklass på kängor? Jag har hört att klass 2 är för lätt att såga i genom men de flesta kängor har klass1, Vad har ni för erfarenheter angående det?

Erfarenheten säger att det troligtvis är extremt ovanligt att man ska råka sätta sågen i skorna med full kraft och full fart på kedjan och inte behöver oroa sig..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

Williamm  
#665128 Jag förstår inte riktigt hur du menar. Menar du att klass1 räcker?

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

anersimyra  
#665135
williamm skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar. Menar du att klass1 räcker?

Klass 3 och 2 har förstås större motståndskraft mot påsågning än klass 1. Vad jag menar är att den typiska påsågningen i foten inte görs med en kraftig såg på fullt varv och en ansättning med stor kraft. Vad jag själv erfarit och vad jag sett andra göra är att man oftast toutchar stålhättan med svärdspetsen. Tänk även på att sågskyddsbyxorna går ner en bra bit över käng/stövelskaften vars sågskydd ska adderas till det övriga skyddet i kängan/stöveln. Klass 1 är ju en godkänd skyddsklass som ger ett skydd som i de flesta fall är fullt tillräcklig. Hur stor skillnaden är mellan klasserna anges som bekant i hur stor hastighet på kedjan de motstår, men hur det skiljer i praktiken är svårt att veta utan att provsåga i kängor i de tre klasserna. Men du kan kanske få dig tillsänt några utgångna exemplar av de tre klasserna och prova själv..🙂

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

Williamm  
#665137 Nu förstår jag.
Av vem?

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

anersimyra  
#665140
williamm skrev:Nu förstår jag.
Av vem?

Jag har ett par Haix i klass 2 som möjligen läcker vatten genom plösen. Jag tänkte innan vintern kontrollera tätheten, är det så att de läcker så kan jag skicka dem till dig.. 👍 🙂

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

Williamm  
#665144 Tack!

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga

Williamm  
#670466 Vad tycks om Oregon Waipoua sågskyddskänga?

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

Dennis1982  
#670477
williamm skrev:Vad tycks om Oregon Waipoua sågskyddskänga?

Jag är helnöjd med mina. Är inne på andra paret.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

Brorsan  
#670479
williamm skrev:Vad tycks om Oregon Waipoua sågskyddskänga?


Att använda eller att provsåga i. :D :D

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

Dennis1982  
#670480
Dennis1982 skrev:
williamm skrev:Vad tycks om Oregon Waipoua sågskyddskänga?

Jag är helnöjd med mina. Är inne på andra paret.

Har nog fiordland om jag tänker efter.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga

utgård  
#670527 Jag har testat dom flesta märkena på marknaden och har märkt att Haix kängan som jag haft i två säsonger håller bäst mot väta. Är det riktigt blött och regnigt nån dag som blir man helt genomsur, men inte med dessa. Tyvärr håller inte snörkrokarna riktigt bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).