Avverkning (slutavverkning)

Corona och dess påverkan på skogsbruket.

177 inlägg 31376 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

fendt311  
#635215 Gillar mest det Leif sa om politiker. Så fort man blir politiker tar man på sig spender byxorna. Man investerar i värdelösa projekt.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

fidde12  
#635591 Vad händer när massabruken inte får tag i de kemikalier de behöver?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

80-90  
#635630 I Norge stoppas all ny avverkning ser det ut som !?!

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Höglandserik  
#635646 Hörde att det var leveransstopp på avverkning på södra skogsägarna i Skåne. Gällde alltså nya avverkningar, inte vindfällen eller barkborre. Är detta tillfälligt eller tills vidare?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Amatörhuggare 62  
#635652 Enligt smsutskick.
Rotstående skog ,sparas till hösten.
Ingen avsättning nu.
Kan ej ta emot .

Bara vindfällen för skogsskyddet.(barkborren)
Och då krav på kontrakt först .
Mycket viktigt !

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Amatörhuggare 62  
#635653 Är nog samma på alla aktörer.
För alla man pratar med.
Skall stanna sina maskiner.
( utom Barkborre å vindfällen)

Skotarna ska bara köra i fatt.
Lagren på backen.

Och det märks, inte en underröjning.
Och inte en fällning övergrova.
Eller ledningar eller dylikt.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#635666 Corona kanske går över "snabbt", men konjunkturen den lär nog inte repa sig så snabbt.

Risken är att räntan går upp pga att vår valuta rasar och att man börjar låna utomlands.. Euron kommer nog också tappa rejält mot dollarn. Dollarn kan klara sig bara för att det är en värdsvaluta och tidigare har USA gjort allt för att den ska fortsätta vara det.

Jag har planerat att fälla några kubik ;r att resa maskinhall) men inser nu att det blir omöjligt att få till ett avtal. Så hur förvarar jag stockarna, så att jag får ett minimalt besök av barkborre? Funderar nu på olika sätt att bara dem..

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Torbjörn Johnsen  
#635669
Hema skrev:
Jag har planerat att fälla några kubik ;r att resa maskinhall) men inser nu att det blir omöjligt att få till ett avtal. Så hur förvarar jag stockarna, så att jag får ett minimalt besök av barkborre? Funderar nu på olika sätt att bara dem..


Ta dit en legosåg och såga upp, strölägga och ligga på tork till framtida behov (maskinhallsbygget)?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Amatörhuggare 62  
#635672 @Hema

Ett barkborrenät,från Skogma???
Men andra insekter kolar väl också.
Så inga Bin i närheten.
@Torbjörns idé, bättre.
Såga upp, om du har möjlighet.

Förra lågkonjunkturen, tog väl tio år.
Att reda ut. Om man läser Ekonomi sidorna i olika tidningar

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

fendt311  
#635674 Håller med att det är bättre att såga upp och ströa det.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#635681
Torbjörn Johnsen skrev:
Hema skrev:
Jag har planerat att fälla några kubik ;r att resa maskinhall) men inser nu att det blir omöjligt att få till ett avtal. Så hur förvarar jag stockarna, så att jag får ett minimalt besök av barkborre? Funderar nu på olika sätt att bara dem..


Ta dit en legosåg och såga upp, strölägga och ligga på tork till framtida behov (maskinhallsbygget)?

Tack för ett bra tips. Vad kan det kosta🤔? Har typ inte tid o kunskap. Om jag nu då inte skulle bli permiterad. Tanken var tyvärr att allt eftersom, göra ved av det. Lär väl inte bli så våldsamt många kubik. Har eget behov och folk kommer nog börja elda mer om man måste vända på varje krona?

Ja, jag köpte mig en liten beg 75kvm-hall från Blekinge sent i höstas, som ska upp i år.
1586077833_img_08091.jpg

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Vedproducent  
#635684
Amatörhuggare 62 skrev:@Hema

Ett barkborrenät,från Skogma???
Men andra insekter kolar väl också.
Så inga Bin i närheten.
@Torbjörns idé, bättre.
Såga upp, om du har möjlighet.

Förra lågkonjunkturen, tog väl tio år.
Att reda ut. Om man läser Ekonomi sidorna i olika tidningar

Om du tänker på finanskrisen som ju var senaste riktigt stora lågkonjunktur så tog den absolut inte 10 år. Gick förvånansvärt snabbt ändå för att vara en så djup kris. Svårt att sätta en exakt gräns då dom ju är lite flytande. Men oavsett så vet man ju aldrig före hur en kris utvecklar sig. Det är det som skapar mest osäkerhet av allt. Detta är ju en ny typ av kris också som ingen av oss varit med om. Men alltid efter en nedgång kommer det en uppgång igen för det skapas ett behov under tiden till tjänster och varor som skjuts på framtiden.
https://www.riksbank.se/sv/finansiell-s ... 2007-2010/

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

tallen100  
#635688
Vedproducent skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:@Hema

Ett barkborrenät,från Skogma???
Men andra insekter kolar väl också.
Så inga Bin i närheten.
@Torbjörns idé, bättre.
Såga upp, om du har möjlighet.

Förra lågkonjunkturen, tog väl tio år.
Att reda ut. Om man läser Ekonomi sidorna i olika tidningar

Om du tänker på finanskrisen som ju var senaste riktigt stora lågkonjunktur så tog den absolut inte 10 år. Gick förvånansvärt snabbt ändå för att vara en så djup kris. Svårt att sätta en exakt gräns då dom ju är lite flytande. Men oavsett så vet man ju aldrig före hur en kris utvecklar sig. Det är det som skapar mest osäkerhet av allt. Detta är ju en ny typ av kris också som ingen av oss varit med om. Men alltid efter en nedgång kommer det en uppgång igen för det skapas ett behov under tiden till tjänster och varor som skjuts på framtiden.
https://www.riksbank.se/sv/finansiell-s ... 2007-2010/

Men blev det inte en dipp till runt 2012 som höll i sej några år till, och det hann väl aldrig repa sej nåt vidare där emellan?

Skulle tro det här kan bli utdraget, många som går i konkurs och många har inga pengar att handla för när coronan väl är över. Så det är nog inte gjort i en handvändning..

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#635691 Gick den förra krisen verkligen över?
Eller blev den stimulerad så pass att det gick ändå, sedan började bubblan öka i omfång igen,,, nu sitter vi här med både Corona och en stundande kris som med lite olyckliga omständigheter kan leda till depression...

Vi har inga ramar att försöka suga på denna gång, pratade nyss med en avverknings entreprenör, han sa att är man tvungen att stå i 2-3 månader så är det konkurs för de flesta....

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#635692 Kanske kan det vara nu som näthandeln på allvar slår ut de fysiska butikerna. Rädslan hos folk av viruset kommer göra att man drar sig från att gå tillbaka till hur det var innan. Vem vill åka kollektivt? Bilköer som resultat? Det talas om en andra och kanske även en tredje våg, likt spanska sjukan.. Vi får hålla tummarna, för att det inte blir så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).