Traktorer och processorer

Drift och servicekostnad ”ny” vs äldre traktor?

7 inlägg 7175 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Drift och servicekostnad ”ny” vs äldre traktor?

Axl  
#635628 Ponera att man ska köpa en traktor och räknar med att ha kvar den länge säg 20 år. Vad tror ni blir billigast i service och rep kostnad på den tiden, en äldre Valmet Valtra eller en nyare Nh, deutz eller liknande?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Drift och servicekostnad ”ny” vs äldre traktor?

Axl  
#635631 Tex https://www.blocket.se/annons/flera%20p ... n/86227655 vs https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... l/89162485

Jag tänker bara service och rep kostnad om man bortser från att det skiljer i inköp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drift och servicekostnad ”ny” vs äldre traktor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635641 Lite svårt att gissa i förväg vad som går sönder osv. Men säg att du köper en 1985 års traktor idag,
då är den om 20 år 55 år gammal och kanske inte ens går att laga för vettiga pengar?
Det talar ju för att köpa en modernare traktor nu och byta den om 10 år osv.
Då får man ju dessutom köra en betydligt trevligare maskin hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Drift och servicekostnad ”ny” vs äldre traktor?

källefall8  
#635701 Jag tror tyvärr att det med traktorer börjar bli som med bilar, antingen hålla sig med skapligt nya grejer - yngre än 10 år eller så gamla att dom inte har massa elektronik i sig, typ 80- tal. Moderna konstruktioner som börjar åldras är ett elände. Kör man lite så är det frågan om det är värt det.
Min BM 600 är över 50 år, funkar lika bra nu som då, ingen komfort överhuvudtaget men det funkar. Mycket delar finns att köpa men utöver service är det inte mycket som går åt. Lättskruvad och robust. Tvivlar på att Valtran från 2005 fungerar på samma sätt om 35 år... men visst är det enorm skillnad på att köra, jag vill inte sitta i 600n en hel dag!
Senast redigerad av källefall8 sön 05 apr 2020, 12:19, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Drift och servicekostnad ”ny” vs äldre traktor?

Avslutat-02  
#635702 När jag sålde john deere, så var vi tvungna att räkna med serviceavtal på 5 år för att finansen skulle gå igenom hos vissa bolag..

Ett serviceavtal kostade på en traktor i storleken 150 hk ca 49.000 kr/år.
Och ca 68.000 kr/år på en traktor i 200-250 hk klassen...

Avatar Fallback

Re: Drift och servicekostnad ”ny” vs äldre traktor?

Bosse1  
#635711 Ja nyare traktorer sitter väl fast i sladden :lol:

https://www.vice.com/en_us/article/bvgx ... repairable

Avatar Fallback

Re: Drift och servicekostnad ”ny” vs äldre traktor?

Avslutat-02  
#635713 Det är väl det som gör att man försöker undvika dator helvete så långt som möjligt..

Verkstäder får lägga ner stora summor på programvara för olika märken..
Och inte blir det bättre för det...

En ny john deere var tvungen att kalibreras i omgångar innan man ens kunde starta den, sedan skulle växellådan kalibreras...

Nä usch tacka vet jag de äldre traktorerna..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).