Traktorer och processorer

Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

129 inlägg 67392 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635282
lm skrev:Till båtar är det ganska vanligt med en extra styrplats och det är ju även rymligare att meka samt att försäljarna av produkter är lite mer pedagogiska med sina produktbeskrivningar. I båtvärlden så har man antingen vajerstyrning (typ på utombordare upp till 70-80 hk) och sedan finns det hydraulstyrning.

Är alltså hydraulstyrning detsamma som orbitrol eller varför kallas det inte hydraulstyrning i traktorer eller orbitrolstyrning i båtar? :-b

Efter lite googlande hittade jag länkarna nedan på Flotec Marin. Skulle något av de kiten fungera att köpa och koppla ihop med t.ex styrningen på en Valtra A75? Eller måste man gå på någon av dessa styrenheter och plocka ihop passande delar löst:
https://www.oie.se/Produkt/styrenhet-orbitrol-(P_Q20049)?sectionId=1000196850

Bruksanvisning för installation av extra styrplats:
https://www.flotecmarin.se/pdf/ManualExtraStyrplats.pdf

Paket med nödvändiga delar för en extra styrplats:
https://www.flotecmarin.se/hydraulstyrn ... 7kl3p2n407

De enkla svaret är nej, detta är nåt helt andra grejer du visar där rattenheten är pumpen med.
En obitrol, eller heter de kanske hydrostatisk styrning, tar oljeflödet från en separat pump och styr flödet till styrcylindern.
Den kan fungera som nödstyrning utan pump men då är de tungstyrt.
Sen jobbar de med högre tryck (6000serien 140-155bar)än båtstyrningen (bara 60bar enl monteringsanvisningen) där skulle slangen kapas med kniv och de går inte med obitrolens stålarmerade slangar.
Länken till Oie funkar inte för mej men dom har obitroler som passar traktorer
Senast redigerad av gnisten83 fre 03 apr 2020, 15:27, redigerad totalt 2 gånger.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635286 Sen såg jag kollade i vhbn att att 6000 serien (vet ej A75) har en obitrol för Ls där man utnyttjar lssignalen för att påverkar prioteringsventilen för hydrauliken att skicka olja till styrningen när man vrider ratten annars går till arbetshydraliken.
På orginal twintrac med 2 obitroler finns även en skyttelventil som styrs av lssignalen från respektive obitrol så att obitrolerna får flöde.
På 505-905 är obitrolen utan Ls och ligger i serie med servohydraliken ist, kanske samma som äldre A serie?

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

totte  
#635341 "Orbitrol" är namnet på den speciella ventilkonstruktion som kopplas till en rattstång och som leder ut olja i proportion till hur mycket ratten vrids åt ena eller andra hållet.

"Hydraulstyrning" är ett ospecificerat begrepp för varje styrning som använder hydraulik i någon form.

Båtstyrningen som länkas till har en pump som drivs direkt av rattens vridning.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635342 A75n - A95n har ls

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635421 Ok, får försöka luska ihop ett paket då med delar. Hade varit fint om det fanns något färdigt pack, helst fem gånger mindre än 54000 kr. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Seb macahan  
#635462 Vad ingår i de 54' ?

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

JohannesG  
#635530 Det absolut billigaste sättet att få styrning bakvänt är väl ändå att använda ett dubbelverkande uttag till detta? Om det är samma olja till Styrning som till övrig hydraulik. På 6-8000 är det så i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635533 Visst är det så, lite högt tryck men chockventilerna finns i obitrolen så de klarar sig säkert.
Glöm bara inte en strypning på Max 1mm för att inte få en hysterisk styrning

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635535 Jag tycker inte det skulle bli så fruktansvärt dyrt med att koppla på sig med en extra orbitrol heller? Och då får man en riktig styrning.
T.ex på OIE finns det från 3000 kr, fungerar inte länken går det att klippa och klistra. Googlar men klarar inte få fram vilken som stöder LS dock.
https://www.oie.se/Produkt/styrenhet-orbitrol-(P_Q20049)?sectionId=1000196850
Sedan tillkommer rattstång/fäste för en dryg 5-hundring och ratt.
Och slangar/kopplingar.
Vore kul om någon som är väldigt insatt i detta hade plockat ihop en varukorg med rätta delarna. Inklusive hur man löser så att det går att spärra den orbitrolen man inte använder för tillfället. :grin:

Koppling borde vara lätt fixat för de som har knappkopplingar i växelspakarna, bara att lägga till en fotpedal med klick på bak och då skulle man när man ändå håller på kunna fixa till en knapp för att ställa om bromsen så att den vid behov skulle frikoppla och vips kopplingsfri fram/back. Som någon skrev tidigare i tråden.
Broms borde inte heller vara så svårt att få till rakt bak från handbromsen fast utan spärr.
Det är styrningen som är lite mer krångel med. :???:

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635544 Jag hade absolut kunnat klara mej med spakstyrning i skogen för att runda en extra obitrol.
Hur som om du vill ha de så måste den vara för Ls och de ser det inte ut som deras obitroler är.
Du behöver Ls signalen från obitrolen gör att styra prioteringsventilen.
Resten av dina funderingar köper jag rätt av, kommer att fungera.
Bara så du vet att på orginal twintrac kopplas bakre bromspedalens vajer in på samma ställe som handbromsen så de borde gå att kopiera.
På hitech modellen är det el/hydralisk handbroms med en fjäderbelastad hydralcylinder under golvet där handbromsspaken annars sitter.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Gäddviken  
#635862
gnisten83 skrev:Sen såg jag kollade i vhbn att att 6000 serien (vet ej A75) har en obitrol för Ls där man utnyttjar lssignalen för att påverkar prioteringsventilen för hydrauliken att skicka olja till styrningen när man vrider ratten annars går till arbetshydraliken.
På orginal twintrac med 2 obitroler finns även en skyttelventil som styrs av lssignalen från respektive obitrol så att obitrolerna får flöde.
På 505-905 är obitrolen utan Ls och ligger i serie med servohydraliken ist, kanske samma som äldre A serie?


Ja Gnisten A75 (iallafall från -07) har prioriteringsventil :(( fick jag lära mig då jag skulle sätta på spakstyrning (el vippa) den fungerade bara om man stötte till ratten. Det låter lite omständigt att eftermontera en bakre styrventil på A75.
Mina senaste tankar är att sätta en 2 till 6 ventil på andra hydrauluttaget, och därmed styra framhjulen med samma spak som vagnstyrningen. Vore det ett sätt att komma runt prioriteringsventilen ?
Eller sätta ventilen på flödet till gripen?

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635871
Gäddviken skrev:
gnisten83 skrev:Sen såg jag kollade i vhbn att att 6000 serien (vet ej A75) har en obitrol för Ls där man utnyttjar lssignalen för att påverkar prioteringsventilen för hydrauliken att skicka olja till styrningen när man vrider ratten annars går till arbetshydraliken.
På orginal twintrac med 2 obitroler finns även en skyttelventil som styrs av lssignalen från respektive obitrol så att obitrolerna får flöde.
På 505-905 är obitrolen utan Ls och ligger i serie med servohydraliken ist, kanske samma som äldre A serie?


Ja Gnisten A75 (iallafall från -07) har prioriteringsventil :(( fick jag lära mig då jag skulle sätta på spakstyrning (el vippa) den fungerade bara om man stötte till ratten. Det låter lite omständigt att eftermontera en bakre styrventil på A75.
Mina senaste tankar är att sätta en 2 till 6 ventil på andra hydrauluttaget, och därmed styra framhjulen med samma spak som vagnstyrningen. Vore det ett sätt att komma runt prioriteringsventilen ?
Eller sätta ventilen på flödet till gripen?


Antar att du satte elventilen i serie, före, obitrolen?
Borde fungerat att sätta den i serie med ventilen för yttre hydrauliken(klarar ventilen hela traktorns flöde?)men då måste du ha en serienippel på din styrventil så du inte får tryck på returen utan leder den rätt till tank.
Du borde haft serienippel även om den satt före obitrolen.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Gäddviken  
#635877 Ja den satt före orbitrolen, tror nog jag går vidare med 2 till 6 ventilen så slipper jag ännu mer slangar och kopplingar som ska av o på de få gånger jag tar av vagnen. F.ö. förflyttar jag mig kortare sträckor med vagnsdriften, istället för Hi-shiften.

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

MalZon  
#821789 Är väldigt sugen på att montera Twintrack på min Valmet 6200 -98.
Någon som vet om det är någon som ligger på ett kit och är villig att sälja?

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

RNåhdin  
#821928 Prov hos Laholms traktordemontering. Vi fick tag i delar genom dem när vi eftermonterade twintrac i en 6400.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).