Motorsåg och handhållet

Köpa såg

14 inlägg 2768 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa såg

Nyborg  
#635432 Hittade en såg på Tradera som var intressant. Skickade ett mejl till den som sålde och frågade om det gick att få kvitto på detta och således kunna dra moms. Han svarade att det var privat, men att han kunde skriva ett kvitto på summan plus moms! Mig veterligen så säljer man alltid en vara med moms, är den köpt privat så kan man ju inte dra momsen! Betyder ju i så fall att säljaren kan tjäna på detta. Jag är ju inte heller intresserad av att betala mer än jag behöver... Vad tycker ni? (Hade nog inte i ärlighetens namn inte handlat på det viset.) /Johan



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635443 Köper man något av en privatperson så finns det ingen moms på varan. Detta har diskuterats tidigare i flera trådar, t.ex. Tralsmo - Hur veta om fordonet är momsat ? och Zalman - Sälja skogsvagn privat

Kvitto är ju bra att ha även om man inte betalar någon moms. Behövs t.ex. för att bestämma värde av inventarier.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg

Nyborg  
#635444 Jo, men att då "lägga på" momsen på priset, tycker jag inte låter så seriöst?? Tror ju inte att säljaren i det fallet redovisar denna moms. Sen kan man ju inte sälja nåt "utan moms"?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa såg

Avslutat-02  
#635447 Lagt pris gäller inkl moms.
Ska säljare skriva kvitto så är det priset inkl moms som man skriver.
Man lägger inte på moms bara för att det är en företagare som vill köpa, utan man redovisar på kvitto, nettot, momsen, bruttot.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635449
Nyborg skrev: Sen kan man ju inte sälja nåt "utan moms"?

Jodå, det är ju det man gör om man säljer något som privatperson

vinterrojarn skrev:Lagt pris gäller inkl moms.
Ska säljare skriva kvitto så är det priset inkl moms som man skriver.
Man lägger inte på moms bara för att det är en företagare som vill köpa, utan man redovisar på kvitto, nettot, momsen, bruttot.

Men inte om man skriver kvittot och är privatperson :!: Då kan man bara skriva bruttot eftersom varan inte har någon moms.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg

Avslutat-02  
#635450 Javisst, brutto är det som visas på blocket t,ex..
Annars ska det framgå i text.

T,ex pris exkl moms.
Står det inte så är det bruttosumma som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg

Nyborg  
#635624 Skickade frågan om kvitto lite också för att se hur det togs emot. Är säkert riktigt, men det kändes inte riktigt seriöst att en privatperson har två stycken oanvända hva 390 XP att sälja. Som dessutom svarade på olika språk i mejlen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg

JensSkoog  
#635637
Nyborg skrev:Skickade frågan om kvitto lite också för att se hur det togs emot. Är säkert riktigt, men det kändes inte riktigt seriöst att en privatperson har två stycken oanvända hva 390 XP att sälja. Som dessutom svarade på olika språk i mejlen...

Backa, backa, för tusan :-ss
Det där verkar så absolut skumt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg

Nyborg  
#635644 Ville gärna ha en sån såg, men givetvis backar man på sånt! Går tydligen fortfarande att köpa på flera ställen. (Seriösa då...) :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg

Gustav1  
#635648 Jag skickade ett mejl till han på tradera men han blev sur när jag frågade om kvitto. Han påstår att hans byggfirma köpte in tio st 390xp till en skogsavverkning. 3 st är kvar som han säljer privat. Bedrägeri säger jag

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg

JensSkoog  
#635651
Nyborg skrev:Ville gärna ha en sån såg, men givetvis backar man på sånt! Går tydligen fortfarande att köpa på flera ställen. (Seriösa då...) :-bd

Ja, en sån såg skulle jag ochså gärna haft, men från
någon seriös säljare som inte bedriver mumbo-jumbo :wink:
Gustav1 skrev:Jag skickade ett mejl till han på tradera men han blev sur när jag frågade om kvitto. Han påstår att hans byggfirma köpte in tio st 390xp till en skogsavverkning. 3 st är kvar som han säljer privat. Bedrägeri säger jag

Begrägeri, eller rent ut tjuveri. Om firman köpte tio och han säljer en eller fler oanvända, så stjäler han från eget firma och kallar det tap i rekenskapen. Tyvärr altfor ofta förekommande.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg

Nyborg  
#635748 Funderar på att i framtiden köpa ett litet sågverk, typ Logosol el dyl. Är en Husqvarna 390 XP en bra såg för detta ändamålet? Borde väl vara positivt med stor slagvolym i det fallet, borde väl orka med bättre då? Och som sagt, skulle vara kul att ha en rejäl motorsåg!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg

totte  
#635763 Torde vara mycket lämplig för sågverksbruk. Där gäller det att ha lite att köra med, så man helst inte behöver pressa ut det allra sista för att något skall hända.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635819 Enda nackdelen med en HVA-såg är att utbudet av svärd för klyvkedjor verkar ganska begränsat. Vad jag vet finns det bara Oregon Prolite som har 1,3 mm spår, 3/8 delning och HVAs stora fäste för Oregon 91R och Stihl PMX kedjor. Behöver man mer än ett 20 tums svärd måste man gå upp till 1,5 mm spår och Oregon 73RD kedja, som verkar göra ett bredare spår än 91R och därmed borde såga långsammare. Sen kan man ju alltid fila om en "vanlig" kedja till klyvfilning men då är en slipmaskin att föredra :smile:

För Stihl motorsågar verkar det finnas fler alternativa svärd, speciellt som att Logosol har teamat med Stihl på något sätt.

https://www.oregonproducts.eu/site/PRO_ ... yer_UK.pdf finns en sammanställning av Prolite-varianter. Av någon anledning har inte Prolite 91 något hål för kedjesmörjningen :???:

Söker man på https://www.oregonproducts.se/se/soek-a ... iklar.html och väljer väljer Jonsered sågverk 600+ kommer bara 91R-kedjan upp men inget svärd, vilket tyder på att Prolite-svärden verkar på väg ut. Som tur är har jag tre stycken 20" Prolite svärd som bara behöver lite slipning ibland för att jämna till anliggningsytan mot kedjan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).