Motorsåg och handhållet

Manuella röjningsredskap

65 inlägg 46054 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60386 Jo, det var ju därför jag köpte den...
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61920 Nu har jag även investerat i en tvåhands Vassen (Vetlandarisk) från Sandvik (Bahco). Dock fanns det inget eggskydd till denna. Vad rekommenderar forumet för eggskydd till denna röjkniv?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Nytt skaft till gammal favorit: dubbeleggade röjningskniven

traktorz  
#63533 Vi har en klassisk Röjningskniv, vars hemmagjorda skaft har gått sönder.
Tar tacksamt emot tips på utformning och materialförslag till ett nytt skaft.

P.S. Hittade även ett kommersiellt alternativ från Fiskars, men tror knappast det går att få tag på ett dylikt plastskaft till den gamla dubbeleggade favoritkniven?

P.P.S. Som eggskydd använder vi ett gammalt skydd från ett motorsågsvärd.

Röjningskniv_P7203262s1280.jpg

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63541 Om du ska göra ett nytt träskaft, så försök få tag i en bit ask eller möjligtvis björk. Hickory är annars ett vanligt material i yxskaft, men jag undrar om det är så lätt att få tag på en bit hickory i Sverige.

En fulvariant är ju annars att köpa ett löst yxskaft i lämplig längd och modda skaftet så att det passar din kniv. En lustighet i sammanhanget är att det finns lösa trähandtag till Bahco/Sandviks tvåhands-Vassen, men inte till deras enhands-Vassen. Din röjkniv verkar vara av enhandstyp.

PS, det är inte bara Fiskars som kör med plasthandtag på sina röjknivar utan det gör även Jonsered.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

totte  
#63543 Ett förnämligt skaftmaterial får man av rönn, men den skall torka långsamt, helst i ett ouppvärmt uthus och i ett år eller så. Har gjort ett par hammarskaft av rönn, dom blir enormt hållbara. Lite svårt att få tag på bra rönnvirke bara, är ofta röta i dom stammar som har nån grovlek, och det måste vara lite ålder på träet, unga smala rönnar är för mjuka i träet.

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

swe#kipp  
#63570 Rönn kallas för "bergs ask" i USA har jag läst nånstans så då kan jag tänka mig att det funkar bra som skaft material :)

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

totte  
#63587 Det är mycket elastiskt, brukade göra pilbågar av det när jag var grabb, inte lika bra som ene men lättare att hitta lämpliga bitar än av en i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63595 Kan du inte få tag i Ene så är nog Ek eller Avenbok bra nog.

Har några skaft från Alm men de vibrerar nåt förbannat!

Segvuxen Lärk ska vara hårt som tusan sägs det...

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

johan eriksson  
#63603 Smeder förr i världen använde rönn till sina sätthamare o.d. stod alltid något i reserv på kupan ovanför ässjan.

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

totte  
#63606
Mange skrev:Kan du inte få tag i Ene så är nog Ek eller Avenbok bra nog.

Har några skaft från Alm men de vibrerar nåt förbannat!

Segvuxen Lärk ska vara hårt som tusan sägs det...


Ek är för stumt, det blir också vibrationer. Avenbok och lärk vet jag inte hur det är. Det som är hemligheten med bra skaftmaterial är att det skall bara både hårt och elastiskt. Elasticiteten gör att det tar upp vibrationerna från anslaget. Ask och rönn är de bästa av de inhemska träslagen vad jag vet. Rönn är också ett trevligt material att snida i, har gjort några salladsbestick i det.

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Pidden  
#63622 Jag föredrar röjkniv (vetlandarisk)! :)

Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63702 Vad säger ni om Hägg som skaftmaterial? Är faktiskt väldigt segt och inte allt för stumt. Ofta lite krokigt så man kan få vilken form man vill på skaftet utan att träet går på tvären.

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

totte  
#63704
Ernst skrev:Vad säger ni om Hägg som skaftmaterial? Är faktiskt väldigt segt och inte allt för stumt. Ofta lite krokigt så man kan få vilken form man vill på skaftet utan att träet går på tvären.


Ingen aning faktiskt, har du provat själv och har det funkat?

Användarvisningsbild

Re: den dubbeleggade röjningskniven

traktorz  
#63723 Tack för de många goda tipsen på val av träslag (hårt & elastiskt) till skaftet.
Nu blev det dock en fulvariant med hickory, samt att röjkniven blev en tvåhandsdito, till skillnad mot ursprungligen enhandsdito.
Det var tre hål i knivämnet, så jag borrade tre hål i två plåtbitar på var sida om träskaftet som extra förstärkningar. Få se hur väl det nya skaftet håller. Har ju sett hockeyspelare damma på med sina hickoryklubbor, så att flisorna ryker.

Niking skrev:Om du ska göra ett nytt träskaft, så försök få tag i en bit ask eller möjligtvis björk. Hickory är annars ett vanligt material i yxskaft, men jag undrar om det är så lätt att få tag på en bit hickory i Sverige.

En fulvariant är ju annars att köpa ett löst yxskaft i lämplig längd och modda skaftet så att det passar din kniv. En lustighet i sammanhanget är att det finns lösa trähandtag till Bahco/Sandviks tvåhands-Vassen, men inte till deras enhands-Vassen. Din röjkniv verkar vara av enhandstyp.

Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63754
totte skrev:
Ernst skrev:Vad säger ni om Hägg som skaftmaterial? Är faktiskt väldigt segt och inte allt för stumt. Ofta lite krokigt så man kan få vilken form man vill på skaftet utan att träet går på tvären.


Ingen aning faktiskt, har du provat själv och har det funkat?


Faktiskt inte, men min far hade alltid några småbitar liggande till "rivepinnar", alltså pinnar till krattan. De var slitstarka och knäcktes inte så lätt som rönn då de torkat. Som yxskaft skall jag testa - har en gammal EX-yxa liggande som behöver skaftas om. När jag får tid.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).