Skördare

Nya Ergo C4 H7.

84 inlägg 29161 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#56452 Kom på att fel typ av turbo var monterad från början så den är också bytt och nu tål den att stå i lutningar. Som tur är så skotar han med en 890.3 och på det halvår han haft den så har han endast bytt en slang (dåligt pressad) och dosan till motormodulen.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

tredor  
#57866 Hur går de för er? funkar han nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#57911
tredor skrev:Hur går de för er? funkar han nu?

Ja nu verkar han fungera. Hoppas det förblir så. För tillfället är han nytvättad och inne på service.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

tredor  
#57969 Så bra! hoppas det håller i sig och lycka till i fortsättningen mä.Skriv gärna om det händer nåt mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#59369 Nu går den som den ska. Nu har vi huggit 1500 m3fub på enkelskift, på fem dagar i 0,36 skog. Så skulle det alltid vara!

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#59825 Ergon har nu gått strålande på bra skog sen efter servicen. Ponsse skulle fixa dataklaven idag med gick bet. Världens dyraste mösshängare! Om jag får skryta så har R. fixat det själv och fick faktiskt 100% på ett skifte i vintras.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

Ponsse  
#61318 Vi har en ergo. Och vi har aldrig haft något problem med den, man har hört att planetväxlar går osv osv. Men har aldrig hänt. Jag tror att det beror lite på förare oxå! Om man har lite service på sakerna, för har träffat mycket papparslen som bara kör sönder grejerna! Och sen klagar dom på att det är maskinens fel. Vi hade ut en John deere 1470D på prov, förra hösten. Och det var då det största skit jag kört :surp: blev verkligen besviken, stor, klumpig och orkeslös!! 👎 Ergon med H7 och C4 är det mycket bättre snurr i aggregatet än sur H480, CH8 kan ju kasta sig i väggen när det gäller styrka i kran! Men däremot basmaskin skulle man gärna vilja ha :-bd ;) Jag tror att folk har fått någon dum uppfattning om Ponsse bara för att någon annan företagare runt omkring dom har haft problem med Ponssarna, då tror folk att alla ponssar strular! Helt fel är det iallafall!!

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#61342
Ponsse skrev:Vi har en ergo. Och vi har aldrig haft något problem med den, man har hört att planetväxlar går osv osv. Men har aldrig hänt. Jag tror att det beror lite på förare oxå! Om man har lite service på sakerna, för har träffat mycket papparslen som bara kör sönder grejerna! Och sen klagar dom på att det är maskinens fel. Vi hade ut en John deere 1470D på prov, förra hösten. Och det var då det största skit jag kört :surp: blev verkligen besviken, stor, klumpig och orkeslös!! 👎 Ergon med H7 och C4 är det mycket bättre snurr i aggregatet än sur H480, CH8 kan ju kasta sig i väggen när det gäller styrka i kran! Men däremot basmaskin skulle man gärna vilja ha :-bd ;) Jag tror att folk har fått någon dum uppfattning om Ponsse bara för att någon annan företagare runt omkring dom har haft problem med Ponssarna, då tror folk att alla ponssar strular! Helt fel är det iallafall!!

Vi har 28 års erfarenhet i skogen utav bl a 250/706, 260/706, 280/762 med 184 E-kran, 1270A dapt, 1270A 3000, 1270B 3000, 1270C 3000, 1470D Timbermatic 300 och har även jobbat som prov- och demoförare för Timberjack och är kallad pedant av andra entreprenörer. Kör senast Ponsse Ergo C4 H7, 02 i tillverkning och Ponsse provar lite nya saker på den maskin. Den ser ut som ny fortfarande och vi har aldrig knäckt en planetväxel i hela vårt liv. Den går bättre än övriga uppräknade, när den går som den ska. Vi har bytt ut mycket i kran för att få följsamhet med rullar och elkablar. Även aggregatetet är ombyggt, för det är ett av de första. I Ponssen sitter samma princip som Mastern var byggd på, med pumpväxellåda. Ösa hade rätt i från början, hytten ska sitta på traktordelen. Idag på 0,35 skog blev det 446 m3 fub på 11 timmar och det gör man inte med en dålig maskin. Vi är nöjd med maskin. På serien efter 0-serien som vi har sitter det nya midjor och det finns nog ingen kran som lyftar så mycket (C4 lyfter sönder gamla midjorna) och aggregat som matar så bra som H7. Har ej provat H8 så det har vi ingen erfarenhet av.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

tredor  
#63517 Hoppas allt är bra både med Ergon och er själva! Kanske semestertider nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#63520 Nej semestern är över för Ergons del men 3 fina veckor blev det och maskin fortsätter att gå bra. Själv är jag arbetslös och för att få tiden att gå samt röra mig så är jag inne på nästa års ved.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

tredor  
#63522 Jo,veden behövs ju alltid,väl att Ergon går bra nu. förra inlägget,40.5fub/tim,inte dåligt i 0,35 skog!

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#65852 Jag tänkte göra en liten rapportering om våran Ergo. Tryckslangen gick efter 5000 m3 efter servicen, invändigt i kran 😡 och idag gick tätningarna i den nya svängväxeln som inte gått 2000 timmar ännu. Oljan har alltid följt nivåerna i burken. Nu börjar R. lessna ur alldeles ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65856 Dax att skaffa en valmet skördare oxå då :wink:

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#65858
ume skrev:Dax att skaffa en valmet skördare oxå då :wink:

Vi är erbjuden att prova en Valmet 931 en vecka under hösten. 🧠

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65861 Där har ni ljuset i tunneln 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).