mån 20 jul 2009, 12:26#63502
Härligt att se att bilarna får fortsatt liv.
Körde mycket TGB30/40 under min tid i gröna kläder.
En sak som inte så många vet om SBA/SBAT är att de faktiskt har fler växlar än vad man kan komma åt via automatlådan
Normalt sett växlar det H1-H2-H3-M3 Där H står hydrauliska växlar där momentomvandlaren jobbar. M växlar är rent mekaniska med låst momnetomvandlare.
Jag kommer inte längre ihåg vilken växel det var Bo läget använde men jag har ett svagt,svagt minne av att det var M2
Det finns/fanns en diagnosenhet till automatlådan som gjorde att man kunde köra på valfri växel istället. Som det är nu får man pressa rätt hårt runt 50-55 innan bilen växlar från H3 till M3
Ett litet tips är att ni funderar på att göra någon typ av stänkskydd för elventilerna till automatlådan. Fukt/smuts där var ett av de vanligare problemen vi hadde.