Motorsåg och handhållet

Vad säger skylten?

111 inlägg 18847 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#634993
vinterrojarn skrev:Är bågen orange eller gråsvart?

Orange 90 tal.
Gråsvart 80 tal..

En hva 40-45 är jag uppfödd med från far min... Vet inte hur många jag har sparat på...men det är många...och lika många har jag kört ihjäl... :-bd


Här står den och skäms bredvid 353:an som var en riktigt rejäl såg som fortfarande fungerar men jag kör inte med den längre.
-.jpg


Har en 40:a liggande också, årmodell -92 troe jag den är men tror inte det är något jag kommer att försöka få igång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad säger skylten?

Avslutat-02  
#634998 Det där är en 90 tals såg..

:-bd

Sista sprängskiss är från 1998...
Senast redigerad av Avslutat-02 ons 01 apr 2020, 20:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#635001
vinterrojarn skrev:Nej styrbågen...
Och cylinderkåpan..

Den hel orangea sågen kom efter den två färgade...

89 var sista med den bättre fjädringen, sedan blev sågen stelare i fjädringen.

Jag har en helt i original kvar...

80 tals sågen hade en mjukare båge som var mer åt det svarta hållet..
Och 90 tals sågen hade en räfflad grå eller orange båge...ganska ljus grå..


Just fjädringen på min 45:a är ett litet gissel, fjädrarna känns alldeles för mjuka och jag har dragit av flera stycken. Använder den mest till trädgårdsröjning och dikesrensning och till det så duger den alldeles utmärkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#635002
vinterrojarn skrev:Det där är en 90 tals såg..

:-bd


Japp, du har nog rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad säger skylten?

Avslutat-02  
#635004 Man kan köpa till Jonsered 2040-2045 de hade liten annan form på sina fjädrar..höll mycket längre...

Brukar vara den till bakre handtaget som strular...

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#635010
vinterrojarn skrev:Man kan köpa till Jonsered 2040-2045 de hade liten annan form på sina fjädrar..höll mycket längre...

Brukar vara den till bakre handtaget som strular...


Just bakre handtaget, såna har jag dragit sönder ett par stycken. Kanske mest för att skruvarna kan ha en tendens att öppna sig så det blir större spel. Sist jag bytte låste jag med loctite och sedan dess har det hållit

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad säger skylten?

Avslutat-02  
#635012 Det går att ta en likadan som sitter fram till bågen, som ska ha en bit tyg på insidan för att motverka detta...

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#635017 Ska se om jag har en med tyg liggandes i skrotlådan.
45:an är lite för klen att ha med sig i skogen även om motorn känns pigg men då chassit känns lite klent och svajigt när man börjar bröta på något grövre.
Men till röjning och gallring är det en utmärkt såg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad säger skylten?

Avslutat-02  
#635019 Finns ju cylinder till 49cc...
:mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635022 Inte säker på när de kom. Rätt säker på att de hade silver skylt de första åren.

Har nog ingen 45 med orange båge....
Tror inte jag sett nån heller så lite bilder hade varit kul.

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635023 49 har jag nog inte men 40,45, 40special och 45special har jag. + Jonseredarna och en hög Partner.

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#635024
vinterrojarn skrev:Finns ju cylinder till 49cc...
:mrgreen:


Nja, risk att chassit vrider sig ur händerna vid gaspådrag då och så står man där med handtagen i händerna och resten ligger på backen... :mrgreen:

Roar mig att klämma en större cylinder på 50:an istället, känns som den klarar en uppgradering bättre än 45:an

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad säger skylten?

Avslutat-02  
#635026 Ska försöka hinna med detta då...

Fanns många olika varianter..
Man kunde ju tro att Jonsered, Husqvarna, partner skulle vara lika....men näpp det skiljer små grejer på de olika, lika som de är lika...

Avatar Fallback

Re: Vad säger skylten?

Avslutat-02  
#635027 Jag har en skuren som jag funderar på att sätta i 49cc cylindern i.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#635030
vinterrojarn skrev:Ska försöka hinna med detta då...

Fanns många olika varianter..
Man kunde ju tro att Jonsered, Husqvarna, partner skulle vara lika....men näpp det skiljer små grejer på de olika, lika som de är lika...


Men många detaljer som ändå är lika. Jag har huggit upp några "gulingar" och tagit vara på grejer som passat rakt av på 45:an. Bla. chassidetaljer men också fjädrar till kastskyddet, bromsband, kedjespännare mm mm.

Och lugna sig med tjäran och fjädrarna nu, sågarna jag plockat sönder och skrotat var totalt sönderkörda.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).