Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Star vajerkran

19 inlägg 10142 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Star vajerkran

moraggarn  
#587763 Tjena på er!
Har länge tänkt köpa mig en vajerkran för att underlätta mitt manuella arbete i skogen något.
Har nu funnit en Starkran som till att börja med uppfyller några kriterier, såsom lågt pris samt nära att åka och hämta.
Imorgon ska jag åka och kika på den och undrar nu över vad man bör kolla på inför köp av en sådan kran.
Bromsen bör man väl kolla på, men hur viktig är den om man enbart tänkt ha kranen som vinsch, alltså inte vid lastning/lossning?
Det jag hittills vet är att det finns vajer i bra skick, det finns "gott om vajer" dock okänt hur mycket.
Den fungerade perfekt när den senast användes för ca 10 år sedan, har sedan dess stått inne på en loge.
Kraftöverföringsaxel medföljer
Priset är 1500:-.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Star vajerkran

rokon  
#587767 För det priset och som du beskriver läget så är det bara att köpa.
Vad du ganska enkelt kan kolla är att stödfötterna ser ut att kunna löpa upp och ned i balken de sitter i, om balken är demolerad där så får du reparera det.

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran

moraggarn  
#587770 Tack för ditt svar!
Ja det är lite så jag tänkte, för 1500:- så är det väl inte så mycket att fundera på, bara kraftöverföringsaxeln är ju värd några kronor.
Skulle det sedan vara något att reparera så är det ju ingen raketforskning samt att man kan kolla igenom forumet här. Men tack för tipset om stödbenen, det hade jag inte tänkt på :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Star vajerkran

moraggarn  
#587974 Sådär, då var kranen hämtad!
Vid en första anblick så kan sägas att vajern ser bra ut, säljaren hade för sig att det var ca 40 meter vajer, kranen är rak och fin, så den verkar inte ha varit med om några större saker.
Dock har jag märkt att hjulet i toppen på bommen sitter fast samt att trumman med vajern inte snurrar, jag kan inte dra ut vajern.
Spaken går lätt och fint, även spärrarna klickar och rör sig när man rör spaken.
Än så länge ligger kranen kvar på släpkärran, det kanske går lättare att dra ut vajern och ev leta fel när den monteras på traktorn, jag vet inte hur lätt eller trögt vajern ska gå när man drar ut den.
Snett ner till vänster ( kl 7) sitter en skruv med två muttrar, denna skruv ser ut att trycka på någon sorts backar, kan det vara denna som trycker såpass hårt att trumman bromsas, att den helt enkelt nyper för hårt? Då kranen stått oanvänd (under tak, på loge) i 10 år så utgår jag från att man även behöver klämma i lite fett här och där, dock tycker jag det ser väldigt smörjt och rejält ut, men nytt fett skadar väl aldrig i och för sig, men tycker ej att detta bör vara orsaken till att trumman sitter fast, såpass smort ser det ut att vara.
Då jag letat igenom forumet gällande Starkran så läste jag någonstans att man kunde fästa vajern i ett träd, lossa den nämnda skruven för att sedan, sakta, köra traktorn framåt för att få det att lossna. Skulle detta vara en väg att gå, för att sedan åter justera skruven?
Många frågor, säkerligen med enkla svar, förhoppningsvis. Vore tacksam om någon vänlig själ hade lust att guida och hjälpa mig lite med detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Star vajerkran

rokon  
#587989 Du måste ha den på traktorn innan du kan avgöra hur det fungerar.
Grattis!
Det är ett trolleri med snöret som får den antingen att hålla lasten, och då kan du inte alls dras ut den, eller när det är läge för att wincha in.
Att skivan på övre axeln har fastnat är inte så konstigt, den sitter monterad utan glapp, bästa oljan för att få den att lossna och hindra fastrostning är omegas krypolja 636, säljs av mekonomen på sprayburk, dyr men kvalité utan lösningsmedel, och tyngre än vatten. Du kan ju värma på hjulet där med en gasollåga efter inoljning och knacka försiktigt, ha inte bråttom lossnar det inte första dagen så prova nästa, det går till sist.
På Sonnys maskiner kan du ladda ned bruksanvisning http://www.sonnys.se/index.php/skogsbru ... skran-star
Innan du alls försöker med att köra winchen så se till att på något vis få ut wire helst utan någon krok där ute på ändan, för innan man fått till hur det fungerar så är det inte kul att köra in wiren så att kroken fastnar i blocket på kranen och låser wiren i sträckt läge. Det är även bra att smörja wiren, då kan du ju använda billig motorolja där.
Kom på du bör väl ha en liten massavedsbit fäst för att wiren ska bli spänd på trumman när du testar, det var flera år sedan jag körde starkran nu. Ta det lugnt till en början och stanna inwinchningen i tid, du skulle ju inte använda den vid lastning, även om du säkert vill testa längre fram.

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran

moraggarn  
#588508 Sådär, då har kranen i alla fall kommit av släpet och står nu i upprätt läge. Det första jag märker är att det, utan problem, går att dra ut vajern, tidigare trodde jag att trumman satt fast, men så var ej fallet.
Imorgon har jag tänkt koppla den till traktorn, men jag har en liten fundering.
Om jag nu ställer manöverspaken i horisontellt läge, så drar jag ju ut vajern, trumman är alltså frikopplad.
Låt säga att den nu sitter på traktorn och jag ska köra igång, då drar jag i snöret, spaken går uppåt och den börjar vinscha in, ska spaken då stanna kvar i det övre läget om jag släpper eller ska den återgå till horisontellt läge (mittenläge)?
Som det är nu så åker den tillbaka dit av sig själv efter att man ställt den i vinschläge så att säga.
I nuläger skulle jag alltså behöva stå och hålla i snöret, under hela vinschningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Star vajerkran

jannee  
#588515 Jag har inget snöre bara en spak och medan jag vinschar måste jag hålla i spaken, ibland hårdare, beror alldeles på hur hårt jag vill lägga an banden.
När jag sedan släpper spaken håller sig vajern still = låst läge, om inte får man justera. därefter är det bara till att frilägga.
Allt är egentligen självklart :smile:

Användarvisningsbild

Re: Star vajerkran

rokon  
#588532 Ja du skall hålla i snöret under det att du spelar in, vitsen med snöret är att du skall kunna stå en bit ifrån av säkerhetsskäl.
Om du vill vara närmare stocken så kan du ju köpa tex en förlängning till hundkoppel som man kan dra ut kommer ej ihåg namnet på det.
Kul att det frikopplade sig,

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634878 Jag blir inte riktigt klok på hur det här är tänkt att fungera. När man står borta vid stocken och startar invinschningen, och sedan släpper. Är den i friläge då? Eller går bromsen in direkt?

Eller måste man manuellt slå till bromsen, när man vill övergå till lyftning/sänkning?

@rokon @jannee

Användarvisningsbild

Re: Star vajerkran

Suneland  
#634881
Mangan skrev:Jag blir inte riktigt klok på hur det här är tänkt att fungera. När man står borta vid stocken och startar invinschningen, och sedan släpper. Är den i friläge då? Eller går bromsen in direkt?

Eller måste man manuellt slå till bromsen, när man vill övergå till lyftning/sänkning?

@rokon @jannee


Bromsen är konstant i under vinschning och funktionen växlas genom att man släpper ner "spaken" i bottenlaget dit den faller själv om den har lite fart, då man därefter drar i spaken försiktigt igen så lättar man på bromsen. Drar man den förbi frikopplat läge så växlar den tillbaka till vinschning igen. :-bd

Klart som korvspad va? :d

Användarvisningsbild

Re: Star vajerkran

rokon  
#634882
Mangan skrev:Jag blir inte riktigt klok på hur det här är tänkt att fungera. När man står borta vid stocken och startar invinschningen, och sedan släpper. Är den i friläge då? Eller går bromsen in direkt?

Eller måste man manuellt slå till bromsen, när man vill övergå till lyftning/sänkning?

@rokon @jannee

Det är tekniken hur man hanterar snöret som avgör vad som händer, drar du i snöret så vinschar den in stocken, släpper du efter lite i snöret så saktar/stannar stocken, drar du mer i snöret igen så spelas stocken åter in.
När stocken närmar sig kranen för lyft så släpper du efter snöret (som är fäst i spaken på starspelet, på spaken finns en liten hake som fäster i en ansats på spelets öppning för spaken då händer inget mer där du kan släppa snöret och stocken blir då hängande .
För att släppa ned spaken så drar man med en snärt i snöret och släpper det helt då åker spaken ned förbi ansatsen där haken annars fastnar och stocken ramlar ned med en väldig fart men som man då kan dämpa genom att dra något i snöret igen.
Svårt att förklara det här då det nu var flera år sedan jag körde mitt Starspel, men när spelet är rätt justerat, väldigt finkänsligt på en mutter som sitter på spelets genomgående axel (pto) så funkar det och man kan få en känsla för hur det fungerar, går knappast att läsa sig till, men som jag sagt flera gånger det är som trolleri, om en som kan dra i snöret så går allt som det skall, innan dess så blir det mera tok.
Mangan har du skaffat dig ett Starspel? Du hade ett annat fabrikat tidigare vill jag minnas?
Senast redigerad av rokon ons 01 apr 2020, 13:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran

Palakangas  
#634883 Det förklarar en hel del. Gubben jag köpte FMV vajerkran/vinsch av, han hade lagt sin Skogskompis på hyllan relativt omgående. "Man ska stå vid vinschen när man kör". Skämt åsido, jag sålde Skogskompis och står vid vinschen. Med en hand på bakhjulet.

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634898 Okej, fattar jag rätt då att det är såhär:

1) Vid vinschning när man har vinschat en bit och sedan vill dra ut vajern igen (koppla om, koppla till fler bitar) , så släpper man försiktigt så stannar den i frikopplat läge.

2) När man går över till lyft, så släpper man snöret lite hastigt och den slår tillbaka till bromsläge. Sen när man vill sänka, så går det att göra sakta och kontrollerat???

Jag förstår inte varför det är så svårt att hitta filmer på folk som gör dessa moment med ett snöre! :) Får ju bara upp mina egna... Jag har fortfarande min Rottne Junior (tror jag). Just nu kör jag utan broms, med lite finlir i snöret så kan man hålla stilla.

Kollar runt lite om det finns bättre grejer att investera i, hade gärna åkt och provat någons kran. Om ni behöver något dagsverke, hojta till. Även om Gunnarsbyn är lite långt bort...

Användarvisningsbild

Re: Star vajerkran

Nyborg  
#634912
Mangan skrev:Okej, fattar jag rätt då att det är såhär:

1) Vid vinschning när man har vinschat en bit och sedan vill dra ut vajern igen (koppla om, koppla till fler bitar) , så släpper man försiktigt så stannar den i frikopplat läge.

2) När man går över till lyft, så släpper man snöret lite hastigt och den slår tillbaka till bromsläge. Sen när man vill sänka, så går det att göra sakta och kontrollerat???

Jag förstår inte varför det är så svårt att hitta filmer på folk som gör dessa moment med ett snöre! :) Får ju bara upp mina egna... Jag har fortfarande min Rottne Junior (tror jag). Just nu kör jag utan broms, med lite finlir i snöret så kan man hålla stilla.

Kollar runt lite om det finns bättre grejer att investera i, hade gärna åkt och provat någons kran. Om ni behöver något dagsverke, hojta till. Även om Gunnarsbyn är lite långt bort...

När du vill frikoppla vajern så släpper du snöret så att spaken faller förbi stoppläget och ända ner. Sedan drar du tillbaka upp till stoppläget så spaken fastnar. Då är vajern frikopplad. När du har hängande last gör du samma moment, sänkläget börjar från botten, alltså när du har passerat stoppläget, och drar försiktigt i snöret. Går att smyga ganska bra med lite träning.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran

Avslutat-03  
#641533 Fortsätter på denna tråden för att få lite hjälp med min starkran. Fick riva isär den för att få loss vajern som glidit utanför trumman och kilat fast. Och nu när jag monterat ihop den blev jag osäker på hur hävarmen till bromsen ska sitta.

Kollade sprängskissen som går att hämta från Sonnys men min modell är nog äldre, från 1980 så det ser inte likadant ut.

Bifigar två foton som hjälp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).