Servicebyggnader

Maskinhall kostnad lösvirke kontra modulbygge

20 inlägg 47649 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinhall kostnad lösvirke kontra modulbygge

uffejohan  
#552044 När jag göt plattan i min hall för 15 år sedan, fanns det en betongkvalitet med inblandning av typ ”småspik”som gjorde att man, enligt betongleverantören, inte behövde armera och dessutom kunde minska på betongtjockleken. Spiken i sig utgjorde armering och resultatet blev jättebra. Jag lade ut 10 cm på packad kross och hitintills har det hållt utan sprickor.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall kostnad lösvirke kontra modulbygge

Micke r  
#552047 Sån betong använde jag det Kallas för fiberbetong har jag för mig om.
Jag la dock några armeringsjärn i voten och vid porthålen.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall kostnad lösvirke kontra modulbygge

Oden  
#552050
uffejohan skrev:När jag göt plattan i min hall för 15 år sedan, fanns det en betongkvalitet med inblandning av typ ”småspik”som gjorde att man, enligt betongleverantören, inte behövde armera och dessutom kunde minska på betongtjockleken. Spiken i sig utgjorde armering och resultatet blev jättebra. Jag lade ut 10 cm på packad kross och hitintills har det hållt utan sprickor.


Kan det vara något man använde typ samma lika som sprutbetong. Dvs sånt man klär in vägtunnlar o dyl. Har för mig att då används några cm långa strån av metall. Har själv tidigare experimenterat med fiberbetong fast då gjort av plast 4-6 cm platta plaststrån som är veckade några gånger för bra fäste. Även testat o haft i färgämnen i betong. Men det sk*ter jag nog i till plattan :mrgreen: .

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinhall kostnad lösvirke kontra modulbygge

Oden  
#552074 Hittade en leverantör till Lundquist Trävaru AB som skulle kunna vara något? Där kommer maskinhallen i 1.2 meters sektioner väggarna alltså liksom Lövångers. Det jag lyckades med hos Lundquist var att få till en databild över hallen.

Glömde nämna om jag bygger så kommer jag se till att få en övervåning på hallen för förvaring osv.... IOM att de ekonomibyggnader jag redan har är i olika stadier av förfall. :roll: Så hallen kommer bli närmare 8 meter hög med 38 graders takvinkel. Bra ur snösynpunkt men en tråkig siluett ifrån sovrumsfönstret IOM att den kommer skymma lite ängar o skog. Om jag nu inte väljer o lägga den annorstädes?

Apropå placering hur resonerar ni andra? Ligger hallen nära så har man överblick mot tjuvar o annat pack samt nära o traska dit om man skall hämta traktor/snöskoter/fyrhjuling osv..... Hur tänka/resonera? Sedan vidare är det ju det här med brandskyddsregler o avstånd....

Nu är det bara o invänta att Svenska Spel ringer o berättar att man vunnit på Lotto..... :mrgreen:

Mvh Oden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinhall kostnad lösvirke kontra modulbygge

H-E  
#634869
Micke r skrev:Byggde maskinhall 2017 i lösvirke 15*20meter
3st hovmaportar 4,50*4,50.gjuten platta ca15cm. Hela kalaset ca 400000


Vore intressant att höra hur mycket av dessa 400.000:- är fördelat för platta/grund och virke?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).