SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågar i gallring

102 inlägg 43283 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#634567 Frågade serviceavdelningen på Hva om hur dessa var att skruva...

Fick en stor suck till svar sedan,,, kommer du ihåg i början av Automower...?

Ja svarade jag...

Ja dessa är 100 gånger värre...
:mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

tallen100  
#634595
bork skrev:
Niking skrev:Tja, många trådar i denna kategori berör ju just krånglande bensinare. Men jag har hittills inte hittat någon tråd om krånglande batterisåg på Skogsforum... \:d/
/Niklas


det borde finnas fler bensinsågar i bruk än batterisågar...nog inte många som vill börja skruva batterisåg själv heller

Kan det vara tio stycken på forat som har batterisåg :d

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#634600 Det är nog fler.. :d
Men grejerna är för nya för att jävlas... ännu... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

tallen100  
#634601
vinterrojarn skrev:Det är nog fler.. :d
Men grejerna är för nya för att jävlas... ännu... :mrgreen:

Jamen vi säger väl 15 då :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#634606 Om några år så, kanske med lite tur så börjar de första sågarna att bytas in och då börjar cirkusen...

Ska bli spännande med andra hands värdet... Jag tror det blir lågt... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634621 Vad är viktigt för en batteri maskin?
Hur länge finns det batterier till dem från tillverkare?

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634623 Tittar man på Tradera så säljs det mycket batteriverktyg där. Morsan sålde t.ex sin Makita grästrimmer för samma som hon betalade. Obegripligt men folk bjöd som tokar.
Vi har haft Makita elverktyg här sedan 2010 och 18-voltsbatterierna som köptes då lever än, alla fyra. Det farligaste är nog om batterierna blir liggande säsongsvis, mår bra av att de brukas.
Sedan kanske Husqvarna har/får problem men det beror nog inte på att grejerna går på el då utan att de kanske inte har vanan inne än med konstruktion/tillverkning av batteriarsenalen.

Mange,tar vi mitt kära Makita :oops: så verkar de väldigt konsekventa i sitt tänk och man har kunnat bruka/kommer att kunna bruka deras batterier över lång tid. Går även att köpa pirat.
Bläddra i deras kataloger så ser man att det finns kaffekokare och skottkärror när man tröttnat på att skruva eller såga.
https://www.makita.se/promotions.html

Det man tycker är att man likt USB-C för mobilladdare skulle (tvingats) komma överens om en standard för batterifästet! :-bd Dock finns det väl ingen i EU-parlamentet som vet bak och fram på ett verktyg. :???:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634624 Jag tror vi konsumenter tjänat på standardisering. Då hade de bästa batterierna använts av alla märken.
Det skiljer en hel del på olika batterier.

Jag har själv batteri maskiner.
Använder dagligen Julas skruvdragare.
Mina makita ligger i en låda o väntar tills jag får lust o byta celler. Det finns inga batterier till dem längre. Makita har jag Återförsäljning för.
Inte elverktygen dock, tack...

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Norrtälje  
#634627 Jag är lite sugen på MSA220 och KMA130 men just inlåsning till en standard har gjort att jag avvaktar lite innan man väljer batteriplattform, Stihl, Husqvarna eller något annat. Makita har jag redan en drös 18V så att köpa batterisågar från Makita har jag redan gjort, älskar topphandsågen men dessa är då lite tama med batterieffekt och kapacitet som en flaskhals jämfört med Stihl och Husqvarna som från början har mer batteri att tillgå när sågen byggs.

Har du äldre Makita med gamla batterier är det dags för pensionering Mange, de nyare Litiumverktygen har högre prestanda.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634628
Mange skrev:Vad är viktigt för en batteri maskin?


Samma som för bensinare, skulle jag tro. Alltså driftsäkerhet, smidighet, tillförlitlighet, att den gör jobbet utan det minsta krångel.

Mange skrev:Hur länge finns det batterier till dem från tillverkare?

Det beror väl på flera olika faktorer, skulle jag tro. Främst om det kommer något nytt revolutionerande batterimaterial, typ när Li-jon kom och NiMH + NiCd-maskinerna försvann inom några få år.

Till viss del kan ju märket försvinna från marknaden också, var på även reservbatterierna lär försvinna rätt kvickt. Men det lär nog inte hända med vare sig Stihl eller Husqvarna. Dock mindre säkert med Cramer, då det är ett relativt nytt och okänt märke.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Kvelp  
#634834
Niking skrev:Tja, många trådar i denna kategori berör ju just krånglande bensinare. Men jag har hittills inte hittat någon tråd om krånglande batterisåg på Skogsforum... \:d/
/Niklas


Kanskje fordi det finnes 1 million bensinsager pr 1000 batterisager? 😂

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Kvelp  
#634835
Mange skrev:Vad är viktigt för en batteri maskin?
Hur länge finns det batterier till dem från tillverkare?


Toppen 5 år. Da er det en ny standard og teknologi som gjelder. Ny tilkobling for de aller nyeste batteriene gjør de gamle sagene utdaterte. Det blir som med mobiltelefoner. Ingen gidder å kjøpe nye batterier til en sag som er 5 år, når det kommer nyere og bedre batterisager hvert år!

Uferdig teknologi fanger forbrukerne i en miljøfiendtlig bruk-og-kast kultur. Slik har det blitt på alle områder, hvor de teknologiske framskrittene har blitt viktigere enn kvaliteten og levetiden på produktene.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).