Skogsröjning

Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

125 inlägg 29871 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634763
Niking skrev:Vinterrojarn! Det är klart enklare att lumpa ner hängande stammar med kedja än med klinga.

Med klinga måste du i princip ta stammen vinkelrätt och dessutom undvika klingans kastzonen. Å är det stamtätt och dessutom brant, kan det bli knöligt att lumpa med klinga.

Med kedja blir den effektiva skärzonen klart större än med klinga och därmed behöver du inte angripa stammen vinkelrätt. Dessutom blir kastzonen betydligt mindre med kedja än med en klinga.
/Niklas

Men du jobbar ju hela tiden med klingans kast zon när man tar ner hängande träd. Det är ju där du nyttjar kaphastigheten.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634764 Sedan kan vissa kanske önska att Husqvarna tog fram en "kedjeröjaggregat" + bygel till 543 RBK (28 mm riggrörsdiameter), som alltså ska ha klart mer kraft än 535 FBx (24 mm riggrörsdiameter)
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 31 mar 2020, 18:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634765
Tåndemåla skrev:
Niking skrev:Vinterrojarn! Det är klart enklare att lumpa ner hängande stammar med kedja än med klinga.

Med klinga måste du i princip ta stammen vinkelrätt och dessutom undvika klingans kastzonen. Å är det stamtätt och dessutom brant, kan det bli knöligt att lumpa med klinga.

Med kedja blir den effektiva skärzonen klart större än med klinga och därmed behöver du inte angripa stammen vinkelrätt. Dessutom blir kastzonen betydligt mindre med kedja än med en klinga.
/Niklas

Men du jobbar ju hela tiden med klingans kast zon när man tar ner hängande träd. Det är ju där du nyttjar kaphastigheten.

Nope, jag vill helst inte ha några okontrollerade kast med klingan i luften.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 31 mar 2020, 18:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634766 Undrar hur lång tid det tar innan de skaffar riktiga peltorkåpor till hjälmarna :) Om man är uppväxt i staden eller på landet spelar nog inte så stor roll, gäller bara att man är envis som f-n...

Börja inte strula med någon kedjeröjsåg, kör med klinga för hela slanten om man skall röja på ackord och vill göra ett bra jobb!

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tralsmo  
#634767 Kan va så att det är nått ja inte begriper me detta?

Hursomhelst har ja kört me ms201 förut å tyckt att det gått bättre än klingsåg.
Nu blev ju kedjeröjsågen en hit för mej får nog va nöjd me det.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634768
hfab skrev:Jag trodde tråden handlade om Torbjörns sociala experiment.
Det där j###a tjafset om olika röjsågar finns ju redan spaltmetrar om

Just det. Låt de bli varma i kläderna och se vad de kan göra. Men behöver bara ha en röjsåg att jobba med.
När de kan köra röjsåg. Kan de även göra stammval och sedan även tänka slag och hur man hittar tillbaka til dunken utan att gå i ris.. tror det tog två år för mig att komma på hur man röjer utan att risa ner sina slag. Redan tidigt började jag nyttja ryggsäck på selen så man har ett bra flow. Och kan på så sätt lägga upp en dag..

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634769
SkogsGotte skrev:Undrar hur lång tid det tar innan de skaffar riktiga peltorkåpor till hjälmarna :) Om man är uppväxt i staden eller på landet spelar nog inte så stor roll, gäller bara att man är envis som f-n...

Börja inte strula med någon kedjeröjsåg, kör med klinga för hela slanten om man skall röja på ackord och vill göra ett bra jobb!


Det gick snabbt att köpa första radiokåpan. 95 var första och sedan tog det mist ett par om året.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tralsmo  
#634770 Förlåt..

Rätt va de ä läser man ju bara inläggen.

Inte trådrubriken.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#634776 Ska bli kul att följa dessa förmågor.

Lite tips av en som ändå jobbar varje dag med detta året om...

Ha en dunk på sidan hängandes i bältet eller selen, föreslår oljedunken från kombidunken, allt som behövs är en bränslepip och en karbinhake...

En smidig ryggsäck som man kan ha ovanpå selen, så kaffet och mackan är med.

Ett hölster till filmallen sittandes i karbinhake, så den går att placera överallt.

Luftiga byxor, så att de kan andas.
Lika så jackan.
Radio i hörselskydden.

Flera filade klingor, bättre än att fila i skogen.

I bilen eller depån.
Extra kläder, regnkläder, extra sele.
Klingor, en extra vinkelväxel,
Startsnöre, tändstift, bränslefilter mm.

Snitselband mm.

Karta med gps punkt, för att snabbt kunna larma om man behöver..
Bör lamineras och stoppas i ryggsäcken tillsammans med första förband...

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634789
vinterrojarn skrev:Ska bli kul att följa dessa förmågor.

Lite tips av en som ändå jobbar varje dag med detta året om...

Ha en dunk på sidan hängandes i bältet eller selen, föreslår oljedunken från kombidunken, allt som behövs är en bränslepip och en karbinhake...

En smidig ryggsäck som man kan ha ovanpå selen, så kaffet och mackan är med.

Ett hölster till filmallen sittandes i karbinhake, så den går att placera överallt.

Luftiga byxor, så att de kan andas.
Lika så jackan.
Radio i hörselskydden.

Flera filade klingor, bättre än att fila i skogen.

I bilen eller depån.
Extra kläder, regnkläder, extra sele.
Klingor, en extra vinkelväxel,
Startsnöre, tändstift, bränslefilter mm.

Snitselband mm.

Karta med gps punkt, för att snabbt kunna larma om man behöver..
Bör lamineras och stoppas i ryggsäcken tillsammans med första förband...


Jag håller med!
Mycket av vr skriver. Men inget så
Mycket drivande med extra skit som han vill göra.

Ha extra klinga med ut i skogen!👍vid kombidunk eller samlingsplats. För övrigt har jag sedan selar med fast rugg även satt på en rygga där det finns vatten , en halv tank bränsle i en fältflaska. Fil kominyckel sprint att byta klinga. En flatfil.

Kombidunk med mer bränsle och även mat, vatten övriga saker finns vid bilen eller dagens samlingplats. Inte att jag skulle släpa med mat och mer bensin för en tank. Det är ju bara jobb. Klädsel som vr säger med passus på rediga kängor.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#634817 Det som skiljer oss åt är att du har en depå..
Det har inte jag...

Jag fikar där jag känner för eftersom jag har fikat på ryggen...

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Kalle i skogen  
#634830 Jag tycker att fler ungdomar ska ut i skogen och röra på sig.
Man får träning och frisk luft på köpet. 👍

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Torbjörn Johnsen  
#634839 Kul att det finns så stort engagemang kring skogsröjning och att ni tycker att det är ett intressant projekt det här. Jag vill också ge min kommentar till det här med kling- eller kedjesåg så kanske vi sen kan släppa den diskussionen i den här tråden. Det finns många andra trådar om detta ämne där ni kan fortsätta just den diskussionen:

1. Om jag ska lära killarna röja får det bli med klingsåg för det är det jag kan. Jag har aldrig varken kört eller testat kedjesåg och kan inte ge en vettig introduktion till den tekniken. Det beror inte på att jag tror att någon teknik per definition är bättre än någon annan men när jag röjde professionellt fanns inga kedjesågar.

2. Killarna har klingsågar och det är inte aktuellt att investera i fler maskiner just nu.

Så det här projektet kommer att bedrivas med klingsåg av ovanstående två anledningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

röjar kalle  
#634843 Är bara grabbarna intreserade och motiverade och tycker att det är roligt och orkar mentalt i längden.Så kommer det att gå galant för i skogen får man inget gratis. 👍

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

pyntan  
#634905 Hur mycket skulle pojkarna behöva röja för att jämföra det med sina timanställningar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).