Skogsröjning

Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

125 inlägg 29879 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634724 Okej. Med en kedjeröjare eller motorsåg? Jag tycker nog kaphastigeten är ju mångdubbel i en 355 mot en kjedjeröjare. Du kan ju kapa ner en stam tre gånger på samma tid. Eller så vet ni något jag missat!
Har själv en kjedjeröjare och röjt 33 ha eftersatt bara på tåndemåla.
Men vid brunnsröjning i frostkänslig skog är en kjedjeröjare bra där av att jag har en.
Även i skämröjning kan den vara okej även om man kommer upp 2,3 m även med en röjsåg med kort rigg.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tralsmo  
#634726
Tåndemåla skrev:Okej. Med en kedjeröjare eller motorsåg? Jag tycker nog kaphastigeten är ju mångdubbel i en 355 mot en kjedjeröjare. Du kan ju kapa ner en stam tre gånger på samma tid. Eller så vet ni något jag missat!
Har själv en kjedjeröjare och röjt 33 ha eftersatt bara på tåndemåla.
Men vid brunnsröjning i frostkänslig skog är en kjedjeröjare bra där av att jag har en.
Även i skämröjning kan den vara okej även om man kommer upp 2,3 m även med en röjsåg med kort rigg.



Tja vi tycker nog bara olika i det fallet.

Ja kör nog kedjeröjare i såna fall fortsättningsvis.

Nu ä ju ja gammal å stum i kroppen, kan ju ha en viss betydelse i sammanhanget.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634728
Tåndemåla skrev:
Niking skrev:Torbjörn, du ser väl till att lära upp dem på kedjeröjsåg också. Det finns en del objekt, där kedjeröjsåg är klart bättre än klingröjsåg.
/Niklas

Vilka objekt skulle vara bättre med kedja än klinga på professionella jobb? Jag kan inte komma på något mer än i naturvårdande insatser som röjning i hassel mm🤔

Eftersatta och/eller stamtäta röjningar. Särskilt när det som ska röjas ner blir bortåt 7-8 meter eller mer.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634732 Tråden är ju mot att starta eget med allt vad som krävs mot den typen av röjning och inte något vi gör på kvällar och ledig tid. Och då har jag svårt att se kejdjeröjaren som något som skapar mervärden. Var även med på ett kapacitets koll med röjare som jobbade med detta på heltid.
Snabbt förklarat från denna skogforskstudie var mer att gå men mindre prestation och längre att gå i samma pass. Plus var lägre puls och mindre trötthet med kjedjeröjare. Resten var bättre med klinga.
Det som röjdes var röjningsskog lägre än 2 m mellan 3-5 m och eftersatt röjning/undersökning. Bäst var kjedjeröjare i det lägre än 2 m. I resen var klinga bättre. Här mättes allt. Och studien hök vi på med under någon månad.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634733
Niking skrev:
Tåndemåla skrev:
Niking skrev:Torbjörn, du ser väl till att lära upp dem på kedjeröjsåg också. Det finns en del objekt, där kedjeröjsåg är klart bättre än klingröjsåg.
/Niklas

Vilka objekt skulle vara bättre med kedja än klinga på professionella jobb? Jag kan inte komma på något mer än i naturvårdande insatser som röjning i hassel mm🤔

Eftersatta och/eller stamtäta röjningar. Särskilt när det som ska röjas ner blir bortåt 7-8 meter eller mer.
/Niklas

Störst skillnad var i hur högre skogen var desto mindre prestation. Kaptiden avgjorde i alla moment. Jag ska se om jag kan hitta denna rapport så jag fick slutrapporten. Detta var innan det fanns några kjedjeröjare då detta var en del i prossesen för att införa en kjedjeröjare vilket det blev. Men inte för proffsen utan skogsägare i klart högre grad än vad som var tänkt.
Med i det hela var även att se nyttan med midjeröjning som var på taket då.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634735
Tralsmo skrev:
Tåndemåla skrev:Okej. Med en kedjeröjare eller motorsåg? Jag tycker nog kaphastigeten är ju mångdubbel i en 355 mot en kjedjeröjare. Du kan ju kapa ner en stam tre gånger på samma tid. Eller så vet ni något jag missat!
Har själv en kjedjeröjare och röjt 33 ha eftersatt bara på tåndemåla.
Men vid brunnsröjning i frostkänslig skog är en kjedjeröjare bra där av att jag har en.
Även i skämröjning kan den vara okej även om man kommer upp 2,3 m även med en röjsåg med kort rigg.



Tja vi tycker nog bara olika i det fallet.

Ja kör nog kedjeröjare i såna fall fortsättningsvis.

Nu ä ju ja gammal å stum i kroppen, kan ju ha en viss betydelse i sammanhanget.

Men du hörde ju på vår skogsdag att Ismo ville röja med kjedjeröjare. Och att det i första röjning var kört med den sedan klinga.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

fendt311  
#634736
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:Skicka dem till mig.. :-bd min ” lärling ” lyckades i dag röja av hela 250 kvadratmeter glest kort sly på hela dagen.. :lol: :lol:


Det är ju en presentation bara det i sig....
:lol:

Hade en på jobbet som hela tiden höll på med trav. När våran grupp samordnare sa till honom. Att trav det får du hålla med på fika,mat rasterna. Han titta på samordnare som han vore dum och svara.
"Men då är jag ju ledig"
Det är också en prestation i sig.😂

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634738 Kul idé Torbjörn. Ska bli intressant att följa och hoppas ditt tålamod räcker och att killarna känner motivationen

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#634739 Må säga att det är kaxigt och dumt att tala om för en arbetsledare vissa saker och sedan klaga på något så fjuttigt som ryggont när jobbet skall skötas...

Vem fan har inte ont i ryggen?
Men jobbet både ska och blir gjort varje dag...

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634744 Tåndemåla! Har du långa slanor, så vill de gärna hänga sig. Å det är betydligt smidigare att lumpa ner hängande slanor med en kedjeröjsåg än med en klingröjsåg.

Dessutom får du större valfrihet när det gäller stamval med en kedjeröjsåg än med en klingröjsåg. Särskilt när det gäller sena röjningar, som likväl är en förstaröjning.

Antag att du har t.ex. två stammar intill varandra, varav den ena grov och ful, å den andra smal men rak och fin. Med klinga kan du bara ta den smala stammen. Men med kedja har du även möjlighet att ta den grova stammen och spara den smalare men klart finare stammen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#634747 Håller inte med.
Samma här.

Tydligen så är erfarenhet av detta arbete varje dag i många år värdelös...

Inga problem att såga ner den grövre stammen.. bara man vet hur man gör.
Vidare är det inga problem med att lumpa ner fällda stammar, men träden ska fällas ut i det röjda inte in i det oröjda...
Med rätt teknik och såg går allt galant.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tralsmo  
#634754
Tåndemåla skrev:
Tralsmo skrev:
Tåndemåla skrev:Okej. Med en kedjeröjare eller motorsåg? Jag tycker nog kaphastigeten är ju mångdubbel i en 355 mot en kjedjeröjare. Du kan ju kapa ner en stam tre gånger på samma tid. Eller så vet ni något jag missat!
Har själv en kjedjeröjare och röjt 33 ha eftersatt bara på tåndemåla.
Men vid brunnsröjning i frostkänslig skog är en kjedjeröjare bra där av att jag har en.
Även i skämröjning kan den vara okej även om man kommer upp 2,3 m även med en röjsåg med kort rigg.




Nej det hörde ja inte.

De ja röjer me kedjeröjare skulle nog merparten här på forumet ta till ved.

Håller inte me röjarn heller i detta fall.

Går betydligt snabbare me kedjeröjare om man låter det ligga
Det ja röjer ä kanske 8 -10 mete högt.

Har kört en hel del på 4- 6 meter å det går bättre me klinga.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634757 Vinterrojarn! Det är klart enklare att lumpa ner hängande stammar med kedja än med klinga.

Med klinga måste du i princip ta stammen vinkelrätt och dessutom undvika klingans kastzonen. Å är det stamtätt och dessutom brant, kan det bli knöligt att lumpa med klinga.

Med kedja blir den effektiva skärzonen klart större än med klinga och därmed behöver du inte angripa stammen vinkelrätt. Dessutom blir kastzonen betydligt mindre med kedja än med en klinga.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634759
vinterrojarn skrev:Håller inte med.
Samma här.

Tydligen så är erfarenhet av detta arbete varje dag i många år värdelös...

Inga problem att såga ner den grövre stammen.. bara man vet hur man gör.
Vidare är det inga problem med att lumpa ner fällda stammar, men träden ska fällas ut i det röjda inte in i det oröjda...
Med rätt teknik och såg går allt galant.

Håller med vr.
Detta är inga problem. Man behöver inte få ner trädet bar skada det så mycket att det andra tar över. Jag kan lova att man kan kapa av en 8 cm grov Björk med tre gånger fler kap med en klinga än en kedjerökare. Och även säkrare för det kräver kap över axlarna med kjedjeröjaren om man ska vara snabbare.

Och vi pratar fortfarande röjning där man tar betalt för sitt jobb.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

hfab  
#634761 Jag trodde tråden handlade om Torbjörns sociala experiment.
Det där j###a tjafset om olika röjsågar finns ju redan spaltmetrar om

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).